Työvoimakoulutuksen keskeytys, osa-aikatyö ja karenssi?
Voiko työvoimakoulutuksen keskeyttää osa-aikatyön vuoksi? Sanotaan nyt noin hypoteettisesti (:D), että koulutus on 7 kk ma-pe, josta 3 kk suoritettu, ja uudessa osa-aikatyössä viikkotyötunteja tulisi 15-20. Räpsäisevätkö sen 2 kk karenssin tuohon päälle vai saako keskeytyksen jälkeen vielä soviteltua työttömyyspäivärahaa?
Ilmeisesti selkeämpi kuvio on, jos koulutuksen keskeyttää väh. 2 viikkoa kestävän kokoaikatyön vuoksi, mutta en löytänyt osa-aikatyöstä mainintaa.
Kommentit (19)
Luultavasti saat 3kk karenssia ja paljon vittuilua niskaan.
-työkkärin katkera asiakas
Kysyn, kunhan saan vihdoin jonkun tädin sieltä kiinni. :) Ajattelin, että AV:lla tiedetään ja vastauksen saa nopeammin!
Haluaisin myös saada vastauksen tuohon.
Siinä ainakin ennen oli ihan selkeä viikkotuntiraja. Yksi luokkakaverini keskeytti, kun sai 2 kk määräaikaisen ja silloin se oli minimi ajallisesti, sitä lyhyemmän tuon takia keskeytystä ei hyväksytty. Mutta tuo meidän koulutus oli tosi pitkä, pisimmästä päästä mitä järjestetään. Osa-aikatyö ei muuten välttämättä oikeuta edes soviltetuun päivärahaan, vaan siitä saatava palkan määrä ratkaisee. Jos palkka on isompi kuin työttömyysturvasi, et sitä saa muutenkaan.
6, oliko luokkakaverisi määräaikaisuus koko- vai osa-aikainen?
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 19:06"]
6, oliko luokkakaverisi määräaikaisuus koko- vai osa-aikainen?
[/quote]
Se oli aluksi osa-aikainen ja lopulta siinä kävi niin, että vakinaistettiin kokoaikaiseksi, mutta asiaa tiedustellessa noin. Hänellä oli siinä työtunteja muistaakseni reippaammin, 5-6 päivässä. Eli hänellä ei sitten jälkeenpäin tarvinnutkaan selvitellä, kun pääsi paikkaan töihin.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:59"]
Siinä ainakin ennen oli ihan selkeä viikkotuntiraja. Yksi luokkakaverini keskeytti, kun sai 2 kk määräaikaisen ja silloin se oli minimi ajallisesti, sitä lyhyemmän tuon takia keskeytystä ei hyväksytty. Mutta tuo meidän koulutus oli tosi pitkä, pisimmästä päästä mitä järjestetään. Osa-aikatyö ei muuten välttämättä oikeuta edes soviltetuun päivärahaan, vaan siitä saatava palkan määrä ratkaisee. Jos palkka on isompi kuin työttömyysturvasi, et sitä saa muutenkaan.
[/quote]
Viikkotuntimäärä sen ratkaisee, saako soviteltua. T: Soviteltua saanut kolmen vuoden ajan.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 18:59"]
[/quote]
Viikkotuntimäärä sen ratkaisee, saako soviteltua. T: Soviteltua saanut kolmen vuoden ajan.
[/quote]
No et saa soviteltua, jos palkkasi on vaikkapa 3000 ja laskennallinen korvauksesi olisi 1400. https://ytk.fi/ansioturvan-abc/soviteltu-ansiopaivaraha/esimerkkeja-sovitellun-paivarahan-laskemisesta
Anteeksi, 10 korjaa, eli näin se menee: https://ytk.fi/ansioturvan-abc/soviteltu-ansiopaivaraha/sovitellun-paivarahan-maara
Osalainaus: Soviteltua päivärahaa voidaan maksaa enintään niin paljon, että se yhdessä huomioon otettavan työtulon kanssa voi olla korkeintaan ansiopäivärahan perusteena olevan palkan suuruinen (100 prosentin sääntö). Tätä 100 prosentin säännön mukaista sovittelun päivärahan enimmäismäärää laskettaessa huomioidaan koko sovittelujakson aikana ansaittu tulo (myös 300/279 euron suojaosuus). Sovitellun päivärahan määrä saadaan vähentämällä päivärahan perusteena olevasta päiväpalkasta sovittelujakson aikana ansaittu laskennallinen päiväpalkka. Näin laskettu enimmäismäärä sisältää myös lapsikorotuksen. Sinulla on kuitenkin aina oikeus sen suuruiseen soviteltuun päivärahaan, jonka saisit peruspäivärahana.
Tästä on jo vuosia aikaa, en tiedä miten nykyään menee... Mutta itse aikanaan jätin yhden työkkärin kurssin kesken kun sain osa-aikatyötä, ja sain soviteltua päivärahaa sitten samaan aikaan. Työ oli hanttihommaa, eli isoille rahoilla siinä ei päässyt, tunteja oli minimissään 13,5h/vko mutta enemmän sai tehdä jos halusi (minä yleensä tein enemmän).
