Näin huijaat itsellesi hyvät tuet
Harmittaa niiden puolesta, jotka saavat pitkän sairasloman takia potkut duunistansa, kun tiedän miten kälyni toimii.
Hän on lähihoitaja, joka työskenteli Helsingin kaupungilla kehitysvammaisten kanssa vuosia. Työ kuitenkin alkoi kyllästyttää häntä, ja siitä esimerkkinä oli halveeraavat tarinat, joita hän kertoi vammaisista.
Oikeastaan mieluiten tämä keski-ikäinen nainen makaisin kotona ja tissuttelisi.
Varmaan kolmisen vuotta sitten tämä nainen sai puhuttua itselleen sairaslomaa masennuksen vuoksi. Oli siis työkyvytön, mutta ei kyvytön tekemään kaikkea muuta ja saikulla esim. luki itsenä opiskelemaan yliopistolle.
No, hoitsun työt eivät kiinnosta, koska kuntoutustuella voi rahoittaa täyspäiväisen opiskelun. Itse aikanani minä ja opiskelukaverini kävimme koko opiskeluajan sivutöissä tai rahoitimme opinnot lainalla. Voi kun tämän kikan olisikin keksinyt.
Nyt sitten käly on ollut poissa töistä yli kolme vuotta. Aikomustakaan ei ole palata. Silti työterveyshuolto pelaa, eli yksityislääkärille aina kun jokin vaivaa sen sijaan, että jonottaisi YTHS:lle, kuten muut opiskelijat.
Ja näitä lääkärikäyntejä piisaa mistä milloinkin.
Vähän aikaa sitten työpaikka kutsui keskustelemaan jatkosta. Sekös naista harmitti. Hän siis päätti fuulata koko porukkaa, ja esitti, että halua on palata takaisin duuniin vuoden päästä.
Nauroi sitten meille räkäisesti, että tulipas niitä tyhmiä huijattua olan takaa.
Yksityisellä sektorilla olen nähnyt tapauksia, että oikeasti ja aidosti masentunut, joka ei kykene siihen opiskeluunkaan, saa fudut tietyn ajan päästä.
Julkisella ilmeisesti ollaan pehmompia. Suututtaa, että tällaiset puhallukset ovat sitten pois vammaishuollosta.
Kommentit (4)
Mikään ei saisi minua käyttämään vuosia elämästäni itselleni epämieluisaan työhön, vaikka olisi varmaa että voisin sen jälkeen jollakin konstilla huijata itselleni muita paremman "opintotuen". Olen onnellisempi nykyisellä tyylilläni, jossa kouluttauduin mieleiselleni alalle ja nyt työskentelen sillä (vaikka palkka onkin pieni ja meno epävarmaa). Mitään ei ole tarvinnut huijata.
Pohdipa ap sinäkin välillä omaa tilannettasi, ja sitä miten voisit tehdä elämästäsi parempaa. Silloin et ehkä tuhlaisi aikaasi katkerointiin ja muiden ihmisten kyttäämiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 14:57"]
Mikään ei saisi minua käyttämään vuosia elämästäni itselleni epämieluisaan työhön, vaikka olisi varmaa että voisin sen jälkeen jollakin konstilla huijata itselleni muita paremman "opintotuen". Olen onnellisempi nykyisellä tyylilläni, jossa kouluttauduin mieleiselleni alalle ja nyt työskentelen sillä (vaikka palkka onkin pieni ja meno epävarmaa). Mitään ei ole tarvinnut huijata.
Pohdipa ap sinäkin välillä omaa tilannettasi, ja sitä miten voisit tehdä elämästäsi parempaa. Silloin et ehkä tuhlaisi aikaasi katkerointiin ja muiden ihmisten kyttäämiseen.
[/quote]
Olen tyytyväinen omaan alaani. En kuluttanut ensimmäisiä 20 työvuotta alalla, joka ei minulle sovi, vaan opiskelin jo nuorena itselleni tutkinnon, joka työhöni vaaditaan. Itse asiassa kälyni nyt opiskelee samaa tutkintoa. Tosin tänä syksynä aika on mennyt lähinnä itsensä tutkailuun, makoiluun ja tissutteluun, eikä opintoviikkoja ole kertynyt. Ja sanon vaan, että tällä vauhdilla hän valmistuu noin 55-vuotiaana alalle, jossa on muutenkin kova kilpailu. 95 % varmuudella hän ei tule palkkatöihin pääsemään. Mutta hei, on se kivaa, kun yhteiskunta kustantaa yliopistokolulutuksen ja kuntoutustuen, entinen työpaikka yksityisen terveydenhoidon ja lopulta me veronmaksajat taas maksamme hänelle työkkäristä korvausta. Kunnes siirtyy eläkkeelle.
Minua vaan kuvottaa ajatus, että joku käyttää järjestelmää hyväkseen, koska itse on tehnyt väärät valinnat joskus. Ilmeisesti yhteiskunta on hänelle velkaa enemmän kuin niille opiskelijoille, jotka kiltisti rahoittavat itse elämisensä.
Aloituksesi on pelkkää mutua, eikä pidä paikkaansa.
Ei voi olla yhtä aikaa opiskelija, että työkyvyttömyyseläkkeellä.
Mitä tulee työterveydenhoitoon, niin se on ennalta ehkäisevää terv.hoitoa ja työkyvun ylläpitoa. Lääkärit antavat sairaslomaa n. 3kk jaksoina ja jos sairasloma jatkuu vuoden, se muuttuu, joko pysyväksi tai väliaikaiseksi työkyvyyttömyyseläkkeeksi tai osaaiakaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi, jolloin osa-aikainen työ-tai opiskelu on mahdollista, mutta niin ovat tuetkin.
Jos työntekijä jää pysyvästi työkyvyttömyyseläkkeelle, työsuhde purkautuu automaattisesti, koska on kykenemätön työtehtäviin. Jos kälysi on työsuhteessa yritykseen, niin todennäköisesti hän on virkavapaalla (ilman tukia) jolloin myös opiskelu on mahdollista.
Kirjoituksestasi päätellen, kälysi on vedättänyt teitä pahemman kerran, naurujen säestyksellä ja on onnistunut siinä varsin hyvin ja saanut kateelliset taas kerran liikkeelle, pakon omaisin kommentein.
Eipä hätää, nostetaan veroja. Toimii muuten ihan kaikkeen.