Rescue koiran ongelmana haukkuminen
Olen harkinnut rescue koiran ottamista. Lapsuudessa perheessämme oli sellainen ja tiedän että voi vaatia vähän enemmän työtä.
Menin ihastumaan yhteen hauvaan, jolla ei kuitenkaan pitäisi olla muuta ongelmaa kuin haukkuminen. Minulla ei ole aiempaa kokemusta juuri ongelmahaukkumisesta. Onko mahdollista opettaa koira tästä ominaisuudesta pois? Kokemuksia?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Käytä kuono koppaa jos on haukkuvainen.
Mitä luulet että se auttaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Jos asut omakoti- tai erillistalossa, go for it. Muuten menee omat ja naapureiden hermot, jos koira ei opikaan pois haukkumisesta. Eikä ole koiralle kiva, jos joutuu taas vaihtamaan kotia. Eikä haukkupngelmaiselle uutta kotia välttämättä helposti löydykään.
En ikinä hylkäisi eläintä! Siksi tässä kysynkin kokemuksia, että kuinka vaikeaa/aikaa vievää haukkumisesta pois opettaminen on. Lisäksi pystyn ainakin nykyisessä työssäni ottamaan koiran mukaan, eli hätätapauksessa melua ei aiheudu ollenkaan naapureille.
Jos on yksikin seinänaapuri, älä ota.
Toinen huomio, tuleeko koira ulkomailta? Suomessakin lopetetaan paljon löytöeläimiä kun ei vaan kotia löydy. Tiedän että tuodut rescuelemmikit tuntuu olevan muotia, mutta välillä kannattais katsoa lähellekin.
Rescue-koira on voinut elää koko elämänsä ulkona. On mahdollista, että sen on vaikea olla sisäkoirana. Mielestäni ihan tavallinen koiranpentu on turvallisempi ratkaisu. Siinä syntyy luottamuksellinen suhde koiraankin kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut omakoti- tai erillistalossa, go for it. Muuten menee omat ja naapureiden hermot, jos koira ei opikaan pois haukkumisesta. Eikä ole koiralle kiva, jos joutuu taas vaihtamaan kotia. Eikä haukkupngelmaiselle uutta kotia välttämättä helposti löydykään.
En ikinä hylkäisi eläintä! Siksi tässä kysynkin kokemuksia, että kuinka vaikeaa/aikaa vievää haukkumisesta pois opettaminen on. Lisäksi pystyn ainakin nykyisessä työssäni ottamaan koiran mukaan, eli hätätapauksessa melua ei aiheudu ollenkaan naapureille.
Koiran haukkumisen vähentäminen on hidasta puuhaa ja aloitetaan ihan pienen pienillä jutuilla. Silti koira voi intoutua haukkumaan vielä silloinkin, kun se tietää, että haukkuminen ei ole toivottua. Varsinkin jos se jää yksin ja tajuaa, että kukaan ei ole komentamassa.
Meillä on koira, joka on hiljaa kotona, muttaa haukkuu autossa nähdessään jotain jännittävää. Näin se tekee kaikkien muiden perheenjäsenten kanssa, paitsi minun. Toisin sanoen koira osaa olla haukkumatta ja tietää, että haukkua ei saisi, mutta kokee, että joidenkin perheenjäsenten kanssa haukkuminen ei ole kunnolla kiellettyä (eli on sallittua). Ihmiset eivät ole kovin johdonmukaisia toimissaan ja lopputuloksena voi olla koira, joka oppii jotain esim. puolittain, kuten meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulet että se auttaa? :D
Kun on riittävän kiereälä niin estää haukunnan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yksikin seinänaapuri, älä ota.
Toinen huomio, tuleeko koira ulkomailta? Suomessakin lopetetaan paljon löytöeläimiä kun ei vaan kotia löydy. Tiedän että tuodut rescuelemmikit tuntuu olevan muotia, mutta välillä kannattais katsoa lähellekin.
Suomessa olevat ovat olleet seurannassa ensisijaisesti, mutta niillä on ollut järjestään sitten useampi ongelma haukunnan lisäksi. Mieluummin valitsen vain yhden ongelman omaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin nykyisessä"
"Hätätapauksessa "
Älä edes yritä. Voin kertoa, että jokainen räkyttäjä on lähtenyt minun naapurista. Jotkut hyvällä, jotkut pahalla.
Vierailija kirjoitti:
Rescue-koira on voinut elää koko elämänsä ulkona. On mahdollista, että sen on vaikea olla sisäkoirana. Mielestäni ihan tavallinen koiranpentu on turvallisempi ratkaisu. Siinä syntyy luottamuksellinen suhde koiraankin kuin itsestään.
Mielessäni olevan koiran tausta on se, että se on elänyt normaalisti sisällä, mutta perhe hylännyt sen viime kesänä tarhalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin nykyisessä"
"Hätätapauksessa "Älä edes yritä. Voin kertoa, että jokainen räkyttäjä on lähtenyt minun naapurista. Jotkut hyvällä, jotkut pahalla.
Oletpa kamalan agressiivinen henkilö. En ole ottanut vielä yhtään mitään ja tuskin olen sinun naapurissasi, sillä lähes kaikilla naapureillani on koiria. Totuus on se, että olen tässä työssä ollut pitkään ja en näe sen menevän aikoihin alta, koira on sinne tervetullut. Toki mielelläni opettaisin koiran hiljaiseksi silti, että kun on tarve jättää vaikka kauppareissun ajaksi kotiin, niin ei aiheuta harmia naapureille.
Noh, Fauci varmaan poistaisi koirien äänihuulet...
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10125599/Fauci-fire-puppy-expe…
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10126851/Calls-grow-oust-Fauci…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran haukkumisen vähentäminen on hidasta puuhaa ja aloitetaan ihan pienen pienillä jutuilla. Silti koira voi intoutua haukkumaan vielä silloinkin, kun se tietää, että haukkuminen ei ole toivottua. Varsinkin jos se jää yksin ja tajuaa, että kukaan ei ole komentamassa.
Meillä on koira, joka on hiljaa kotona, muttaa haukkuu autossa nähdessään jotain jännittävää. Näin se tekee kaikkien muiden perheenjäsenten kanssa, paitsi minun. Toisin sanoen koira osaa olla haukkumatta ja tietää, että haukkua ei saisi, mutta kokee, että joidenkin perheenjäsenten kanssa haukkuminen ei ole kunnolla kiellettyä (eli on sallittua). Ihmiset eivät ole kovin johdonmukaisia toimissaan ja lopputuloksena voi olla koira, joka oppii jotain esim. puolittain, kuten meillä.
Asun yksin, joten pystyn olemaan hyvin johdonmukainen koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin nykyisessä"
"Hätätapauksessa "Älä edes yritä. Voin kertoa, että jokainen räkyttäjä on lähtenyt minun naapurista. Jotkut hyvällä, jotkut pahalla.
Oletpa kamalan agressiivinen henkilö. En ole ottanut vielä yhtään mitään ja tuskin olen sinun naapurissasi, sillä lähes kaikilla naapureillani on koiria. Totuus on se, että olen tässä työssä ollut pitkään ja en näe sen menevän aikoihin alta, koira on sinne tervetullut. Toki mielelläni opettaisin koiran hiljaiseksi silti, että kun on tarve jättää vaikka kauppareissun ajaksi kotiin, niin ei aiheuta harmia naapureille.
Jostain syystä koiraihmiset eivät ymmärrä jos tuon asian sanoo nätisti. Voin sanoa rumemminkin. Kukaan ei halua haukkuvaa koiraa naapuriinsa.
Haluat kaikista haastavimman rescuen. Miksi?
