Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen kissa riehuu ja kakkii pitkin taloa

Vierailija
31.12.2014 |

Kyllä. Meillä on suunnilleen 2 vuotias kollikissa, jota ei ole leikattu. Ongelmat johtuvat kyllä varmaan siitä, mutta ei sitä enää voi leikata? Ainakin jostain olen kuullut.

Varsinkin illalla kissa vain maukuu ja juoksee ympäri taloa. Päivisin on ihan rauhallinen ja nukkuu/oleilee. Kissa myös kakkaa ympäri taloa, vaikka mitä ollaan yritetty tehdä. Kissanhiekan vaihteluihin ei oikein ole kyllä mahdollisuutta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se kissa!

Vierailija
2/6 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä sen voi leikata, mutsinkin kissa leikattiin parivuotiaana. Turhaan kärsit, kun eläinlekuri auttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, miksei voi leikata? Nimittäin muuten mulle tulee mieleen, että tuollainen pitää lopettaa. Siinä vaihtoehdot.

Itselläkin on kaksi kissaa, leikattuja narttuja tosin ja osaavat "käyttäytyä". Mä en katselisi tuollaista kovinkaan pitkään.

Vierailija
4/6 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:43"]Öö, miksei voi leikata? Nimittäin muuten mulle tulee mieleen, että tuollainen pitää lopettaa. Siinä vaihtoehdot.

Itselläkin on kaksi kissaa, leikattuja narttuja tosin ja osaavat "käyttäytyä". Mä en katselisi tuollaista kovinkaan pitkään.
[/quot[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:39"]no kyllä sen voi leikata, mutsinkin kissa leikattiin parivuotiaana. Turhaan kärsit, kun eläinlekuri auttaa
[/quote][quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:43"]Öö, miksei voi leikata? Nimittäin muuten mulle tulee mieleen, että tuollainen pitää lopettaa. Siinä vaihtoehdot.

[/quote[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:43"]Öö, miksei voi leikata? Nimittäin muuten mulle tulee mieleen, että tuollainen pitää lopettaa. Siinä vaihtoehdot.

[/quote]

Ei sitten tullut mieleen että se saattaa johtua jostain muustakin? Heti vain lopetettavaksi?

Vierailija
5/6 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vanhemmankin kissan voi leikata, mutta jo alkanutta sukuviettioireilua leikkauttaminen ei välttämättä poista. Jos pentujen tekeminen ei ole tarkoituksena, kannattaa kissa AINA leikata, ei se jatkuva 'kiima' ole hyväksi.

Koska kolleilla sukuvietti herää jo alle vuoden ikäisenä mutta oireet ovat vastikään alkaneet, lähtisin ensimmäisenä poissulkemaan mahdolliset terveysvaivat (esim anaalirauhaset, virtsatiet, madot/loiset) jotka oireilevat vääriin paikkoihin ulostamisella/pissaamisella.

Se, että kissa riehuu öisin ympäri asuntoa ja nukkuu päivisin kertoo vain siitä että kissat ovat yöeläimiä. Leikittämällä ja aktivoimalla kissaa päivisin, saat sen unirytmin yleensä helposti käännettyä. Kissojen leikittämiseen riittää n. 15min kerrallaan mutta useasti päivän aikana. Laservalon saalistaminen maistuu monelle kissalle, eikä sellaisen kanssa leikittäminen vaadi kovastikaan vaivaa. Kannattaa tosin ostaa lemmikeille tarkoitettu laser, niin ei tarvitse silmiä varoa.

Toivottavasti kissalle (ja teille) löytyy apua :).

Vierailija
6/6 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 11:57"]Tottakai vanhemmankin kissan voi leikata, mutta jo alkanutta sukuviettioireilua leikkauttaminen ei välttämättä poista. Jos pentujen tekeminen ei ole tarkoituksena, kannattaa kissa AINA leikata, ei se jatkuva 'kiima' ole hyväksi.

Koska kolleilla sukuvietti herää jo alle vuoden ikäisenä mutta oireet ovat vastikään alkaneet, lähtisin ensimmäisenä poissulkemaan mahdolliset terveysvaivat (esim anaalirauhaset, virtsatiet, madot/loiset) jotka oireilevat vääriin paikkoihin ulostamisella/pissaamisella.

Se, että kissa riehuu öisin ympäri asuntoa ja nukkuu päivisin kertoo vain siitä että kissat ovat yöeläimiä. Leikittämällä ja aktivoimalla kissaa päivisin, saat sen unirytmin yleensä helposti käännettyä. Kissojen leikittämiseen riittää n. 15min kerrallaan mutta useasti päivän aikana. Laservalon saalistaminen maistuu monelle kissalle, eikä sellaisen kanssa leikittäminen vaadi kovastikaan vaivaa. Kannattaa tosin ostaa lemmikeille tarkoitettu laser, niin ei tarvitse silmiä varoa.

Toivottavasti kissalle (ja teille) löytyy apua :).
[/quote]

Lisätään nyt vielä yhdeksi oireilun mahdolliseksi syyksi stressi. Onko kissan elämässä tapahtunut lähiaikoina muutoksia? Onko kissalla oma paikka, jossa saa olla ihan rauhassa? Onko perheessänne muuten stressiä, sillä kissat aistivat herkästi ihmisten stressin ja voivat sitä kautta stressaantua myös itse.

Stressiin voivat auttaa rauhallinen ympäristö, leikkaaminen, ruokavalion muuttaminen (voi myös olla allerginen nykyiselle pöperölle, esim viljat, kasvikset ja merenelävät) ja vaikkapa Feliway-haihdutin tms.

Uskoisin kyllä teille riittävän eläinlääkärissä käynnin. Varaa aika leikkaukseen ja pyydä samaan lääkärikäyntiin virtsanäytteen tutkiminen (ei paljoa tuo lisähintaa) ja anaalirauhasten tarkistus ellei lääkäri niitä pyytämättä tarkista (ihan vilkaisu riittää). Hoida madotus, jos edellisestä kerrasta on yli puoli vuotta (kyllä, myös sisäkissat voivat saada matoja ja loisia vaikka kengän pohjien mukana).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän