Hans Välimäki pyrkii Kuppilat kuntoon- ohjelmassa pääsääntöisesti pienentämään ruoka-annoksia
EI sitten ole ajatellut. että osa tulee syömään ravintolaan juurikin sen takia, että ei tarvitse hetikohta olla kotona kokkaamassa itselleen/perheelleen ruokaa.
Kommentit (29)
Jos haluaa saada mahansa täyteen järjellisellä hinnalla eikä ruuan teko itse ole vaihtoehto, niin oikea osoite on seisova pöytä. Seisovasta pöydästä saa ottaa niin paljon ruokaa kuin haluaa eikä se maksa yleensä kuin noin kympin.
Siinä, että maksaa pienestä lautasellisesta ruokaa joku 30 euroa ei ole mitään järkeä paitsi jos se ruoka on joku kulinaristinen elämys. Tosin hyvin suuri osa ravintolaruuasta ei ole kovin kummoista, joten varsinkin vieraaseen ravintolaan mennessä kyseessä on 30 euron uhkapeli jossa useimmiten häviää ja vain välillä voittaa.
No onhan nuo annoskoot esim. siellä savolaisessa Luna -kuppilassa aivan järjettömiä. Hukkaan menee isosyömäiseltäkin se 3000 kalorin annos. Ei ihme, jos ei jäänyt juuri voittoa, kun myytiin 4 annoksen kokoisia lautasellisia 1 annoksen hinnalla. Ja sitten se mättö oli pelkkää rasvaperunaa ja leivän kokoinen sämpylä.
,,
Hans sanoo aina, että määrä ei korvaa laatua ja ymmärrän sen hyvin. Mutta kyllä minä haluan saada vatsani täyteen, kun menen ravintolaan. Jos noudattaa 5 krt päivässä ruokarytmiä, pienempi annos riittää hyvin. Mutta ainoana lämpimänä ateriana yksi kalanpala parilla perunalla ei tee kuin vihaiseksi. Tai sitten pitää ottaa alkuruoka ja ehkä jälkkärikin, mutta ei mulla ole yleensä varaa sellaisia maksella Suomen hinnoilla. Joten haluan ravintolassa reilunkokoisen annoksen, vaikka sitten valmiskastikkeella ja puolieineksillä, kuin pienehkön kalliin aterian, vaikka olisi kuinka käsityötä ja michelin tason osaamista. Varmaan olen sitten juntti.
Vierailija kirjoitti:
Hans sanoo aina, että määrä ei korvaa laatua ja ymmärrän sen hyvin. Mutta kyllä minä haluan saada vatsani täyteen, kun menen ravintolaan. Jos noudattaa 5 krt päivässä ruokarytmiä, pienempi annos riittää hyvin. Mutta ainoana lämpimänä ateriana yksi kalanpala parilla perunalla ei tee kuin vihaiseksi. Tai sitten pitää ottaa alkuruoka ja ehkä jälkkärikin, mutta ei mulla ole yleensä varaa sellaisia maksella Suomen hinnoilla. Joten haluan ravintolassa reilunkokoisen annoksen, vaikka sitten valmiskastikkeella ja puolieineksillä, kuin pienehkön kalliin aterian, vaikka olisi kuinka käsityötä ja michelin tason osaamista. Varmaan olen sitten juntti.[/quote
Sama.
Huonoa liiketoimintaa jos annoskokoa ei ole laskettu oikein kannattavuuden ja katteen kannalta.
Seinäjoen asemaravintolassa tehtiin jättikokoinen salaattiannos ja varmaan luulivat että no nyt tuli hieno annos.
Heti näki ettei ollut suunniteltu annoskokoa ja ettei voinut olla katteet kohillaan hintaan nähden.
Harrastelijamaista touhua.
Jospa sillä on vähän outo huumorintaju ja heitti vain läpällä. Ottakaa coolisti.
En vakavasti puhuen oikein tiedä, mitä tästä ajattelisi. Toisaalta ne kaupat ilmeisesti työllistävät paikkakunnillaan hyvin ja tuovat myös verotuloja.
Enkä mä oikeasti tiedä tuonkaan oman K-kauppiaani poliittista kantaa, enkä edes tiedä onko se vaikka rokotevastainen.
