Nyt tuli varoitus: kireä keskusteluilmapiiri on lisännyt rokotevastaiisuutta Suomessa
Rokotevastaiisuutta on kasvanut Suomessa reippaasti viimeisten kahden viikon aikana, sosiaalipsykologian professori Nelli Hankonen pitää sen syynä kiristynyttä ja syyllistävää keskusteluilmapiiriä:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008349588.html
Samasta asiasta on huolissaan myös sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaa:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008351384.html
Helsingin Sanomien koronakatsaus raportoikin että suomalaisten rokotustahti on selkeästi hidastunut:
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo asenne vaikuttaa. Keskustelu on mennyt jo sille tasolle kuin elettäisiin vuosia 1933–1945, puuttuu vain, että rokottamattomia kehotettaisiin merkitsemään rokottamattomuutensa esimerkiksi hihanauhalla.
THL:n Nohynek ehdotti hihamerkkejä jo yli vuosi sitten
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/thl-n-ylilaakarilta-villi-ehdotus-h…
Miksei näitä vasta-ainetestejä tehdä heille, jotka epäilevät jo sairastaneensa?
Vierailija kirjoitti:
Korona tappanut perjantain ja sunnuntain välissä kolmessa päivässä 11 ihmistä Suomessa, mutta ei hätää kun meillä on nämä piikit ja passit.
Eiköhän kuolleet ole edelleen mediaani-iältään 82v ja 95% useamman perussairauden vaivaamia, kuten THL on kertonut. Nämä ikäihmiset ja monisairaat riskiryhmiin kuuluvat ovat kaikki tuplarokotettuja. Vai kuvitteletko että vanhukset ja monisairaat ovat näitä rokotevastaisia "persuja" ja "salkkarifoliohattuja"? 😁
Jos rokottamattoman hoito kerta maksaa tonneja, niin lupaisi 100e kouraan joka k-piikin jälkeen, niin johan menisi moni ja silti valtio säästäisi rutkasti. Miksi ei ikinä porkkanaa, aina vaan keppiä? Kyllä mulle 200-300e motivoisi kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moskovansössöt koittaa nyt sitten uhriutua kaltoinkohdeltuina kun eivät muuta enää keksi ja kansastakin 80% on rokotettu.
Ottakaa rokote tai pysykää kotona, ihan sama minulle mitä te teette. Tai suksikaa sinne venäjälle nauttimaan sen paremman valtion koronavapauksista jos luulette että se on mukavampaa. Noita on paapottu nyt 1,5 vuotta ja tuloksena on se että rokotusaste jumiutui siihen 80% eli aikakin ruveta kertomaan noille että noi on hölmöjä.
Ovatko nämä Moskovansössöt tälläkin hetkellä kanssasi peräkammarissasi?
#lääkkeet
Itse ajattelin pärjätä ilman lääkkeitä ja hengityskonetta, siksi olen kahdesti rokotettu.
Monet epäröijistä ovat tosi yksin huoliensa kanssa ja syyllistäminen vain saa heidät käpertymään yksinäisyyteensä ja syrjäytymään entistä enemmän yhteiskunnasta, etenkin sitten jos rokotepassista tulee edellytys sosiaalisiin tapahtumiin osallistumiselle.
"Kuinka keskustelupalstoilla tapahtuva keskustelu - lähinnä koronarokotekriittisten ja trollien kilpailu, kuka kertoo pahimmista haitoista uskottavasti"
Keskustelupalstan juttuja ei kannata uskoa eikä tehdä mitään päätöksiä sen pohjalta. Kun kova korona iskee niin ne trollit ja foliohatut eivät voi sairastaa sinun puolesta. Olen saanut kolme rokotetta ja en todellakaan kadu. Olen helpottunut ja tyytyväinen että nyt on hyvä suoja vakavaa tautia vastaan.
Julkinen lynkkausmieliala on ollut voumakkaasti päällä. Rokottamattomia on kuvailtu mm näillä termeillä/sanoilla:
- varianttitehdas
- foliohattu
- itsekäs
- saastainen
- kantaa vastuun saurastuneiden kivusta ja kärsimyksestä
- pitää yhteiskuntaa panttivankina
- kuormittaa terveydenhuoltoa
Olen etätyössä, en käy baareissa ym. Minä en todellakaan ole syyllinen koronan leviämiseen. EM-turistit, halpatyöntekijöitä roudaavat firmat, vaihto-oppilaat..mikään noista tartunnoista ei ole minulta. En ole tartuttanut työkavereita enkä perheenjäseniä. Koronatestissä en ole käynyt (olen täysin terve). En ota rokotetta kun pitkäaikaisvaikutuksista ei ole tietoa, haittoja vähätellään ja rokottamattomia syyllistetään surutta. Yhteiskunnan alennustila.
Propaganda ja sensuuri paistaa valtamedian uutisista niin sietämättömästi läpi että ovat itse tietoisesti savustaneet meidät rehellisen ja ravitsevan tiedon lähteille virkistystä tukalaan oloon hakemahan
Voisiko vain jo todeta, että kaikki eivät näitä pistoksia halua/koe tarvitsevansa? Omaa kantaani ei ainakaan tule muuttamaan yhtään mikään. Ei mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tuli varoitus: kireä keskusteluilmapiiri on lisännyt rokotevastaiisuutta Suomessa
Rokotevastaiisuutta on kasvanut Suomessa reippaasti viimeisten kahden viikon aikana, sosiaalipsykologian professori Nelli Hankonen pitää sen syynä kiristynyttä ja syyllistävää keskusteluilmapiiriä:
Helsingin Sanomien koronakatsaus raportoikin että suomalaisten rokotustahti on selkeästi hidastunut:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset ovat kannattajiensa säestyksellä aivan itse aiheuttaneet rokotevastaisuutta.
Tuntemattomien tuntemattomassa maassa valmistamien sovellusten vaatiminen ei auta asiaa.
Jos linja on tämä ja hallitus sekä THL katsoo ettei covid-19 ole yleisvaarallinen tartuntatauti joka vaatii toimia, niin sitten kaikki rajoitukset, koronapassit ja rokoteuhkailu pois. Ja rehellistä ja avointa tilannetietoa ilman peittelyjä, jos mitään peiteltävää ei kerran ole.
Lopettakaa nyt lässytys. Covid-19 on yleisvaarallinen tauti. Toimenpiteitä tarvitaan. Siksi niitä on ollut ja on edelleenkin.
Rokotepassi vaan entistä enemmän peliin ja niin fiksut ihmiset voivat säilyttää enemmän vapauksia, kun rokottamattomat saadaan pois pelistä aiheuttamasta vaaraa. Rokotteita on saatavilla, ja viranomaisten tulisi myös informoida niistä. Muuten ei pidä elää hetkeäkään rokotevastaisten/kulkutautimyönteisten pillin mukaan. Heille vaan rajoitukset rivakasti päälle, jotta saadaan muille enemmän normaaliutta ja yhteiskunta voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki rokotevastaiset ole rokottamattomia. Moni on ottanut rokotteet, mutta ilmapiiri on ajanut heidätkin rokotevastaisiksi eivätkä ota enää tulevia piikkejä.
Tämä juuri. Omalla kohdalla intoa ottaa rokote vähensi juurikin tämä hysteria sen ympärillä. Lapsi on mennyt pesuveden mukana, kun tehohoitotilastoja lasketaan mitä ihmeellisimmällä tavalla, rokote ei suojaa koronalta tai sen levittämiseltä ja sitten vielä nämä puheet hoitojen itse maksamisesta, kun valtaosa valtion sote-budjetista menee itseaiheutettujen sairauksien hoitoon.
Rokotteen joudun hakemaan tasan tarkkaan koronapassin takia, koska haluan keikoille.
Ymmärrätkö mitä eroa on itseaiheutetulla sairaudella sekä vaarallisella sairaudella jota voi levittää viattomiin, eli käytännössä yleisen vaaran aiheuttamisella sillä ettei suostu rokotettavaksi?
Sitten kun ymmärrät sen, ymmärrät myös sen miksi noiden vaaran aiheuttajien pitäisi myös itse maksaa hoitonsa.
Ja seuraavaksi taas Putin trollit tulevat ymppäämään tähän 70 alapeukkua, koska eivät ymmärrä palstan todellista käyttäjämäärää.
Uusia koronatartuntoja 1732, sairaaloissa 215
Kuolleita tuli viikonloppuna lisää 11, ja nyt koronavirukseen kuolleiden määräksi kerrotaan Suomessa 1150.
Vierailija kirjoitti:
Kuolleita tuli viikonloppuna lisää 11, ja nyt koronavirukseen kuolleiden määräksi kerrotaan Suomessa 1150
Kyllä hyvin tepsii rokotukset :D
Rokotepassilla aamuun asti bailaavat kustantakoon oman hoitonsa. Ja EM-Pietari matkan "urpo-petterit" maksakoon tuliaistensa aiheuttamat miljardikulut yhteiskunnalle! Tautia saa nyt levittää kun on passi - lupa tartuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuolleita tuli viikonloppuna lisää 11, ja nyt koronavirukseen kuolleiden määräksi kerrotaan Suomessa 1150
Kyllä hyvin tepsii rokotukset :D
Tepsiihän ne, kunhan ne ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaiset ovat kannattajiensa säestyksellä aivan itse aiheuttaneet rokotevastaisuutta.
Tuntemattomien tuntemattomassa maassa valmistamien sovellusten vaatiminen ei auta asiaa.
Jos linja on tämä ja hallitus sekä THL katsoo ettei covid-19 ole yleisvaarallinen tartuntatauti joka vaatii toimia, niin sitten kaikki rajoitukset, koronapassit ja rokoteuhkailu pois. Ja rehellistä ja avointa tilannetietoa ilman peittelyjä, jos mitään peiteltävää ei kerran ole.
Lopettakaa nyt lässytys. Covid-19 on yleisvaarallinen tauti. Toimenpiteitä tarvitaan. Siksi niitä on ollut ja on edelleenkin.
Rokotepassi vaan entistä enemmän peliin ja niin fiksut ihmiset voivat säilyttää enemmän vapauksia, kun rokottamattomat saadaan pois pelistä aiheuttamasta vaaraa. Rokotteita on saatavilla, ja viranomaisten tulisi myös informoida niistä. Muuten ei pidä elää hetkeäkään rokotevastaisten/kulkutautimyönteisten pillin mukaan. Heille vaan rajoitukset rivakasti päälle, jotta saadaan muille enemmän normaaliutta ja yhteiskunta voi toimia.
Hyvä baitti3/5
Vierailija kirjoitti:
Monet epäröijistä ovat tosi yksin huoliensa kanssa ja syyllistäminen vain saa heidät käpertymään yksinäisyyteensä ja syrjäytymään entistä enemmän yhteiskunnasta, etenkin sitten jos rokotepassista tulee edellytys sosiaalisiin tapahtumiin osallistumiselle.
Aivan. Syyllistäminen ja jyrääminen on suorastaan rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Moskovansössöt koittaa nyt sitten uhriutua kaltoinkohdeltuina kun eivät muuta enää keksi ja kansastakin 80% on rokotettu.
Ottakaa rokote tai pysykää kotona, ihan sama minulle mitä te teette. Tai suksikaa sinne venäjälle nauttimaan sen paremman valtion koronavapauksista jos luulette että se on mukavampaa. Noita on paapottu nyt 1,5 vuotta ja tuloksena on se että rokotusaste jumiutui siihen 80% eli aikakin ruveta kertomaan noille että noi on hölmöjä.
Huoh, niin väsynyt Venäjä-kortti. 🥱
Hyvä, että nuo aloituksessa näkyvät kirjoitukset on julkaistu. Rokottamattomien pilkkaaminen on ollut järkyttävällä tasolla. Rokottamattomien tuomitsemiseen on osallistunut myös valtion johto. Aavistan, että koska hesari näitä nyt julkaisee, taustalla alkaa näkyä se, että sairaaloihin tulee entistä enemmän tuplasti rokotettuja, ja heitä myös kuolee. Muualla maailmassa on ollut nähtävillä jo pitkään, että tauti leviää rokotettujen keskuudessa. Miksi Suomi olisi tässä poikkeus.
Korona tappanut perjantain ja sunnuntain välissä kolmessa päivässä 11 ihmistä Suomessa, mutta ei hätää kun meillä on nämä piikit ja passit.