Merkkihaalari vai " halpishaalari" ?
Talvi on tulossa ja toppahaalari pitäis hankkia.
Kertokaa, kokeneemmat; onko merkkihaalarien ja halpishaalarien laatuero yhtä suuri kuin hintaero!?!
Kaksostyttöni täyttävät nyt vuoden ja mietin tässä että miten paljon yksvuotiaat ovat talvella lumessa pyörimässä? Tahtoo sanoa että tarvitaanko vielä tänä talvena kalliimmissa toppavaatteissa olevia vahvistuksia ja kosteudenpitävyyttä? Maksaisinko turhasta, koska kuitenkin seuraavaksi talveksi pitää taas hankkia isommat vaatteet?! Vai onko ulkoilu lähinnä rattaissa istumista? On varmaan yksilöllistäkin mutta minkälaisia kokemuksia teillä on?
Kiitos vastauksista!
Jännä+tytöt 11kk2vk
Kommentit (44)
kannattaa ehdottomasti ostaa kunnon kuori eli kosteussuojattu puku ( Reimatec, Jonathan tms), koska juuri nämä pienethän siellä lumihangessa makaa/istuu/möyrii ja en ainakaan ole yhtään katunut sijoittamiani euroja kunnon talvihaalariin. Lisäksi jällenmyynitarvo on ihan toista luokkaa kuin halpiksella olen huomannut. Niin ja joulualesta ostan aina seuraavan vuoden haalarin.
Meillä on ollut käytössä Lassie, Jonathan ja Reimatec ja itse tykkään eniten Reimatecistä, koska meidän vesseli on aika kuumakalle ja puku ei ole niin kuuma. Esim. Lassie on ihan liian lämmin ja hiki valuu pakkasellakin ( naurattaa kun täällä puhutaan tuosta ko. haalarista loskasään haalarina =)).
Eli riippuu myös lapsesta, mutta meillä siis hyvä kuorihaalari ja sitten väliin villapuku tarpeen mukaan. Pikkupakkasella ei tarvita kuin villasukat ja hanskat lisäksi kun haalari pitää tuulen ja kosteuden. Rannikolla asutaan.
vaikeuksia. Vaikka päivittäin ulkoiltiin paljon ei pakkaslumi mennyt läpi ja loskasäällä vedin sitten ne kurikset päälle tytölle. Kolmantena talvena oli käytössä Reiman haalari eli ei vieläkään kosteussuojattua ja hyvin pärjättiin vaikka lapsi oli myös hoidossa tuolloin. Kehuivat PK:ssa että kiva kun jollain ei ole kosteussuoja pukua kun sen saa niin paljon helpommin kuivatetuksi. Neljäntenä talvena käytössä oli sitten Lennen puku joka mielestäni tosi hyvä. Niitä meillä nyt ollut myös kahdella seuraavalla lapsella ja myös välikausipukuina. Naapurista on saatu myös käyettynä Reimatecin pukuja varapuvuiksi ja ei ne mitenkään ole eronnet noista Lenneistä paitsi hinnaltaan. Viidentenä talvena esikoisella oli sitten uusi Reimatec jonka sai lahjaksi ja oli ihan ok mutta en kyllä raaskisi kolmelle lapselle ostaa normaalihintaisena. Nyt onkin sitten alesta ostetut Reimatecit 6v ja 3v. lapsille ja 1v. saa tyytyä Lenneen. Meillä joka tapauksessa lapsilla joutuu pitämään useampaa pukua varapukuna koska ovat paljon ulkona eikä noita Reimatecejäkään viitsi märkinä päälle pukea vaikka sisältä kuivia ovatkin. Varapukuina sitten Lassieta joka yleensä iltapäivällä lapsilla päällä kun kosteussuojapukuja pidetty aamupäivällä.
mutta puvun täytyy kyllä olla kosteussuojakangasta. 1-vuotiaalle se kosteussuoja on oikeastaan kaikkein tärkein, esim. 3 vuotiaat ei enää samalla lailla istu lumessa kuin ihan pienet.