Vierailija kirjoitti:
Hans sanoo aina, että määrä ei korvaa laatua ja ymmärrän sen hyvin. Mutta kyllä minä haluan saada vatsani täyteen, kun menen ravintolaan. Jos noudattaa 5 krt päivässä ruokarytmiä, pienempi annos riittää hyvin. Mutta ainoana lämpimänä ateriana yksi kalanpala parilla perunalla ei tee kuin vihaiseksi. Tai sitten pitää ottaa alkuruoka ja ehkä jälkkärikin, mutta ei mulla ole yleensä varaa sellaisia maksella Suomen hinnoilla. Joten haluan ravintolassa reilunkokoisen annoksen, vaikka sitten valmiskastikkeella ja puolieineksillä, kuin pienehkön kalliin aterian, vaikka olisi kuinka käsityötä ja michelin tason osaamista. Varmaan olen sitten juntti.
Se kala-annos oli kyllä ihan vitsi. Ala-asteella annosteltiin tuollainen lautaselle kun pää ylettyi juuri ja juuri tarjoilutiskille.
Joskus aikanaan esim. rekkamiehet valkkasi paikkakunnalta sen ravintolan taukopaikakseen jossa oli hyvä ruoka ja riittävät annokset. Niinpä muutkin ohiajavat oppi valkkaamaan ruokapaikkansa sen mukaan missä oli eniten rekkoja pihassa.
Hans taas on osaamisellaan siinä bisneksessä jossa annoskoko on jotain 2 lusikallista mutta hinta parikymppiä ja noita annoksia kuuluu koko ateriaan 3-5 + juomat päälle. Ja silti saa käydä kotimatkalla purilaisella. Eli ruokailu on pikemminkin elämys kuin ravinnon tankkaamista.
Vierailija kirjoitti:
No onhan nuo annoskoot esim. siellä savolaisessa Luna -kuppilassa aivan järjettömiä. Hukkaan menee isosyömäiseltäkin se 3000 kalorin annos. Ei ihme, jos ei jäänyt juuri voittoa, kun myytiin 4 annoksen kokoisia lautasellisia 1 annoksen hinnalla. Ja sitten se mättö oli pelkkää rasvaperunaa ja leivän kokoinen sämpylä.
,,
Juuri sopivia
mies 100kg(pelkkää lihasta)
Oli ne burgerit ihan kammottavia jo ulkonäönkin puolesta, jos siis tästä Lunasta nyt keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli ne burgerit ihan kammottavia jo ulkonäönkin puolesta, jos siis tästä Lunasta nyt keskustellaan.
Ihan kaikista ohjelman ravintoloista
Vierailija kirjoitti:
Mikä niistä teki kammottavia? Mielestäni näyttivät oikein hyviltä.
Jos huutava nälkä on ainoa syy syödä ravintolassa, kannattaa suunnata paikkaan, jossa panostetaan määrään laadun sijaan. On ihan omaa hölmöyttä mennä fine dining -ravintolaan ja odottaa saavansa snägäriannoksen. Ei kaikkien ravintoloiden tarvitse olla samanlaisia.
Siksi fine-dining ravintoloissa tarjoillaan esim. 13 eri annosta, kun yhdessä annoksessa on mikroskoopilla havaittavan verran syötävää. Jälkiruoka nautitaankin siis spudarilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos huutava nälkä on ainoa syy syödä ravintolassa, kannattaa suunnata paikkaan, jossa panostetaan määrään laadun sijaan. On ihan omaa hölmöyttä mennä fine dining -ravintolaan ja odottaa saavansa snägäriannoksen. Ei kaikkien ravintoloiden tarvitse olla samanlaisia.
Se kai aloittajan pointti olikin, että miksi Hanski haluaa muuttaa kaikki ravintolat fine dining -paikoiksi? Tai että ainakin annoskoko pitäisi vastata Michelin-tähden ravintoloita?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on kuitenkin pitää ravintola pystyssä. Kotona joutuu kuitenkin syömään, jos lappu on luukulla.
Jos ravintola menee nurin siitä, että lautaselle laittaa yli 2 perunaa, niin sietääkin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kai aloittajan pointti olikin, että miksi Hanski haluaa muuttaa kaikki ravintolat fine dining -paikoiksi? Tai että ainakin annoskoko pitäisi vastata Michelin-tähden ravintoloita?
Onhan noita muita mättöpaikkojan pilvin pimein. Ei ne lopu Suomesta vaikka yksi kokki veisi muutaman ravintolan yhteen tiettyyn suuntaan. Minusta on ihan ymmärrettävää, että Hansin tyyli uudistaa ravintoloita vastaa hänen omaa kokemusta ravintola-alalta. Muutokset olisi varmasti hyvin erilaisia jos Välimäen korvaisi vaikkapa Akseli Herlevillä. Sitten joku varmasti valittaisi, että miksi kaikkialla pitää tarjota jättimäisiä burgeriannoksia.
Tarkoitus on kuitenkin pitää ravintola pystyssä. Kotona joutuu kuitenkin syömään, jos lappu on luukulla.