Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko oppikoulussa laskentoa vai matematiikkaa?

Vierailija
25.10.2021 |

Aikalaiset, kertokaapa, miten se meni?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa.

Vierailija
2/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Algebraa ja geometriaa oli jossain vaiheessa erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa. Joka ainakin minun aikanani oli vielä jaettu erillisiin algebran ja geometrian tunteihin.

Vierailija
4/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa, joka jakaantui aritmetiikkaan ja algebraan sekä geometriaan. Minulla oli keskikoulun päästötodistuksessa ensiksimainittu 9, mutta jälkimmäisestä tuli vain 5.

Vierailija
5/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikkaa, joka jakaantui aritmetiikkaan ja algebraan sekä geometriaan. Minulla oli keskikoulun päästötodistuksessa ensiksimainittu 9, mutta jälkimmäisestä tuli vain 5.

Jomma tais vähän jomottaa sua.

Vierailija
6/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskikoulu: a) aritmetiikka ja algebra, b) geometria.

Lukio: a) algebra, b) geometria ja trigonometria. Lukiossa myös valittiin joko pitkä tai lyhyt oppimäärä. Minulla oli lyhyt, koska olin kielilinjalaisia (ruotsi+englanti+saksa+ranska). Saksa alkoi oppikoulun II-luokalla, ranska vasta lukiossa. En nyt muista, koska ruotsi alkoi, se saattoi alkaa jo oppikoulun ykkösellä. Englanti taisi alkaa keskikoulun viimeisillä luokilla, ehkä neljännellä.

Vierailija
7/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Algebraa ja geometriaa oli jossain vaiheessa erikseen.

Aljaa ja jommaa. Huh!

Vierailija
8/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hissankirjan nimi oli "Vuohiparat pierivät".

Vierailija
9/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko uskontojen historiaa ja siveysoppia?

Vierailija
10/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa jos muistini pätkii pahastikin mutta muistelen luonnonopin jakaantuneen fysiikkaan ja kemiaan. Karmeita oppiaineita. En saanut otetta kumpaankaan.

Vierailija
11/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulusta en tiedä, mutta minulla oli tuollaista peruskoululaisena 70-luvulla. Sitä opetettiin meille, jotka emme opiskelleet uskontoa. Aikansa elämänkatsomustieto siis.

Vierailija
12/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa jos muistini pätkii pahastikin mutta muistelen luonnonopin jakaantuneen fysiikkaan ja kemiaan. Karmeita oppiaineita. En saanut otetta kumpaankaan.

Ehkä sulla olikin aikoinasi noin.

Mun koulussani ei puhuttu mistään luonnonopista vaan pelkästään fysiikasta ja kemiasta, jotka oli siis kaksi erillistä oppiainetta.

Kävin oppikoulun vuosina 1967-1975 (josta keskikoulua oli vuodet 1967-1972 ja lukiota 1972-1975).

Vierailija
13/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontojen historia oli uskontotunnilla, terveysoppitunnilla jonkinmoista siveysoppia. Todistuksessa oli vielä tuo sarake uskontojen historia ja siveysoppi, mutta siitä ei annettu numeroa.

Vierailija
14/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvioppi ja kesäisin kerättävät kasvit. Se oli oppikoulussa vieläkin ärsyttävämpää kuin matematiikka.

Vierailija
15/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskontojen historia oli uskontotunnilla, terveysoppitunnilla jonkinmoista siveysoppia. Todistuksessa oli vielä tuo sarake uskontojen historia ja siveysoppi, mutta siitä ei annettu numeroa.

Todistuksessa se sarake oli meitä varten, jotka emme opiskelleet uskontoa. Saimme siihen numeron.

Ja terveysopilla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä!

Vierailija
16/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu minä vuonna oppikoulua kävi. 

Vierailija
17/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppikoulusta en tiedä, mutta minulla oli tuollaista peruskoululaisena 70-luvulla. Sitä opetettiin meille, jotka emme opiskelleet uskontoa. Aikansa elämänkatsomustieto siis.

Näin juuri, ja oli sitä oppikoulussakin. 

"Uskontojen historia ja siveysoppi", aiemmin "uskonnonhistoria ja siveysoppi" oli 1923-1985 uskontokuntiin kuulumattomille suunnattu uskontoa korvaava oppiaine. Sen korvasi nykyäänkin opetettava elämänkatsomustieto. (https://uskonnonvapaus.fi/hakusanat/uskontojenhistoria.html)

Vierailija
18/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, milloin se ruotsi alkoikaan keskikoulun puolella?

Vierailija
19/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin opiskelu alkoi heti keskikoulun ensimmäisellä, ainakin minulla (joka aloitin oppikoulun vuonna 1967).

Englantia oli luettu jo sitä ennen kansakoulun kolmannella ja neljännellä, ja keskikoulussa englanti jatkui sitten siitä.

Vierailija
20/25 |
25.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kemiaa keskikoulussa vain yksi vuosi, IV-luokalla. Matematiikkaa oli kyllä sitten joka vuosi ja useampiakin tunteja viikossa ...