Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko asuinmaassanne " samalla viivalla" paikallisten kanssa vai ilmeneekö teillä " syrjintää" ?

06.09.2006 |

Me asumme seitsemättä vuotta Sveitsissä. Ensimmäiset neljä vuotta asuimme Pohjois-Sveitsissä ja nyt asumme siis kolmatta vuotta täällä Etelä-Sveitsissä.

Olemme viihtyneet hyvin, mutta yksi asia pistää vihaksi, ainainen näyttämisen tarve, että pääsisi edes jollakin tavalla paikallisten kanssa samalle lähtöviivalle.

Tuorein esimerkki, mitä tarkoitan on esikoisemme balettitunnille meneminen. Hän on juuri täyttänyt 4v ja vouhottanut jo pitkälti päälle vuoden, että haluaisi balettiin(ilmeisesti naapurin tytöiltä saanut vimman), viime vuonna me kävimme sitten tyrkyllä balettikoululla, mutta hän oli vuotta liian nuori, siitä alkoi kova odotus ja kun tarvittava vuosi tuli täyteen, muisti hän heti, että nyt on kyllin vanha balettiin ja taas uusi yritys. Tällä kertaa ryhmä oli tupaten täynnä, ainakin niin kauan kun napakasti kysyimme tilannetta uudelleen. paikka löytyi ja esikoisemme pääsi tänään aloittamaan balettinsa, muutaman kerran muita jäljessä, mutta mukavasti pääsi ryhmään mukaan, ainakin omasta mielestään ja minun mielestäni, joka seurasin tilannetta vaivihkaa ikkunasta =) Tunnin jälkeen kysyin opettajalta, että miten esikoisemme kanssa sujui, johon hän vastasi, että kiikun kaakun, ja kysyi, että onko esikoisemme todellakin 4v. Hän ei jaksanut ihan kokonaista tuntia keskittyä vaan saattoi välillä tehdä jotain muuta. Kyllähän minäkin huomasin, että hän saattoi muutamaan otteeseen ihmetellä balettipuvun rimpsuja vieruskaverinsa kanssa tai juosta hiukan tarvittavaa pidempään, mutta ei kuitenkaan sen suuremmista ongelmista ollut kyse. Itse olen liikunnanohjaaja ammatiltani ja lastenliikuntaan erikoistunut, paljon ohjannut ihan pienten ja suurempienkin ryhmiä, enkä kyllä ymmärrä, että ensimmäistä kertaa tunnille tulleelta odotetaan ja yleensäkin lapselta odotetaan aikuismaista käytöstä.... huh! No joo, eli asiaan. Jos olisimme sveitsiläisiä niin tätä ongelmaa ei olisi, eihän muidenkaan lasten kanssa ollut mitään ongelmaa, päinvastoin, hyvin meni tunti ja seuraavalla kerralla uudelleen. Meille tuota toivotusta ei tullut, ennen kuin esikoisemme tuttuun tapaansa meni halaten kiittämään opettajaa mukavasta tunnista, hänetkin kutsuttiin seuraavalle tunnille uudelleen. Mutta olisi ihanaa, jos joskus saisi olla samalla viivalla muiden kanssa, ilman suuria ponnisteluja. Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Sveitsissä on paljon ulkomaalaisia, ja suurin osa heistä tulee niin sanotuista vähempivaraisista valtioista paremman elämän toivossa tänne. useimmille sveitsiläisille me olemme kaikki tulleet tänne hakemaan jotakin suurta hyötyä ja olemme heitä alempana.... vai miten sen pukisi sanoiksi.

No joo, onhan täällä ihaniakin ihmisiä, jotka ottavat meidätkin avosylin vastaan ja ovat kiinnostuneet meidänkin kulttuuristamme, mutta valitettavasti valtavasti on näitä päinvastasia tyyppejä, joiden hyväksynnän eteen saa tehdä tosissaan töitä.

Pääasia kuitenkin, että esikoisemme tykkäsi, eikä hän huomannut itse mitään " syrjintää" , ehkäpä se taas tästä.

Niinkuin tuttavana monen vuosikymmenen kokemuksella juuri sanoi, tähän kaikkeen oppii, kasvaa pitämään puolensa. Itse en vaan ole varma, että haluanko edes oppia, ja ennen kaikkea tottua. vaikka hienostihan me olemme nämä vuodet hoitaneet. Tosin pohjoisessa oli helpompi asua kuin täällä, tai sitten niitä asioita ei silloin vielä katsonut samalla tavalla... samoja muistoja toki sielläkin oli.