Se mikä tuossa oli "hauskaa", kun olin tuolle kurssille mennyt, minulle maksoi ns. "nuorisotyökkäri" (en muista tarkkaa nimeä, sellainen jossa oli ns. sossu myös paikalla) bussikortin, parin päivän jälkeen jätin sen kesken (ihan hirveää porukkaa siellä, ihan sellaista minua vanhempaa luuserisakkia, yök!) niin hirveä valitus "kun me bussikorttikin sinulle hankittiin", vaikka minusta olisi pitänyt onnitella että sain TYÖTÄ. Tuon työn kautta pääsin käsiksi muihin töihin, sen "luuserikurssin" tiimoilta en olisi mihinkään työölistynyt/saanut CV:hen hyvää merkintää.
Miksi keskeytät kurssin ja menet tuolaiseen mukatyöhön leikkimään? Käy kurssi loppuun ja menet sitten vasta.
Sovittelujakson aikana ansaittu palkka ja soviteltu päiväraha voivat olla yhteensä enintään saman verran kuin päivärahan perusteena oleva palkka.Poikkeuksena tästä päivärahan ja työtulon yhteissumma voi olla suurempi kuin päivärahan perusteena oleva palkka, jos ansaittu työtulo jää alle suojaosan.
12, minustakin tuntuisi hullulta, että minkä tahansa työn saaminen jotenkin heikentäisi tilannetta työkkäriin päin. Eikö näiden kurssien tavoite ole kuitenkin niitä töitä löytää!
Mieluummin itsekin tekisin edes vähän jotakin palkkatyötä kuin istuisin sinänsä ihan ok-kurssilla, jonka kautta ei kuitenkaan ole minkäänlaisia takeita työllistymisestä. Harmi vain, että suurin osa nyt avoinna olevista paikoista paikkakunnallani on juuri näitä osa-aikaisuuksia. 15h/vko hanttihommapalkalla ei vuokran jälkeen kovasti jääkaappia täytellä, joten soviteltua päivärahaa olisi aika tärkeä saada.
Minun mielestäni työ menee aina koulutusten ja työkokeilujen ym. edelle työkkäriläisille. Ainakin ennen vanhaan meni.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 19:20"]
Miksi keskeytät kurssin ja menet tuolaiseen mukatyöhön leikkimään? Käy kurssi loppuun ja menet sitten vasta.
[/quote]
"Mukatyöhön"? Olen ennenkin työllistynyt näistä mukatöistä parempiin tehtäviin. En koe työkkärin kurssien kunniakasta loppuun asti suorittamista minään itseisarvona, vaan ne ovat välietappeja: vaihtoehto kotona istumiselle, kunnes työnhaku tuottaa tulosta.
En ole ajatellut jäädä tuollaiseen osa-aikatyöhön loppuiäkseni, vaan toki jatkaisin kokoaikatyön hakemista.
Valtaosalle työnantajista mikä tahansa osa-aikatyö on CV:ssä arvokkaampaa kuin mikään työvoimapoliittinen koulutus. Itsellä onneksi ei todistuksesta näe, että se on työvoimapoliittista ja onneksi valmistuimme sopivaan aikaan keväällä. Ammattiin valmistava tavallisessa koulussa siis käyty.
Hain keväällä työvoimapoliittiseen koulutukseen kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta. Unohdin jo koko homman ja sain nopeasti työn jota on 10-15 h viikossa eli saan soviteltua päivärahaa ja ovat jo puhuttu alustavasti että kun alkukeväästä yksi vakkari jää eläkkeelle niin mun tunnit nostetaan täysiin kun joku pitää kuitenkin palkata. Nyt tuli viimeviikolla tieto että pääsenkin tuohon koulutukseen ja soitin työvoimatoimistoon etten voi ottaa koulutuspaikkaa vastaan koska oon töissä. Virkailija totesi että saan luultavasti karenssin. Siihen mulla ei ole varaa joten joudun irtisanomaan itseni ja menemään tuohon höpönlöpönkoulutukseen, tulot tippuu ja vakituinen työpaikka keväältä luisuu käsistä koska joutuvat palkkaamaan tilalleni jonkun nyt toisen ja eiköhän tuo vakituinen paikka mene sitten tälle toiselle joka on jo töissä osarina.
Voin vaan todeta että H e l vetti mitä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Hain keväällä työvoimapoliittiseen koulutukseen kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta. Unohdin jo koko homman ja sain nopeasti työn jota on 10-15 h viikossa eli saan soviteltua päivärahaa ja ovat jo puhuttu alustavasti että kun alkukeväästä yksi vakkari jää eläkkeelle niin mun tunnit nostetaan täysiin kun joku pitää kuitenkin palkata. Nyt tuli viimeviikolla tieto että pääsenkin tuohon koulutukseen ja soitin työvoimatoimistoon etten voi ottaa koulutuspaikkaa vastaan koska oon töissä. Virkailija totesi että saan luultavasti karenssin. Siihen mulla ei ole varaa joten joudun irtisanomaan itseni ja menemään tuohon höpönlöpönkoulutukseen, tulot tippuu ja vakituinen työpaikka keväältä luisuu käsistä koska joutuvat palkkaamaan tilalleni jonkun nyt toisen ja eiköhän tuo vakituinen paikka mene sitten tälle toiselle joka on jo töissä osarina.
Voin vaan todeta että H e l vetti mitä touhua.
Kurjaa mutta ymmärrän senkin että koulutusta jos hakee, pitää se ottaa vastaan ja käydä. Koska monet jotka hakee työvoimakoulutukseen ei sin e tule valituksi. Siitä tulee ihan sekavaa jos otetaan ja lopetetaan yms. Pitää vaan tarkasti miettiä mihin koulutukseen hakee, ihan höpöhöpökoulutuksiin vai ammattiivalmistaviin.
Kysy työkkäristä