Rahoitusvastike
Väännättekö mulle rautalangasta että jos asunnon hinta on 50 000 ja yhtiövastike on 700 jossa on 200 e hoitovastike ja 500 e rahoitusvastike niin
A) voinko maksaa tuota rahoitusvastiketta könttänä oston yhteydessä pois ja kannattaako se?
B) jos minulla on käteisenä tuo 50 000 mutta tuloni ovat muuten pienet, vaikuttaako tuloni asunnon ostokykyyn samoin tavoin kuin normaalissa asuntolainassa? Toisin sanoen voiko olla etten voi ostaa asuntoa jos karkeasti arvioituna en välttämättä näillä tuloilla saisi asuntolainaakaan?
Kommentit (16)
Jos sinulla on 50 000 e ja asunto maksaa 50 000 e, niin ei mikään estä sinua sitä kämppää ostamasta, kunhan sinulla lisäksi on rahaa varainsiirtoveroon.
A) Voi maksaa. Ite en maksaisi, jos taloyhtiön laina on hyvillä ehdoilla (marginaalilla) saatu. Voi myös helpottaa myyntiä seuraavalle, kun ei tarvitse olla kuin myyntihinta laittaa saman tien.
B) No arvioit, miten hyvin pystyisit 700e laittamaan kuussa vastikkeisiin. Ja huomioi mahdollinen korkojen nousu, että rahoitusvastike voi nousta joskus.
Ok kiitos. Ois muutamaa kymppiä vaille koko hinta lyödä tiskiin mutta mietin että mikä järkevää. Jos hinnasta tinkaa niin sitä tingataan tieten tuosta 50 000 myyntihinnasta? Yhtiölainan osuuteen ei voine vaikuttaa? Varainsiirtovero laskettaneen näiden yhteissummasta?
Ap
Taloyhtiön lainoja voi maksaa pois kaksi kertaa vuodessa, joulukuussa ja kesäkuussa, sanottiin minulle, kun viime viikolla ostelin asuntoa, jossa oli pieni rahoitusvastike.
En tiedä, onko näin aina.
Ostin asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Voit ja vaikuttaa.
Miten vaikuttaa? Tarviiko jonkun ikään kuin taata mut taloyhtiölle että maksukyky riittää?
Et kerro lainkaan, paljonko se velkaosuuden suuruus kokonaisuudessaan on.
Tuo 50000,- lienee myyntihinta, paljonko on velkaosuus, josta rajoitusvastike on?
Voit siis kysyä, saako velkaosuuden maksaa kokonaan pois kaupan yhteydessä.
Asunnon velaton hinta (VH) on kokonaishinta asunnosta, siis myyntihinta (MH) + yhtiövelka=VH, eli velaton hinta.
Kun maksat tuon velattoman summan, sinulla ei ole yhtiövelkaa, josta joutuisit maksamaan rahoitusvastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Et kerro lainkaan, paljonko se velkaosuuden suuruus kokonaisuudessaan on.
90 000.
Minusta aika iso, siksi mietinkin että jos 2/3 maksaisi pois ja loput sitten sais mennä tuona yhtiövastikkeena. Olen iän päivää asunut ok-talossa niin nämä asiat on jäänyt opettelematta enkä yhtään tiiä mikä olis järkevää tehä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön lainoja voi maksaa pois kaksi kertaa vuodessa, joulukuussa ja kesäkuussa, sanottiin minulle, kun viime viikolla ostelin asuntoa, jossa oli pieni rahoitusvastike.
En tiedä, onko näin aina.
Ostin asunnon.
Taloyhtiöllä voi olla omanlaisensa sopimukset, joten kannattaa kysyä.
A) voinko maksaa tuota rahoitusvastiketta könttänä oston yhteydessä pois ja kannattaako se?
Voit maksaa, mutta on eri juttu kannattaako se. Ostimme putkirempasta juuri valmistuneen asunnon v. 2016 ja varamme riittivät myyntihintaan 135.000, mutta velattomaan hintaan 190.000 olisi pitänyt ottaa pankista laina. Soitin pankkiin ja kysyin paljonko on lainan korko, vastaus 2,2 %, isännöitsijälle seuraavaksi ja lainan korko 1,8 %. Päätimme sitten olla ottamatta pankkilainaa, koska se olisi tullut kalliimmaksi. Ainoa, mitä sinun pitää miettiä on se, että pankki ei yleensä nosta lainaerää vaan laina-aika pitenee, mutta taloyhtiö voi nostaa rahoitusvastikkeen suuruutta, jos korot nousevat. Taloyhtiö haluaa pysyä lyhennyssuunitelmassaan. Meillä kassa kestää nämä vaihtelut, tulot on keskiluokkaa.
B) jos minulla on käteisenä tuo 50 000 mutta tuloni ovat muuten pienet, vaikuttaako tuloni asunnon ostokykyyn samoin tavoin kuin normaalissa asuntolainassa? Toisin sanoen voiko olla etten voi ostaa asuntoa jos karkeasti arvioituna en välttämättä näillä tuloilla saisi asuntolainaakaan? Voithan ostaa sen myyntihinnalla, jos pankki ei anna lainaa. Sitten maksat rahoitusvastiketta. Kyllä tulot lainanottoon vaikuttaa, pankkihan arvioi maksukykyäsi.
terv. entinen kiinteistösihteeri ja pankin lainaneuvottelija
Vierailija kirjoitti:
Voit maksaa, mutta on eri juttu kannattaako se. Ostimme putkirempasta juuri valmistuneen asunnon v. 2016 ja varamme riittivät myyntihintaan 135.000, mutta velattomaan hintaan 190.000 olisi pitänyt ottaa pankista laina. Soitin pankkiin ja kysyin paljonko on lainan korko, vastaus 2,2 %, isännöitsijälle seuraavaksi ja lainan korko 1,8 %. Päätimme sitten olla ottamatta pankkilainaa, koska se olisi tullut kalliimmaksi. Ainoa, mitä sinun pitää miettiä on se, että pankki ei yleensä nosta lainaerää vaan laina-aika pitenee, mutta taloyhtiö voi nostaa rahoitusvastikkeen suuruutta, jos korot nousevat. Taloyhtiö haluaa pysyä lyhennyssuunitelmassaan. Meillä kassa kestää nämä vaihtelut, tulot on keskiluokkaa.
B) jos minulla on käteisenä tuo 50 000 mutta tuloni ovat muuten pienet, vaikuttaako tuloni asunnon ostokykyyn samoin tavoin kuin normaalissa asuntolainassa? Toisin sanoen voiko olla etten voi ostaa asuntoa jos karkeasti arvioituna en välttämättä näillä tuloilla saisi asuntolainaakaan? Voithan ostaa sen myyntihinnalla, jos pankki ei anna lainaa. Sitten maksat rahoitusvastiketta. Kyllä tulot lainanottoon vaikuttaa, pankkihan arvioi maksukykyäsi.
Pankista 2,2 %, mitä ihmettä? Sisältääkö tuo muutakin kuin marginaalin? Mulla vaihteli marginaali 0,4-1,2 % ja pidin tuota 1,2 prosenttia ihan naurettavana tarjouksena. Tämä vuonna 2017.
Riippuu ihan taloyhtiöstä voiko yhtiölainan maksaa pois. Aina lainaa ei voi maksaa vain osaa, vaan pitää maksaa kaikki tai ei mitään. Maksupäivä voi vaihdella ja lainan maksusta voi tulla yllättävänkin isot kulut. Kysy isännöitsijältä, jos ei selviä papereista.
Eli voisit maksaa yht. 110000,-, silloin jäisi velkaosuutta 30000,-. Rahoitusvastike jäisi tuolloin melko pieneksi ja pärjäisit jo paremmin.
Pelkkää rahoitusvastiketta ei liene mahdollista maksaa niinsanotusti könttänä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos selkeästä vastauksesta. Lähinnä tarkoitinkin sitä että jos en edes koita neuvotella lainaa niin onko taloyhtiö kiinnostunut minun maksuyvystäni? Vai voinko näitä ostaa kuka tahansa persaukinen jolla on myyntihinta lyödä tiskiin? Itse siis opintovapaalla ainakin vuoden nyt niin tulot hetkellisesti heikommat ja siksi arvelen ettei pankki lämpene lainalle
Voit ja vaikuttaa.