Edullisia kosteussuojahaalareita on Lassiella, Jonathanilla, Lennellä, Travallella, vaikka millä merkillä.
haalaria ja pärjättiin ihan hyvin silti. Ulkoiltiin niin nollakeleillä kuin pakkasessakin, eikä kosteus mennyt läpi. Myöhemmin olen ostanut " halpoja" kosteussuojattuja haalareita, korkeimmillaan olen tainnut maksaa haalarista 45 e. Merkkeinä siis ollut Jonathan, Lassie jne. Tuon enempää en ola valmis haalarista pulittamaan, kun lisäksi tarvitaan kuitenkit hyvät kengät, rukkaset ja hatut. Tulot on rajalliset ja lapsia kaksi, joten ei tule kuuloonkaan, että ostaisin 100 euron haalareita. Kosteussuoja on ihan hyvä olemassa, mutta halvemmallakin niitä haalareita saa.
jos meinaat hankkia enemmänkin lapsia, niin kannattaa ostaa niin sanottu parempi puku. lassie on ollut hyvä. ostin onneksi kestävämmät puvut ensimmäiselle pojalle, menevät vielä seuraavallekin kun ei ole kulunut puhki vielä.
Esikoisella (aika pieni tyttö) oli 1v talvella 80cm reimatec, joka oli kyllä reilu, mutta se meni hänelle vielä 2v talella! Eli kaksi talvea ja haalarin ostin uutena, mutta vanha väri joten n70¿. oli kyllä tosiaan tarpeen, ei tarvinnut loskakeleillä kuriksien kanssa taistella ja oli tosi lämmin, mutta siltikin kevyt.
Minullakin kaksostytöt nyt 9kk ja heille ostin lennen haalarit joissa vettähylkivä pinta, ei varmaan ihan lätäkössä istumista kestä, mutta nyt jo tytöt ovat puistossa maassa, joten piti ostaa kosteussuojatut välikausihaalaritkin. Lennen haalarit ostin käytettynä ja haalarit ovat kuin uudet, ja oli kiva kun huuto.netistä löysin samanlaiset haalarit, mutta eri väriset:) En tiedä mitä tuollainen Lenne haalari uutena maksaa, mut mä maksoin haalareista postikuluineen 40¿/kpl.
Meillä on tytöille myös reimatecin haalarit 80cm, toinen isosiskon vanha, mut ovat vielä aivan liian isot. Reimatec on mun mielestä aika reilua kokoa, joten uskon et nuo reimatecit menee tytöillä myös kaksi talvea kuten meni siskolla.
r-p ja tyttötrio (3vja 2x9kk)
ostettiin aikoinaan pojalle reilun vuoden iässä alennusmyynnistä lassien haalari (olisiko ollut 35¿) ja oli erittäin hyvä!seuraavana talvena ostettiin reiman puku (sekin alesta n.65¿,ja silti melko kallis!) ja se oli SUURI pettymys..polvet melkein kului puhki ja todella helposti kastui alla olevat vaatteet..joten aina ei kannata tuijottaa pelkkään merkkiin vaan tunnustella pukua ensin ja jos toteaa hyväksi niin sitten vilkaisee hintalappua :) näin ainakin meillä nykyään toimitaan..ns.halpishaalareissakin saattaa olla yllättävän hyvälaatuisia pukuja..
Luin hiljattain Vi Föräldrar (tai joku muu ruotsalainen) -lehdessä tehdystä haalarivertailusta, jonka tulokset olivat yllättäneet. Reimatec oli ehdottomasti kallein, mutta sen kanssa samaan tulokseen oli ominaisuuksilttaan päässyt muistaakseni KappAhlin myymä halpishalaari. Ota noista sitten selvää...
Itse olen suosinut välikausiasuissa Jonathania. Se ei mielestäni ole " halpisemerkki" sekään, koska välikausiasu maksoi kuitenkin liki 100 euroa ennen alennusta. No, ei sentään ihan 139 euroa niinkuin Reimatecit ; ) Nyt ei vaan tullut ostettua talveksi alesta Jonathanin haalaria -olisi pitänyt.
Ajattelin talveksi hankkia Pikku Kipparissa Espoon Isossa Omenassa tarjoushinnalla 59 euroa myytävän vedenpitävän haalarin. Myyjä kertoi sen olevan Reimatecia kestävämpi kulutuksenkestoltaan. Ja hinta on siis ihan eri luokkaa.
Poika on nyt 1 v 3 kk ja tarvitsee kyllä ehdottomasti kosteudenkestävän ja lämpimän haalarin.
Meillä on pojilla ollut lähestulkoon aina JOnathanin haalarit. Hyvin ovat kestäneet ja todella hyvät olleet, eikä ole pojat olleet märkinä tai viluissaan.
Viime talvena meillä esikoisella Reimatec ja JOnathan, ja sitä Jonathania tuli käytettyä enemmän (johtuen tosi kylmästä talvesta, se Jonathan on lämpimämpi).
Sinänsä huvittavaa, että Jonathan Ja Reimatec on saman valmistajan samoista kankaista valmistamia haalareita, joiden ainoina eroina on Reimatecien yksityiskohtien runsaus ja se, että Reimateceissä on sekä taka, että sivusaumat teipattu vesitiiviiksi (Tiedot kysytty parilta JEsper Juniorin myyjiltä, kysyin useammalta eri kertoina, kun en meinannut uskoa... : )). Jonathansissa vain takasauma. En oikein ymmärrä mitä sillä sivusaumojen teippauksella edes tekee, ei meillä ainakaan ole koskaan tullut kosteus läpi mistään, saati niistä sivusaumoista. Niin ja noista haalareista Reimatecit maksavat suunnilleen puolet enemmän...En kyllä itse ostaisi niitä ikinä.
Hinta-laatu suhde on kohdallaan ja käytössä mukavat yllä. Ensi talveksi täytyy varmaan ostaa jo superremu 3,5v. menijälle. Tähän asti käytössä tavalliset kosteussuojatut remut ja ihan hintansa väärtejä on ollut sekä kestäviä, jäävät vielä kiertoon tulevalle lapselle.
...itellä kolme lasta joten jonkunverran kokemusta erinäisistä haalareista.Ite oon aina ostanut jotain halpishaalareita,en ees tiedä merkeistä mutta viimeisin ostos oli varmaan alle 30 euroa ja sama haalari on palvellut nyt jo kolmella lapsella eikä edelleenkään oo mitään vikaa.Sitten taas harmittaa oikein nuorimmaisen kummien puolesta kun ostivat viime jouluna 2 vuotiaalle lahjaksi Reiman puvun (tosi kallis jopa alessa)joka 2 viikon käytön jälkeen oli sisäsaumasta purkautunut ja lopputalvesta jo polvilta miltei puhki.Sama juttu on ollut joskus ennemminkin vanhemman lapsen kohdalla kun on saanut lahjaksi jonkun kalliimman ns.merkkipuvun joka ei sitten oo osoittautunut yhtään sen paremmaksi kun " merkittömätkään" .Ja meidän kaikki lapset on olleet päiväkodissa ja muutenkin möyrineet ulkona todella paljon eli kovalla kulutuksella on puvut olleet.Eikä tuo mainitsemani nyt siskon lapsella palveleva puku ole koskaan päästänyt kosteutta läpi niin että vaatteet olisivat kastuneet.
Mun on pakko haukkua Jonathan, kosteussuojahaalari meni rikki hyvin nopeesti, polvet puhki, samoin vetskari. Reimatec on kestänyt monelle lapselle, vaikka ovatkin kallita niin laadun kyllä huomaa! Yritän ostaa alennuksella. Olen ostanut myös Reimaa talvihaalarikai ja Travallea nyt kohta 4-vuotiaalle viikarille. Näitä merkkejä suosin, jos ei ole varaa ostaa reimateciä. En jaksa pukea kuriksia päälle joten haalarin täytyy olla vedenkestävä. Lenne on kuulemma myös hyvä. Reimatecin hanskoja täytyy kehua, kestivät kaksi talvea, kunnes menivät puhki mutta olivat kyllä kovassa kulutuksessakin!
H&M toppahaalari ja mä ainakin tykkäsin siitä, se on aika " pilkkihaalarimainen" ja tosi lämmin. Ainoa huonopuoli siinä oli vähän kireät käsien suut.
Sitten loskakelillä mulla oli kans käytössä toi lassien supratech (sen sain lahjaksi). Se oli mun mielestä kans tosi hyvä, mut pakkasella se pidin sitä jotenkin kylmänä sen kumivuorauksen takia.
Yksivuotias tarvitsee kyllä talveksi jo hyvän haalarin, sillä ainakin meillä poika peuhasi lumessa jo tosi paljon, laski pyllymäkeä teki lumitöitä yms. Mutta tosiaan noista halvemmista malleista löytyy silti hyviä vaihtoehtoja.
