17v. meinaa lähteä juomaan kotibileisiin
Kaveri oli ostanut juomat. Aikoo kuulemma ehkä mennä myös kaverin papereilla baariin (mennyt kouluun vuotta aiemmin ja kaikki kaverit yli 18v.). Minulle tuli tosi yllätyksenä, aiemmin ei ole mitään juomahommia harrastellut vaan ollut viikonloput pitkälti kotona, keskiarvokin lukiossa yli 9... Sanoi vaan, että haluaa että tiedän asian ja en voi estellä. Olen todella pettynyt ja yritin estellä, mutta poika lähti ovia paiskoen kaverilleen. Jotain myöhäismurrosikääkö vai mikä? Nyt menee äidin uudenvuodenaatto huoliessa pilalle !
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 15:33"]
Hyvä tietää, ettei ainakaan sossu hyökkää perheemme kimppuun jos jää kiinni. Kaveritkin on kyllä fiksuja. Ehkä ylireagoin, mutta tämä oli nyt todella iso shokki ja yllätys. Joskus reilu vuosi sitten puhui vielä, että juominen on naurettavaa puuhaa. Elikkä ajattelin naiivisti, että odottaa kiltisti siihen 18v. ikään... mutta mieskin sanoi että antaa olla, itse en nuorena oikeastaan juhlinut mutta mieheni joi kuulemma jo 13v:na. Pitäisikö ehdottaa, että voin hakea pojan yöllä kotiin, missä sitten onkaan? Ap.
[/quote]Älä nyt kuuntele hyysärimammoja. Lain ja perheen yhteisten sääntöjen rikkomisesta on seurattava aina rangaistus, muutoin lapsesi ei opi tavoille. Ja minä en aio hyväksyä juomista ollenkaan niin kauan kun kotona asuu, jos ryypiskely kiinnostaa maksakoon asuntonsa ja juomansa itse. T. Toinen natsiäiti.
[/quote]
Nyt kyllä haisee pahasti sille, että tämän natsiäidin lapset eivät ole vielä lähelläkään teini-ikää. :-D Onnea vaan valitsemallasi tiellä! Valitettava totuus vaan on se, että ne teinit kyllä hankkii viinansa jostain ja juovat salaa jos vanhemmat ovat natseja. Fiksu vanhempi antaa nuoren kokeilla alkoholia kotona.
Anteeks nyt vaan mut fiksut nuoret tietää että ilman viinaaki voi olla hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 15:08"]
Fiksut nuoret ei juo. T.16v.
[/quote]Ekat kännit 14v:na ja kirjoitin neljä ällää. No idioottimaistahan tuo terveydellä pelleily tuossa iässä sinänsä on, mutta ei se aivokapasiteetista välttämättä mitään kerro.
Fiksu poika kun kerran ilmoittaa, että on lähdössä juomaan. Itsekin 17-vuotias tyttö olen, ja täytän alle kuukauden päästä 18. Vanhemmat tietävät että juon satunnaisesti juhlistamistarkoituksessa, enkä juo 6-7 alkoholiannosta enempää, yleensä vähemmänkin. Ja juon pelkästään mietoja (lonkeroa, siideriä, kaljaa).
Itse toivoisin, jos vielä siis asuisin kotona, että vanhemmat muistuttaisivat, että kotiin saa aina tulla, ja saa soittaa vaikka minkälainen hätä tulisi. Poikasi on kohta kuitenkin täysi-ikäinen, ja selvästi luottaa sinuun kertoessaan tämän. Pahempaa olisi se, jos lapsesi valehtelisi, ja salaisi koko asian, jolloin hädän tullessa hän ei voisikaan tulla kotiin vaan menisi nukkumaan kavereilleen/sammuisi hankeen yms. Muistuta myös että juo kohtuudella ja annosten välillä vettä. Kunnon ruokailu myös ennen juomista ehkäisee liian nopeaa "päähän nousemista", ja olokin on mukavampi juodessa. Arvosanat eivät korreloi nyt tässä varmastikaan, itsekin pääsin peruskoulusta 8.5 keskiarvolla, ja opiskelen lähihoitajaksi, arvosanat kakkosta ja kolmosta. Älä murehdi turhia, voithan laittaa viestiä tai soittaa, että onko kaikki okei. :) Hyvää uutta vuotta Ap!
Hakekaa se yöllä autolla kotiin! 17v. tehdään kuitenkin ls-ilmoitus vaikka siitä ei seurauksia olisikaan! Itse en tajua tätä veteen piirrettyä rajaa.
Tän on pakko olla provo?!
Eikai kukaan nyt oikeasti kahlitse ja kyttää piirun vajaa täysi-ikäisen menoja tuolla tavalla? Olen oikeasti yllättynyt, että poikasi kertoi sinulle asiasta näin suoraan. En kannata räkäkännidokaamista, mutta kyllä tuon ikäiset voivat jo ihan hyvin ottaa vähän olutta ja kuplivaa juhlapäivänä. Tekevät sen usein fiksummin ja asiallisemmin kuin huomattavasti vanhemmat tuolla ravintoloissa! Toki mätämunia mahtuu aina mukaan.
Sossua ei varmasti kiinnosta pätkääkään tuon ikäisen tekemiset. Itse odottaisin riemulla sossun kontaktia ja tilaisuutta päästä kampeamaan niiden suojatyöläisten kanssa. Sellainen viha kuplii julkista sektoria, ja erityisesti sosiaalitoimea kohtaan. Kasa akkoja, joilla on vain hinku puuttua muiden asioihin ja pyrkiä sillä kostamaan omaa pientä liksaansa ja arvostustaan. Ugh!
Terveisin 16-vuotiaan pojat ja tytön isä, joka itsekin aloitti poikain kanssa kaljoittelun 16-kesäisenä. Vastoin tästä seuraavia odotuksia, pääsin kuitenkin tekniikan tohtoriksi asti. Vanhan kaveripiirin alimmin kouluttautunut on opistoinsinööri, mutta selvinnyt sekin parka kuitenkin ihan hyvin elämässää ;)
Relaa! Ja nauti Uudesta Vuodesta!
#67 jatkaa...
Tietysti tähän voi vaikuttaa se, että olen asunut välissä Sveitsissä 7-vuotta ja 2-vuotta Saksassa. Sielläpäin 16-vuotiaat juovat olutta ja viiniä ihan siinä, missä muutkin. Eikä ole tämän pohjoisen peräkylän ongelmia asian suhteen.
Missä tämä tällainen "ulkomaa" sijaitsee? Ei ainakaan Euroopassa. Puolikuun varjossa elävien maiden keskiaikaiset tavat ei itseäni kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 15:01"]
Miksi päästit lähtemään? Jos jää kiinni niin lapsestasi tehdään sitten lasu-ilmoitus ja joudutte sossuhelvettiin. Suosittelen, että selvität pojan sijainnin ja haet kotiin.
[/quote]Sossuhelvetti XD