Et selvästikään tiedä mitä olet tekemässä. Suurin kärsijä on koira.
Tiedän onnistuneita sijoituksia, tosin nämä tiesivät koirista. Sä myönnät olevasi kokematon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän onnistuneita sijoituksia, tosin nämä tiesivät koirista. Sä myönnät olevasi kokematon.
Koska koira on muuten kaikin tavoin täydellinen. Terve, pieni ja ystävällinen. Olen varautunut taloudellisesti, että jos koiraan päätyisin, niin palkkaisin apua kouluttajasta pureutumaan juuri haukkumisongelmaan, mutta olisin myös ehdottomasti valmis ottamaan koiran aina mukaan töihin. En ota kevyin perustein eläintä, siksi olen täällä kysymässä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ainakin nykyisessä"
Jostain syystä koiraihmiset eivät ymmärrä jos tuon asian sanoo nätisti. Voin sanoa rumemminkin. Kukaan ei halua haukkuvaa koiraa naapuriinsa.
Et ole ollut kummassakaan viestissäsi ystävällinen. En ole tyhmä, ymmärrän kyllä että haukkuminen on ongelma joka koskettaa muita ihmisiä. Siksi kysyinkin täällä kokemuksia asiasta.
Älä ota haukkuvaa koiraa kerrostaloon. Haukun syistä riippuen koulutus on jossain määrin mahdollista, mutta vaikeaa voi olla. T. Eläintenkouluttaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän onnistuneita sijoituksia, tosin nämä tiesivät koirista. Sä myönnät olevasi kokematon.Koska koira on muuten kaikin tavoin täydellinen. Terve, pieni ja ystävällinen. Olen varautunut taloudellisesti, että jos koiraan päätyisin, niin palkkaisin apua kouluttajasta pureutumaan juuri haukkumisongelmaan, mutta olisin myös ehdottomasti valmis ottamaan koiran aina mukaan töihin. En ota kevyin perustein eläintä, siksi olen täällä kysymässä kokemuksia.
Toimisit sille omaishoitajana. Mä oon tätä myöten täynnä enkelipöly omistajia. Nuo koirat kärsii siitä ettei niihin suhtauduta koirina. Puhuttelet sitä rescuena ja ongelmakoirana (haukkujana)
Hei!
Ymmärrän, että olet innostunut koirasta eikä kukaan voi ennustaa onko se nyt hyvä vai huono asia ottaa. Meillä oli rescue-koira, jolla oli paha haukunta ongelma, joka ei vuosien koulutuksella, sitruuna pannalla, palkitsemisella, rangaistuksilla (torumisilla) oppinut haukunnasta pois vaan jatkoi sitä useita tunteja päivässä. Meillä ei ollut ongelmaa naapureista mutta omat voimat petti. Ei vaan enään jaksanut, vaikka koira oli muutoin aivan ihana ja rakas. Tuntui pahalta olla joka päivä koiralle kiukkuinen tämän jatkuvan haukunnan vuoksi. Niin koira lähti uuteen perheeseen joka oli oikein erikoistunut tähän ongelmaan. Joskin en tiedä ovatko saaneet piirrettä pois tai helpottumaan. Itseäni surettaa vieläkin kun ei saatu tätä asiaa koulutettua vuosissakaan pois.
Tiedän joitain tapauksia kun koira on saatu koulutettua haukunnasta, mutta siinä toki vaikuttaa koiran rotu paljon myös ja haukkuherkkyyden vakavuus aste.
Kannattaa kysyä ihan joltain asiantuntijalta, ja kuinka paljon tämä koira haukkuu. (meidän koira haukkui pahimpina aikoina 8h päivässä)
Vaikutat kuitenkin siltä että todella haluat koiran ja oot valmis panostamaan ja tiedostat siitä aiheutuvat vaikeudet ja kulut, niin toivottavasti löytyy se oikea koira sun tilanteeseen<3