Mielenkiintoista olisi kuitenkin kuulla millaisia kokemuksia muilla on ja miten olette jaksaneet =)

Duracel, joka kaikesta huolimatta nauttii ihanista maisemista ja niistä mukavista sveitsiläisistä =)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
04.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Kent mistä luit tosta tutkimuksesta? Olis tosi mielenkiintosta lukea jotain aiheesta. Oon nimittäin itse ounastallut jotain ton suuntaista, eli että ihmiset kohtelee ulkomaalaisia (siis minua) tahattomasti kuin lasta aksentin takia. hermo meinaa joskus mennä ja joskus tuntuu että täyty kauheesti pusertaa saadakseen edes jotain arvostusta osakseen. Ja lisäksi musta tuntuu että mun aksentin vuoksi mua aina luullaan nuoremmaksikin vaikka en nyt omasta mielestäni niin nuorelta enää näytä.

Vierailija
22/25 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsiteltiin sitä joskus ammoin opiskelun yhteydessä (olen opiskellut kieliä). En edes muista millä kielellä siitä luin mutta voi yrittää hankkia käsiini kun on hiukan enemmän aikaa. Se oli joku sellanen että ihan summassa valitut ihmiset olivat saaneet kuunnella nauhalta monien eri ihmisten puhetta ja sitten vastata eri kysymyksiin mielikuviensa perusteella. Tyyliin arvioi ihmisen luotettavuus asteikolla 1-5, samoin älykkyys jne. Eri arvioitavia kohteita oli paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kent:

Tämä tietysti riippuu aksentista, sehän on ihan tutkittu juttu että ihmistä joka puhuu kieltä murtaen, pidetään tyhmänä. Myös siis ne, jotka ovat ilmottaneet että eivät ole rasisteja, tämä tulee alitajunnasta. Onhan se niin, että jos joku puhuu " väärin" niin hänestä tulee tietyt mielikuvat.

Minun kokemukseni on taas vähän " väärinpäin" , nimittäin Suomesta, olen varmaan siitä jo joskus kertonut...

Olen huomannut todella selvästi viimeisen vuoden aikana kuinka minä suomea vähän oudosti puhuvana saan esim. huomattavasti töykeämpää palvelua kuin saksalainen mieheni, joka tervehtii suomeksi ja asioi englanniksi. Arvatkaa kuka meillä saa tilata/mennä kassalle jne...

Sinuttelu Suomessa vielä kärjisti tilannetta minulle alussa; ensin puhutaan kuin olisin vähän yksinkertainen ja sitten vielä sinutellaan, monesti teki mieli kiljua että olen kyllä aikuinen, älkää puhuko kuin lapselle!

Saksassa vastaavaa en kokenut, muuttaessani sinne en tuohon kiinnittänyt huomiota (taisin olla vielä niin lapsi), ja myöhemmin tuli vain harvoin ilmi, etten ollut syntyperäinen.

Vierailija
24/25 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka en enaa asukaan Espanjassa. SIella asuessamme meilla oli painvastaiset kokemukset. Ihmiset pitivat pohjoismaalaisia edistyksellisempina ja varakkaampina. Tama kavi ilmi laakarissa kaydessani ja jopa kuntosalin saunassa eras nainen rupesi oikein ylistamaan pohjoismaita ja kuinka rikasta meidan elamamme mukamas on. Yritin selittaa etta kylla meilla koyhyytta loytyy vaikka on sosiaaliturvaakin. Ja etta eivat kaikki Volvolla ajele...

Vierailija
25/25 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyllähän joskus on käynyt niinkin että ihmiset ovat muuttuneet yställisimmiksi kun ovat kuulleet olevani pohjoismaista. Tänne Irlantiin, jossa olen nyt asunut viimeiset 8-9 vuotta, on viime aikoina virrannut aivan uskomaton määrä itä-eurooppalaisia työn perässä. Ja aika usein mua sitten luullaan puolalaiseksi tai latvialaiseksi ym. Ei täällä kyllä mitenkään eroteta eri aksentteja, paitsi ehkä joku ranskalainen ja espanjalainen. Ja tuntuu hölmöltä koko ajan toitottaa että mistä maasta on kotoisin, eli en mainitse ellei joku erikseen kysy. Mutta tosiaankin, irkkujen asenteet ulkomaalaisia kohtaan on muuttuneet todella paljon näiden täällä asumien vuosien aikana. Eikä mitenkään parempaan suuntaan. Jos nyt saa vähän purnata, niin täällä on kyllä nykyään aika paljon sellaista ' poshailu' meinikiä eli äkkirikastuneet ihmiset eivät pidä ulkomaalaisia juuri minään ja oon ruvennut enemmän tylyä kohtelua kuin mitä aikaisemmin. Eli vastaus tuohon alkuperäiseen kysymykseen: en tunne olevani samalla viivalla irlantilaisten kanssa.