Iltamenojen järjestäminen pikkulapsiperheissä
Kuinka vaikeaa teidän lapsiperheellisten on järjestää/sopia ns. omaa aikaa iltamenoihin? Eräs perheellinen ystävä vetää aina herneet nenään jos kaveriporukan tapaamisiin tulee aikataulumuutoksia, kun se oman ajan saaminen on kuulemma niin vaikeaa. Miten on muilla?
Kommentit (26)
Yksinhuoltajien/vuorotyöläisten haasteet kyllä ymmärtää hyvin, mutta jos perheessä on 2 aikuista, jotla käyvät päivätyössä, niin onko arki todella aikataulutettua?
No ei ole ihme, että vetää herneet nenään. Jos on sovittu meno ja hankittu lapsenvahti tai tehty muita järjestelyjä, niin todella ärsyttävää tehdä jotain viime hetken muutoksia, jotka voivat vaikuttaa useamman ihmisen aikatauluihin.
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajien/vuorotyöläisten haasteet kyllä ymmärtää hyvin, mutta jos perheessä on 2 aikuista, jotla käyvät päivätyössä, niin onko arki todella aikataulutettua?
Voi se olla, jos on harrastuksia, opiskelua tai muuta.
Tuntuu että just perheelliset ovat usein niitä valittajia. Toisaalta he ovat myös niitä, jotka saattavat perua lyhyellä varoitusajalla kun lapsi on kipeä tms.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että just perheelliset ovat usein niitä valittajia. Toisaalta he ovat myös niitä, jotka saattavat perua lyhyellä varoitusajalla kun lapsi on kipeä tms.
No mitä sun mielestä pitäis siinä tilanteessa tehdä, jos lapsi sairastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perua tietenkin. Yritin vain kuvata sitä että suunnitelmat voivat muuttua myös siellä perheellisten puolella. En vaan tajua miksi perheellisen pitää nostaa älämölö, jos esim. joku muu seurueesta peruu sen takia, jos hänen perheessään ollaan kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perua tietenkin. Yritin vain kuvata sitä että suunnitelmat voivat muuttua myös siellä perheellisten puolella. En vaan tajua miksi perheellisen pitää nostaa älämölö, jos esim. joku muu seurueesta peruu sen takia, jos hänen perheessään ollaan kipeänä.
Eli sinun kaveripiirissäsi siis perheelliset sitten vuorotellen mölyävät siitä, että toisen perheessä ollaan kipeänä vai?
kyllä se on vaikeaa, ja äkkimuutoksiin ei pysty vastaamaan
No onko se oikein valittaa niille muille kaveriporukan jäsenille että en tykkää näistä aikataulumuutoksista, jos joku peruu? Tuskin hekään huvikseen niitä menoja peruvat?
Ei meillä ainakaan kaveripiirissä haittaa, jos suunnitelmat muuttuvat. Kaikki tietävät että niin voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin oli, koska ex-mieheni ei suostunut huomioimaan kuin omat menonsa.
Eron jälkeen tilanne selkeni, koska ex-miehen oli pakko hoitaa lapset silloin, kun hänellä oli tapaaminen.
Ja tuollaiset ystävät, jotka eivät usko tilannetta, kuormittavat perheen äitiä entisestään. Koska tuollainen osallistumaton, omia etujaan ja vapaa-aikaa ajava mies on häpeä. Juuri näihin kommenteihin viitaten "kyllä kunnon mies osallistuu", "olisi pitänyt miettiä, ennen kuin haaransa levittää"... jne
Meillä onnistuu aika helposti, mies hoitaa jos mulla on jotain menoja. Anoppikin on käytettävissä. Näissä on tietysti se, että asiasta on sovittava etukäteen, ja nopeat muutokset aikatauluissa voi aiheuttaa sen, että sekä miehellä ja anopilla on jo jotain muuta menoa sovittuna juuri silloin.
Aikataulumuutokset on lähtökohtaisesti ärsyttäviä, varsinkin jos tulevat lyhyellä varoitusajalla. Ymmärrän toki, jos vaikka sairastuu ym. mutta mitään ”no ei mua huvitakaan tänään” en sulata.
Oonko onnenpekka? Mun mies hoitaa kodin ja lapset kun mulla on menoa, ja toisinpäin. Kavereissa on sekä sinkkuja, lapsettomia pareja että meitä perheellisiä. Tottakai peruja tulee mut kaikilta tasaisesti eikä kukaan laske niitä. Eikö muka ole normaalia? Mistä hitosta keksitään näitä valitusjuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan ymmärrä, miten nuo voisivat olla iltamenojen este. Opiskelujen ajankohdat ja harrastusmenot löytyvät kalenterista. Vapaaillan kohdalla soitto miehelle, että onko hänellä menoja ja jos ei ole, sopiiko, että olen sen illan poissa. Yh:t sitten aivan eri asia tietenkin.
Minä olen lasten isän kanssa perinteiseen tapaan naimisissa, joten ei ole mitään ongelmaa, jos toisella on joskus menoa.
Vierailija kirjoitti:
Oonko onnenpekka? Mun mies hoitaa kodin ja lapset kun mulla on menoa, ja toisinpäin. Kavereissa on sekä sinkkuja, lapsettomia pareja että meitä perheellisiä. Tottakai peruja tulee mut kaikilta tasaisesti eikä kukaan laske niitä. Eikö muka ole normaalia? Mistä hitosta keksitään näitä valitusjuttuja?
Jos on useampi lapsi, niin siellä illassa on jo lasten takia menoja, joihin tarvitaan kaksi vanhempaa.
Meillä on yhdellä lapsella siedätyshoidot menossa, yhdellä oiontahoidot. Nämä on aina ilta-aikoja.
Samalla kaikilla lapsilla on harrastuksia.
Eli on todella iso riski, että samaan iltaan osuu harrastuskuskaus tai kaksi harrastuskuskausta ja jokin terveysmeno, ihan eri puolilla pk-seutua.
Ihan ex tempore ei siis ole mahdollista muutella menoja ja aikatauluja, eikä yksi ihminen pysty hoitamaan niitä kaikkia, jos pitää olla samaan aikaan Töölössä ja Punavuoressa ja sen jälkeen päästä heti Tikkurilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan ymmärrä, miten nuo voisivat olla iltamenojen este. Opiskelujen ajankohdat ja harrastusmenot löytyvät kalenterista. Vapaaillan kohdalla soitto miehelle, että onko hänellä menoja ja jos ei ole, sopiiko, että olen sen illan poissa. Yh:t sitten aivan eri asia tietenkin.
Niin siis ne voi olla lapsilla ja niihin pitää kuskata.
Meillä ei hirveän vaikeaa. Jos toisella on meno niin toinen jää kotiin. Sen sijaan jollain yksinhuoltajalla on huomattavasti vaikeampaa (ja sama jos puoliso ei ole järjestään iltaisin kotona vaan esim vuorotöissä).
Lastenvahdin järjestäminen on aina oma operaationsa ja muutokset omissa aikatauluissa muuttaa myös vahdin aikatauluja. Jos koko ajan suunnitelmat muuttuu lyhyellä varoitusajalla niin ei sitä lastenvahtia niin vain mistään löydä.