Miksi et käy papa-testissä?
Onko vielä sellaisia naisia, jotka eivät ole käyneet papa-kokeessa? Isoäitimme tuskin kävivät testissä aikoinaan, mutta ei kai nykyaikana kukaan nainen jätä väliin ?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:27"]
En usko että on. Itse käyn joka toinen vuosi, joka on lääkärin suosistus.
[/quote]
Onkos sulla joku tietty syy, että käyt niin usein? Nykyisten suostusten mukaan 3-5 vuoden väli riittää, jos ei ole riskitekijöitä? Gyneko se on sut aivopessyt ;)?
Ei ole mitään erityistä syytä käydä parin vuoden välein. Koskaan ei ole mitään ollut, mutta muutamakin gyne on sanonut, että parin vuoden välein kannattaa ottaa papa. Ja itse otatan sen mielummin liian useasti, kuin liian harvoin. Eihän siitä mitään haittaakaan ole ja taloudellinen satsaus tosi pieni, jos sillä saataisiin kohdunkaulansyöpä ajoissa kiinni. Viidessä vuodessa syöpä voi levitä jo hurjan pitkälle.
[/quote]
Syöpäjärjestön sivulta (http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/kohdunkaula/)
Kohdunkaulan syöpä on usein alkuvaiheessa oireeton. Siksi naisten tulisi käydä Papa-kokeessa 2-3 vuoden välein, jotta mahdolliset solukuvan muutokset voidaan havaita.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:44"]
Mielestäni syöpää voi tulla, vaikka olisikin neitsyt. Olenko väärässä? Papanäytteestä etsitään solumuutoksia. Saatte olla kyllä harvinaisen typeriä jos ette käy tutkituttamassa itseänne, ja vielä ilmaiseksi. Koko toimenpide kestää minuutin jos sitäkään. Ainakin minulla.
[/quote]
Osa naisista on niin pihtailevia, että ei viitsi näyttää majavaansa edes lääkärille. Pihtailu voi siis pahimmillaan johtaa yksilön kuolemaan. Älkää siis pihtailko, naiset.
M49
[/quote]
Nykytiedon mukaan kohdunkaulan syöpä vaatii kehittyäkseen virustartunnan, joka - ylläri ylläri - tarttuu sukupuoliteitse. Mitä vähemmän partnereita, sitä pienempi riski.
Olen typerä Av-mamma, siksi en käy. Terveys ei kiinnosta minua, enkä kehtaa näyttää rämemajavaani lääkärille. Ei minulle mitään syöpää tai vastaavia tule, olenhan siveä kuin nunna.
Mä voin käydä toosaani näyttämässä lääkärissä vaikka joka viikko. Mutta hammaslääkäri. Ai saatnana, miten kauheeta ja vaikeaa. Joten ymmärrän kyllä näitä, joita kammoksuttaa joku toinen toimenpide. Järjen kanssa niillä peloilla ei ole mitään tekemistä.
Kohdunkaulan syövän vaaraa suurentavat nuorena aloitetut yhdynnät sekä useat omat tai partnerin sukupuolikumppanit, tupakointi, diabetes, verenpainetauti, synnyttämättömyys ja ylipainoisuus.
Virustartunnat ovat keskeinen tekijä kohdunkaulan syövän synnyssä. Papilloomavirus (HPV) on yleinen kohdunkaulassa infektioita aiheuttava virus ja se liittyy syövän esiasteisiin. Ihmisen papilloomavirusta löytyy yli 90 %:ssa kohdunkaulan syövän kasvainnäytteistä.
Yksin HPV ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää. Muilla lisätekijöillä, kuten esimerkiksi tupakoinnilla ja herpesryhmän viruksilla, on merkitystä kohdunkaulan syövän synnyssä.
Tällaista tietoa myös. Eli jos noita riskejä ei ole, niin ei siellä papassa tarvitse jatkuvasti ravata :).
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:51"]
Ei kannata venyttää välejä pitkäksi vaikkei riskiryhmään kuuluisikaan. Mulla muuttui luokka ykkösestä neloseen eli vahvaan syövän epäilyyn kolmessa vuodessa. Onneksi ei ollut syövän ehtinyt kuitenkaan. Aina ennen ollut ykköstä ja naimisissa olen ollut yli 15 vuotta.
[/quote]
Monenko miehen kanssa olit ennen naimisiin menoa? Montako naista heillä oli ollut ennen sinua? Näillä kumppanien lukumäärillä on suora yhteys HPV:n tarttumiseen ja sitä kautta riskiin sairastua kohdunkaulan syöpään.
[/quote]
Ennen naimisiin menoa olin kolmen miehen kanssa, samoin mieheni kolmen naisen. Mutta eihän siihen periaatteessa tarvita kuin yksi, jolta tartunnan voi saada. Se voi olla elimistössä piilevänä kymmeniä vuosia.
