Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien vaitiolovelvollisuus (raiskaus)

Vierailija
31.12.2014 |

Hei,

Jouduin noin kuukausi stten raiskauksen uhriksi, jossa tekijänä oli tuntemani mies. Rikosilmoitusta en ole tehnyt missään vaiheessa (toivon, että tähän aiheeseen liittyen ei tulisi ainakaan kovasti tuomitsevia kommentteja.. Tiedän kyllä, että se olisi kannattanut tehdä, mutta asia ei ole ollut henkisesti helppo ja koin tärkeämmäksi huolehtia omasta henkisestä hyvinvoinnista). Olen menossa perhesuunnitteluneuvolaan, jotta saisin lähetteen labraan missä testattaisiin sukupuolitaudit. Haluaisin minulta otettavan kaikki nämä yleisimmät eli klamydia, tippuri, kuppa ja myös hiv. Ihan oman mielenrauhan takia. Jos kerron hoitajalle syyksi raiskauksen, sitooko häntä vaitiolo velvollisuus myös tässä, ettei hän patista poliisin puheille tms? Tässä vaiheessahan se olisi myös täysin turhaa, kun aikaa kulunut. Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 12:04"]En olisi ihan varma, sillä eikö hoitohekilökunnalla ole velvollisuus ilmoittaa joistakin rikosepäilyistä poliisille? Jos et halua, niin et kerro tulleesi raiskatuksi, kerrot vain että olet ollut sukupuoliyhteyessä hieman epämääräisen tyypin kanssa. [/quote] Raiskaus ei ole sellainen rikos, että siitä voisi hoitohenkilökunta ulkopuoliselle ilmoittaa! Ei saa pelotella ihmisiä tuollaisilla, muuten eivät uskalla edes hoitoon kohta hakeutua!

[/quote]

Eikös perheväkivaltaepäilykin ole sellainen asia mikä pitäisi ilmoittaa poliisille?

Vierailija
22/26 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2014 klo 12:04"]Ei varmaan tarvitse, mutta olen käsittänyt että yleensä testataan vain nämä yleisimmät taudit, kuten klamy. Ja haluan nyt samalla testauttaa kaikki, kaiken varalta.

Ja en tiedä olisiko rikosilmoitus oikeasti henkistä oloani parantanut. Loppujen lopuksi näyttöä tapahtuneesta olisi ollut niin vähän, etten sitä olisi mitenkään todennäköisesti pystynyt todistamaan. Ja olisin joutunut käymään aika monta kertaa haastateltavana ja tutkittavana. Suomessa hän olisi todnäk saanut sakot, ja ei se olisi mitenkään henkistä hyvinvointiani vienyt eteenpäin. Asian käsittely ammattilaisten ja ystävien kanssa sekä hiljalleen palaaminen arkeen on toiminut minulle parhaiten. Ihmiset kun ovat yksilöitä. Jotakuta voi tietenkin rikosilmoituskin auttaa.
[/quote]

Suurin osa raiskatuista, ellei kaikki, kuitenkin kaatuvat sitä, etteivät tehneet ilmoitusta. Sä et vielä tajua tätä, ennen kuin vuosien päästä tulet katumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä suosittelen syyn kertomista. Uskomatonta mutta totta, niin yhä nykyään on VAIKEAA päästä testeihin ilman "hyvää" syytä. Esim. mulla puhkesi kerran kondomi satunnaisen seksikumppanin kanssa, ja kun hakeuduin testeihin niin multa tentattiin "oliko mies suomalainen, millainen tyyppi se oli". Kun kerroin että suomalainen opiskelijamies, niin vastaus oli "no ei sitä sitten tartte mitään hiv testiä, mutta voidaan me tämä klamydia ottaa jos välttämättä haluat"! Vasta kun vaatimalla vaadin, niin sain sen hivin testattua lisäksi, mutta mitään muuta eivät alkaneet testaamaan.

Sama toistui myöhemmin kun halusin käydä testeissä ennen kuin jätimme seurustelukumppanin kanssa kondomin pois. Vasta hyvin vahvasti vaatimalla sain ne klamydia+hiv -testit. Ja se seurustelukumppani ei näitä saanut terveyskeskuksesta ollenkaan, vaan joutui käymään sitten yksityisellä.. Että tällä tolalla Suomessa terveydenhuolto 2000-luvulla (nämä tapahtui 2005-2010 kolmella eri paikkakunnalla.), jos olisin ujompi henkilö niin varmasti olisi jäänyt testit ottamatta :(.

Eli voi ap olla sulle helpompaa sanoa että syynä on raiskaus, jotta et joudu viela erikseen tentattavaksi.

Vierailija
24/26 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin tai näin niin ilmoitusta en ole tehnyt. Oikestieteitä opiskelevana tiedän myös, ettei minun kannata. Enkä tarvitse moralisointia asiasta, olen päätökseni tehnyt ja siinä pysyn. Asiat ei valitettavasti ole aina niin mustavalkoisia..

Vierailija
25/26 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

buum

Vierailija
26/26 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl USB pyydä IFBB UFC isä isä isä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme