Miksi joillakin äideillä on pakkomielle puolustella
Kommentit (12)
Siksi koska ne on ihan täysi wt-tapauksia jo syntyessään.
Ihmisillä ylipäätään on tapana puolustella tekosiaan...
He etuoikeuttavat itsensä selittelemällä. Ylipäätään kaikki selittely kierii jonkinlaisesta epävarmuudesta eikä uskalleta seistä omien sanojensa takana. Siksi pitää selitellä. Ne, jotka tietää mitä tekee - jättää selittelyn noille.
Miksi ihmiset puolustelevat lihavuuttaan? Niinpä.
En nyt tiedä, mihin ap viittaat, mutta en minä ainakaan puolustele kumpaakaan siinä mielessä, että dokaaminen (siis runsas alkoholinkäyttö, satunnainen lasillinen on ok) tai tupakointi olisivat vauvalle hyväksi.
Mutta toisaalta en ymmärrä sitäkään, millä vimmalla muut ovat tuomitsemassa niitä naisia, jotka eivät täysin pääse tupakoinnista eroon raskausaikana. Se on voimakas riippuvuus, ja kaikilta ei vierotus tahdo onnistua, vaikka olisi hyväkin tahdonvoima.
Tuomitsemisen sijasta tarvittaisiin tehokasta vierotusta tarjolle.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:07"]
En nyt tiedä, mihin ap viittaat, mutta en minä ainakaan puolustele kumpaakaan siinä mielessä, että dokaaminen (siis runsas alkoholinkäyttö, satunnainen lasillinen on ok) tai tupakointi olisivat vauvalle hyväksi.
Mutta toisaalta en ymmärrä sitäkään, millä vimmalla muut ovat tuomitsemassa niitä naisia, jotka eivät täysin pääse tupakoinnista eroon raskausaikana. Se on voimakas riippuvuus, ja kaikilta ei vierotus tahdo onnistua, vaikka olisi hyväkin tahdonvoima.
[/quote]
Lapsen hankkiminen on useimmille ihmisille tietoinen päätös. On tuomittavaa, että asettaa oman itsekkään lisääntymistarpeensa etusijalle silloinkin, kun ei ole valmis sitoutumaan lapsensaamiseen muuttamalla elintapojaan terveellisiksi (edes raskausajaksi).
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:15"]
[/quote]
Lapsen hankkiminen on useimmille ihmisille tietoinen päätös. On tuomittavaa, että asettaa oman itsekkään lisääntymistarpeensa etusijalle silloinkin, kun ei ole valmis sitoutumaan lapsensaamiseen muuttamalla elintapojaan terveellisiksi (edes raskausajaksi).
[/quote]
Niin. Ihmiset ei ole täydellisiä. Et sinäkään.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:15"]
[/quote]
[/quote]
Niin. Ihmiset ei ole täydellisiä. Et sinäkään.
[/quote]
Ysi vastsi ohiksena, mutta olen pitkälti samaa mieltä. Ehdottomuus on aikuisten elämässä lähinnä hedelmätöntä ja typerää. Jos jollain on käynyt vahinko, ja hän on tullut raskaaksi, niillä korteilla on pakko pelata. En tiedä ketään, joka ei ainakin yrittäisi lopettaa tupakointia. Siinä on oikeasti aika hedelmätöntä, jos kaikki vain moralisoivat, tärkeämpää olisi saada tuomitsematon täti neuvolassa pöydän taakse ja tarjolle hyvää vierotushoitoa.
Ap ja osa muisstakin tuntuvat ajattelevan, että naiset eivät tiedä tupakan ja alkoholin haitoista sikiöille. Ja että mitä kovemmin heitä moralisoidaan ja paheksutaan ja inhotaan, sitä suurempi synnintunto ja halua lopettaa tupakan ja alkoholin käyttö.
Minä en usko, että noitavainoista on apua oikeasti riippuvaisille naisille. Moraalinen paheksunta pikemmin vähentää halua myöntää ongelma ja hakea siihen apua.
Ei-riippuvaiset tupakoijat (heitäkin on ja paljon, joille tupakointi on tapa, joka on helppo lopettaa) ja alkoholin satunnaiskäyttäjät ovat asia erikseen. He lopettavat muutenkin raskaaksi tultuaan.
Ja tällä ei nyt ole tarkoitus puolustella edelleenkään tupakoitnia tai alkoholin käyttöä raskausaikana. Vaan miettiä, mikä lähestymistapa olisi paras, jotta riippuvuuksista kärsivät äidit pääsisivät riippuvuudesta eroon ja mahdollisimman moni vauva voidi kehittyä turvallisesti.
7
Seiska on hyvä esimerkki. Ihmiset, jotka haluavat etsiä ratkaisuja ongelmiin sen sijaan että tuomitsevat ihmisiä. Komppi hänelle.
t. Th
11 kiitos. En puolustele röökaamista tai dokaamista, mutta puolustan röökaajien ja dokaajien ihmisarvoa ja tarvetta saada hoitoa. Jos sinä olet terveydenhoitaja, tiedät varmaan minua paremmin nykyisen tilanteen, mutta olen ollut mediasta huomaavinani, että esim. huume- ja alkoholivierotukseen on nyt vaikeampi päästä kuin vielä jokunen vuosi sitten, raskaana olevienkin. Kiitos kuntien säästöjen.
7
[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 15:07"]
Mutta
[/quote]
no just. Saman voit sanoa kaikille joilla on joku sairaus yms.
Up