Reima valmistaa myös Lassiet ja käytännössä haalarit on ihan samat. Toiseen vaan laitetaan huomattavasti kallimpi hintalappu. Jos et halua maksaa merkistä, niin suosittelen Lassieta
1-vuotias pärjää vielä aivan hyvin tavallisissa perushaalareissa, eikä tarvitse kalliita kostussuojattuja pukuja. Meidän 1-vuotias ulkoili täysin koko talven kotona ja hoidossa vielä ÄP:n haalarissa ja kierrätyspuvuissa sen koommin kastumatta tai paleltumatta:)
Kestää taatusti vettä. Toppa-asuissa 10 000 mm on vesipilariarvo. Edullisimmat on 119¿. Rasavillit ovat todella kevyitä ja taipuisa verrattuna mihinkään toppavaatteeseen. Silti lämpöarvot ovat loistavat.
Rasavil tekee myös cordurakankaisia pukuja...ja peukalopotti on paras toppakäsine pienelle.
Lennellä on hyvä hinta-laatu suhde. 80 ¿ saa jo kosteussuojatun haalarin, joka kestää ja on lämmin.
Poika käytti viime talven äitiyspakkauksen pukuja, jhoita olin soatnut käytettynä muutaman varastoonkin varapuvuiksi. Pakkasin tarhaan aina toisenkin puvun mukaan ja kurahousut jos oli kosteaa. Poitsu oli viime talvena iältään 8kk-1v ja keväthaalariksi ostin jonkun Prisman kevyen perushaalarin...Meidän ukko harjoitteli talven kävelyä, joten istui ja konttaili maassa aika lailla. Enemmän ongelmaa tuotti talvikengät, jotka ei meinanneet pysyä jalassa. Tarralliset kuomat sitten sopi ja pysyi.
Täksi talveksi kun tenavainen jo mennä viipottaa ostin käytettynä kaksi Reimateciä yhteensä 35 euroa. Kummatkin oli tosi hyväkuntoisia ja varmasti pärjätään niillä koko talvi. Lisäksi kaapissa on yksi käytettynä ostettu viimetalvinen perustoppahaalari.
En kyllä millään usko kummankaan väitettä, siitä että reimatec olisi tehty samoista kankaista kuin Jonathan tai että Reimatec on käytännössä sama haalari kuin Lassie (suunnittelussa ja värien käytössä ainakin iso ero). Kankaathan ovat aivan erilaisia näissä kaikissa, Jonathanissa esim. paljon lepsumpaa kuin Reimatecissa.
kun täällä puhuttaan niin paljon kunnollisesta vedenpitävyydestä?? Noh - mulla onkin tyttö. Ehkä ne pojat sitten oikeesti istuu lätäköissä...
Ja sit se on myös ikäkysymys. Isommat /yli 3v) tietysti temuaa jo vaikka mitä ja pitää miettiä liikkumisen helppouttakin.
En ikinä-ikinä-ikinä ostaisi ainakaan alle 3 vuotiaalle yli satasen pukua, jos en todellakin aikoisi tehdä vielä pari lasta lisää (kierrätys).
Meillä on aina ollut " halpis" Lassie Supratech ja ne on todella hyvin palvelleita ja vielä kiertoon mennyt hyvällä hinnalla kirppiksellä. Ja tyttöni ei kuitenkaan ole sieltä rauhallisemmasta päästä leikeissään.
Kylmyys/märkyys asioissa panostan enemmän kenkiin, hanskoihin ja hattuun. Eikä Lassiestakaan koskaan ole tullut vedet läpi, kun ei tyttö ole se päällä uimaan mennyt.
ja pienemmälle sisarukselle säästyy aivan hyväkuntoisena kovasta käytöstä huolimatta. Supratech- materiaalia ovat olleet niin välikausi- kuin talvihaalaritkin ja vaikka vettä valuvana on lapsen nostanut leikkien lopuksi sisälle, niin ei ole vesi läpi mennyt. Ei siis ole tarvetta kurahousuja pukea päälle, ellei sitten halua pitää haalaria hieman puhtaampana. Myös kovat -25 pakkaset on hyvin tarettu ulkona.
Viime kevättalven esikoinen piti Ciraf-merkkistä(prismat) tosihalppishaalaria ja ei se vaan mihinkään kulunut ja lumileikit kesti kastumatta hyvin. Hmm...
Ystäväni lapsella samoissa touhuissa reimatecin polvet rispaantuivat aivan täysin, tosin ilmeisesti sitä oli aika paljon liikenteessä, joku tekovika kait.