Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri määrätä itselleen lääkkeitä?

Vierailija
29.12.2014 |

Tai voiko kirjoittaa itselleen esim. lähetteen erikoissairaanhoitoon?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:29"]Aika etuoikeutetussa asemassa ovat kyllä ne, joilla on lääkäri perhepiirissä... Muilla ihmisillä on niin, että ei-akuuteissa tapauksissa joutuu ensin jonottamaan terveyskeskukseen pari kuukautta, ja sitten jos hyvä tuuri käy, saa lähetteen erikoissairaanhoitoon ja jonottaa toiset pari kuukautta. Lääkärin omainen taas ilmeisesti voi saada suoraan lähetteen sinne erikoissairaanhoitoon ja selviää puolet vähemmällä jonottamisella ja kärsimisellä...
[/quote]lääkäreiden mielestä on epäeettistä hoitaa omaa perheenjäsentä

Vierailija
22/50 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:36"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:29"]Aika etuoikeutetussa asemassa ovat kyllä ne, joilla on lääkäri perhepiirissä... Muilla ihmisillä on niin, että ei-akuuteissa tapauksissa joutuu ensin jonottamaan terveyskeskukseen pari kuukautta, ja sitten jos hyvä tuuri käy, saa lähetteen erikoissairaanhoitoon ja jonottaa toiset pari kuukautta. Lääkärin omainen taas ilmeisesti voi saada suoraan lähetteen sinne erikoissairaanhoitoon ja selviää puolet vähemmällä jonottamisella ja kärsimisellä...
[/quote]lääkäreiden mielestä on epäeettistä hoitaa omaa perheenjäsentä
[/quote]hups kun jäi tuosta kysymysmerkki pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:29"]Aika etuoikeutetussa asemassa ovat kyllä ne, joilla on lääkäri perhepiirissä... Muilla ihmisillä on niin, että ei-akuuteissa tapauksissa joutuu ensin jonottamaan terveyskeskukseen pari kuukautta, ja sitten jos hyvä tuuri käy, saa lähetteen erikoissairaanhoitoon ja jonottaa toiset pari kuukautta. Lääkärin omainen taas ilmeisesti voi saada suoraan lähetteen sinne erikoissairaanhoitoon ja selviää puolet vähemmällä jonottamisella ja kärsimisellä... [/quote]lääkäreiden mielestä on epäeettistä hoitaa omaa perheenjäsentä

[/quote]

Juu, ei ole tasa-arvoista laittaa omaista ns. ohi jonon. Etkä myös itse ole mikään puolueeton ammattilainen, kun kyse on läheisestäsi. 

Ja mielestäni, se joka hoitaa, kantaa myös vastuun.

Terveiset vanhempieni omalle lääkärille, ihanaa että olet olemassa. 

Vierailija
24/50 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin.

Lääkäri voi myös kirjoitaa itselleen lähetteen erikoissairaanhoitoon.

Vierailija
25/50 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sairaanhoitaja kertoi, että sen hyvä kaveri joka on siis lääkäri, kirjoittaa tälle hoitsulle kamalat määrät xanoreita, diapameja ja panacodeja yms. opiaatteja. Onpa tää kyseinen hoitsu ihan avoimesti kertonut jopa varastaneensa työpaikaltaan jotain kolmiolääkkeitä. Tekee keikkaa milloin missäkin niin ei jää kiinni...

Vierailija
26/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tosin se huono puoli lääkärin ammatissa on, että moni tuttava haluaa tavatessa hoitoa tai kommenttia vaivoihinsa tai reseptiä. Työtään ei voi paeta, koska muut eivät ymmärrä, etten ole AINA töissä.

Vierailija
27/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:40"]Lääkkeitä voi määrätä ilman rajoituksia, mutta toki Valvira puuttuu asiaan, jos epäily väärinkäytöstä tai perusteettomista määräyksistä herää. Lähetteen lähettämiseksi pitää tietääkseni olla työsuhteessa tai ammatinharjoittaja, jolla työpiste. Ihan wc-paperiin kirjaamalla en tietääkseni voi itseäni lähettää esh:oon ripulin vuoksi. Lääkereseptin voi tehdä mihin vain, kun osaa lorut ja leima mukana. En tosin ole kokeillut.
[/quote]

Ihanaa kielenkäyttöä. :D Jos saisin valita tahtoisin B-lausunnon juuri sinulta.