Mitenkäs on arvoisat naiset, käyttekö keuhkokuvissa huviksenne tarkistuttamassa, tai sydärasituksessa sukurasitteen vuoksi? Entä käyttekö muuten vain lääkärillä varmistamassa terveyttänne ilman erityisiä oireita?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:57"]
Ei kannata venyttää välejä pitkäksi vaikkei riskiryhmään kuuluisikaan. Mulla muuttui luokka ykkösestä neloseen eli vahvaan syövän epäilyyn kolmessa vuodessa. Onneksi ei ollut syövän ehtinyt kuitenkaan. Aina ennen ollut ykköstä ja naimisissa olen ollut yli 15 vuotta.
[/quote]
Monenko miehen kanssa olit ennen naimisiin menoa? Montako naista heillä oli ollut ennen sinua? Näillä kumppanien lukumäärillä on suora yhteys HPV:n tarttumiseen ja sitä kautta riskiin sairastua kohdunkaulan syöpään.
[/quote]
Ennen naimisiin menoa olin kolmen miehen kanssa, samoin mieheni kolmen naisen. Mutta eihän siihen periaatteessa tarvita kuin yksi, jolta tartunnan voi saada. Se voi olla elimistössä piilevänä kymmeniä vuosia.
[/quote]
Eitarvita kuin yksi, mutta riski sairastua on yhden kumppanin kanssa melko pieni. En minä tietokonetomografiassakaan käy vuosittain, vaikka kuka tahansa voi sairastua aivokasvaimeen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 13:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eitarvita kuin yksi, mutta riski sairastua on yhden kumppanin kanssa melko pieni. En minä tietokonetomografiassakaan käy vuosittain, vaikka kuka tahansa voi sairastua aivokasvaimeen.
[/quote]
Joo, mutta papakoe on ihan eri tyyppinen koe. Sillä pyritään löytämään solumuutoksia ennen kuin ne kehittyvät syöväksi. Ne on paljon helpompi poistaa kuin hoitaa jo olemassaolevaa syöpää.
Mielestäni syöpää voi tulla, vaikka olisikin neitsyt. Olenko väärässä? Papanäytteestä etsitään solumuutoksia. Saatte olla kyllä harvinaisen typeriä jos ette käy tutkituttamassa itseänne, ja vielä ilmaiseksi. Koko toimenpide kestää minuutin jos sitäkään. Ainakin minulla.
[/quote]
Papa-kokeessa näkyvät solumuutokset aiheutuvat hpv:sta, jota neitsyillä harvoin on.
käyn kerran vuodessa,kerran oli luokka 2.
Eikö sen hpv:n voi saada ihan muualtakin?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:12"]
Eikö sen hpv:n voi saada ihan muualtakin?
[/quote]
Teoriassa voi, käytännössä ei juuri. Vanhempien sormien välityksellä on mahdollista tarttua vauvalle, siinä se.
[/quote]
Ei ole ilmaista touhua.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:01"]
Mitenkäs on arvoisat naiset, käyttekö keuhkokuvissa huviksenne tarkistuttamassa, tai sydärasituksessa sukurasitteen vuoksi? Entä käyttekö muuten vain lääkärillä varmistamassa terveyttänne ilman erityisiä oireita?
[/quote]
Jos saisin nämä tutkimukset samalla hinnalla, mitä papa-koe maksaa, niin ilman muuta kävisin! Miksi en? Rakastan elämää ja en näe mitään syytä miksi en pitäisi huolta itsestäni.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:16"]
[/quote]
Ei ole ilmaista touhua.
[/quote]
kun täyttää 30-vuotta, niin pääsee ilmaiseen papa-seulontaan.
[/quote]
Ei ole ilmaista touhua.
[/quote]
Kyllä on ainakin minulla, kun käyn Terveysaseman ehkäisy-ja perhesuunnitteluneuvolassa tarkastuksessa. Samalla uusitaan pilleriresepti. Aina olen tuolla käynyt ja ikää on nyt 40 vuotta. Tänä vuonna olisi ollut joku joukkoseulonta, mutta jätin väliin. Pillerit laitan uusintaan sähköisesti vuoden alussa. (ohis)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 14:31"]
[/quote]
Ei ole ilmaista touhua.
[/quote]
Kyllä on ainakin minulla, kun käyn Terveysaseman ehkäisy-ja perhesuunnitteluneuvolassa tarkastuksessa. Samalla uusitaan pilleriresepti. Aina olen tuolla käynyt ja ikää on nyt 40 vuotta. Tänä vuonna olisi ollut joku joukkoseulonta, mutta jätin väliin. Pillerit laitan uusintaan sähköisesti vuoden alussa. (ohis)
[/quote]
Kaikki ei käytä ehkäisypillereitä tai kierukkaa. Silloin ei ole ehkäisyneuvolan asiakaskaan.
Kyllä joukkoseulonnoissa kannattaa käydä viiden vuoden välein.
[/quote]