Vierailija
28/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:41"]Voi. Reseptissä lukee silloin "pro auctor".
[/quote]

Väärin. Omalla nimellä kirjoitetaan ihan tavalliseen tapaan lääkkeet itselle. Pro auctore -reseptillä kirjoitetaan oman vastaanoton käyttöön, ammatin harjoitusta varten.

Vierailija
29/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:34"]Sehän riippuu lääkäristä mitä tekee sitten käytännössä. Itselle voi jotain lääkettä määrätä..mutta kyllä lääkärinkin kannattaa käydä ihan lääkärillä silloin kun jokin sairaus/vaiva iskee.
Itse en määrää lääkkeitä sukulaisille ym, enkä todellakaan oio lähetteiden kanssa. En minä halua ottaa vastuuta läheiseni sairaudenhoidosta..jos hän tulee vastaanotolle, hoidan kuten muitakin..mutta mielelläni en ota vastaanotollekaan koska läheistä ihmistä ei voi hoitaa tai tutkia objektiivisesti.
Ei lääkäri saa mielestäni käyttää hyväkseen asemaansa.
[/quote]

Hienoa kuulla tällainen kommentti, joka on ei-lääkärinkin korvaan etiikanmukainen. Olen saanut kuulla toisenlaistakin: eräs tapaus: lääkäri yleislääkärin pätevyydellä hoisi vuosikaudet läheisensä diabetesta (eli kirjoitti insuliinireseptit) - diabeetikko vuosikausia huonolla hoitotasapainolla (lukuisia teho-osastoreissuja..) ja myöhemmin ko. lääkärin lopetettua läheisensä "omalääkäröinnin" saivat diabeetikko ja muut läheiset niskaansa ryöpytystä ja ihmettelyä sairaalan taholta siitä, miksi ko. hlö ei ole ollut vuosikausiin yhteydessä hoitavaan tahoon. Toki tuohon samaan syssyyn liittyi muutakin (kuten useat tietänevät, aikuiset ihmiset voivat surutta kiusata ja tehdä toisten elämästä hankalaa omia intressejään ajaen). Nykyään mainitsemani esimerkin hlöt ovat päässeet irti, tai ainakin rauhaan em. lääkärin "otteesta".

Vierailija
30/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites hammaslääkärit? Sen tiedän, että voivat määrätänpotilaalle ainakin särkylääkettä tms. hampaanpoiston jälkeen, mut mites muut lääkkeet, ja voivatko itselleen määrätä särkylääkkeitä, e-pillereitä tai muitakaan?

Vierailija
31/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:00"]Mites hammaslääkärit? Sen tiedän, että voivat määrätänpotilaalle ainakin särkylääkettä tms. hampaanpoiston jälkeen, mut mites muut lääkkeet, ja voivatko itselleen määrätä särkylääkkeitä, e-pillereitä tai muitakaan?
[/quote
Hammaslääkärit saavat määrätä mitä tahansa lääkkeitä, joiden käytölle on hammaslääketieteellinen peruste. Käytännössä tuota lääkekavaldia ei ole siis tuota tarkemmin määritelty.

Vierailija
32/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu anestesialääkäri "määrää" itselleen lääkkeitä, joihin on koukussa. Hän ei ole ollut pitkiin aikoihin työkykyinen. Valvira on puuttunut asiaan, mutta lupa hänellä silti vielä toistaiseksi on. Mitä surullisin tapaus, joulu oli melko painajaismainen tämän henkilön seurassa.

Vierailija
33/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti ärsyttää hammaslääkärit, jotka yrittävät kirjoittaa itselleen E-pillerireseptejä. Ei ne hampaat siellä tietääkseni ole? Missä lääkärin etiikka?

Vierailija
34/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lääkärikunnassa kuin hoitajissakin on paljon ihmisiä, joilla on lääkeongelmia. Miksi joulu oli painajaismainen?

Vierailija
35/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:16"]Tuttu anestesialääkäri "määrää" itselleen lääkkeitä, joihin on koukussa. Hän ei ole ollut pitkiin aikoihin työkykyinen. Valvira on puuttunut asiaan, mutta lupa hänellä silti vielä toistaiseksi on. Mitä surullisin tapaus, joulu oli melko painajaismainen tämän henkilön seurassa.
[/quote]

Kuulostaa hurjalta ja kurjalta, että tuollaisessakin tarkassa työssä (anestesiologi) toimii henkilö, joka aiheuttaa itselleen tiloja jjoiden seurauksella työn suorittaminen voi huonontua - nukutuslääkärikin on paljon vartijana. Ja Valvirakin on todentotta paljon vartijana. Itse en omassa läheisyydessäni tapahtuneitten lääkärin etiikan vastaisten asioiden tiimoilta ole ollut yhteydessä isompiin tahoihin, ainoastaan poliisiin kun oli ajankohtaista. No, tuosta syyttäjä jätti syyttämättä ko. lääkärin, joka omalla ajallaan (ei siis työssään) syyllistyi (syyttäjänkin näkemyksen mukaan) lievään pahoinpitelyyn. Ko. erikoislääkärin uraan olisi varmaankin ollut tuhoisa vaikutus jos hän olisi saanut tuomion lievästäkin pahoinpitelystä.. Aikaa on kulunut ja pöly laskeutunut, minä ja muutamat muut ovat saaneet rauhan joten tapauksen kaivelu ei innosta - edelleenkin kuitenkin kuohuntaa tulee näistä lääkärin etiikkaan liittyvistä kysymyksistä, ovathan hekin ihmisiä toki mutta ihmetyttää lapsenmielisesti edelleen, miten ihminen voi vapaa-aikanaan toimia niin vastoin ammatillista identiteettiä/etiikkaa?

Vierailija
36/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

anelrit tekee paljon itsareita. onkohan sama ane jonka minäkin tiedän olevan koukussa. tiedän myös yhen anen jonka en anna tehdä itselleni yhtään mitään vaikka oisin kuin syvässä koomassa.

joo, paljon oli pro auctore reseptejä pirtulle aikoinaan apteekissa, kenen käyttöön lie mennyt, sehän ei oo mitään herkkua juotavaa.

otetaanko lääkäirltä huumetesti jos epäillään kyvyttömäksi, ei ois kiva, jos käsi tärisee aivoleikkauksessa.

Vierailija
37/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:29"]

Lääkärin omainen taas ilmeisesti voi saada suoraan lähetteen sinne erikoissairaanhoitoon ja selviää puolet vähemmällä jonottamisella ja kärsimisellä...

[/quote]

Käytännössä tuo taitaa edellyttää, että lääkäri on virassa potilaan kotikunnan tai ainakin saman SHP:n TK:ssa.

Vierailija
38/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:06"]

Kyllä minä olen ainakin määrännyt itselleni kolmiolääkkeitä ihan ongelmitta. 

lääkäri

[/quote]

Voi vittu, sanon ma. Keuhkokuumeeseen olisi ollut kiva saada antibiootit ennen kun jouduin sairaalaan samaisen vaivan vuoksi! Ihan riittäisi ne peruslääkkeet potilaille kiitos, ennen kuin huumaatte itsenne.

Vierailija
39/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni oli lääkäri eikä kyllä lapsena juuri koskaan tarvinnut käy tk:ssa, kun isä pystyi kotona hoitamaan ja tarvittaessa määräämään lääkkeet. Mitään lähetteitä ei kuitenkaan koskaan edes harkinnut tekevänsä kellekään, jotka eivät olleet hänen potilaitaan. Sen sijaan kurjaa oli se, että monet yrittivät käyttää isääni hyväkseen. Oli todella ikävää, kun kaikenmaailman naapurit ja puolitutut soittelivat meille kotiin ja pyysivät isää määräämään lääkkeitä. Muistan, että isä oli tästä kovin vaivaantunut.

Olen myös itse terveydenhuollon ammattilainen ja minulle soitellaan todella paljon ja kysellään neuvoa milloin mihinkin vaivaan, pyydetään antamaan rokotuksia, poistamaan tikkejä jne. Itse olen vetänyt tiukan rajan, että neuvon ja ohjaan kyllä terveysongelmien kanssa, mutta mitään toimenpiteitä yms. en tee ihmisille, joihin minulla ei ole hoitosuhdetta.

Vierailija
40/50 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 23:37"]
otetaanko lääkäirltä huumetesti jos epäillään kyvyttömäksi, ei ois kiva, jos käsi tärisee aivoleikkauksessa.
[/quote]

En tiedö ajantasaiseksi tiedoksi, mutta ainakin joskus on ollut säädös tahi laki jossa sanotaan, että työnantaja voi pyytää ttekijältä huumetestaukset, mutta työntekijä voi kieltäytyä eikä kieltäytymisestä saa vetää johtopäätösiä. Työsopimuksissa voi lukea toki toisinkin, jolloin kai sen mukaan mennään. Joissain työpaikoissa voi olla htestaus säännönmukaisestikin, kuten vaikkapa eri paikoissa rikosrekisteriote ja jopa laajempikin selvitys hlön "kuuliaisuudesta" tai kytköksistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi