Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan pärjää monen pienen kanssa ilman isovanhempia?

Vierailija
29.12.2014 |

Oletteko jotain superihmisiä te, joilla ei ole apuna isovanhempia, setiä, tätejä tai muita arjessanne? Miten saatte kaiken tehtyä?

Itsekin hoidan yleensä kaiken yksin, mutta poikkeustilanteet, kuten joulu, vievät voimat moneksi päiväksi, ja lapset on pakko viedä mummolaan välillä. Koska muuten onnistuisi jouluostokset, paketointi, leipominen? 

Nykyään on niin kovat vaatimukset kaikelle, ja lastenkin pitäisi oppia vaikka mitä jo ennen kouluikää. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin olen pärjännyt, vaikka olen kahden lapsen totaaliyksinhuoltaja, jonka vanhemmat asuu toisella paikkakunnalla, monen sadan kilometrin päässä, joten ei ole hoitoapua sieltä tullut. 

" Koska muuten onnistuisi jouluostokset, paketointi, leipominen? "

Lasten kanssa ne onnistuu ihan hyvin. Jouluostokset tein pääosin netistä, koska tosiaan tungoksisten kauppojen kiertely lapset mukana on vähän tylsää, kun lapset tuppaavat hermostumaan ennemmin tai myöhemmin. Paketointi ja leipominen menee siinä arjen ohessa, lapset "jaloissa". 

Vierailija
2/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23vuotias. Minulla on pian kolmevuotias poika ja 5kk ikäinen tyttö. Minun puolelta isovanhemmat eivät auta millään tavalla. Eivät ota lapsia hoitoon tms. Kerran ottivat esikoisen kun lähdimme synnyttämään kuopusta. Suhde pysyy heihin yllä kun käymme parin vko välein mummolassa kahvilla.. muuten lapset eivät edes tiedostaisi heidän olemassaoloa.. Miehen vanhemmat asuvat 600km päässä, he käyvät vuoden aikana kaksi kertaa meillä. Silloin he auttavat (käyvät mm lähipuistossa) jotta saan hetken huokaista. Nuo pari päivää kun isovanhemmat ovat meillä käymässä ovat aivan ihania. Ensinäkin siksi että näen esikoisen suuren hymyn kun saa viettää aikaa mummin ja ukin kanssa. Toisekseen on mukava vähän levähtää ja lukea vaikka lehti ihan yksin. Joululahja ostokset hoidettiin niin että kävimme vuoronperään miehen kanssa ostoksilla, toinen jäi lasten kanssa kotiin. Paketit paketoitiin 23pvä illalla kun lapset meni nukkumaan. Rankkaa on välillä ja itkettää kun apua ei saa vaikka pyytää. minun vanhemmat asuu tosiaan 3km päässä että matka ei ainakaan ole syy. Kyllä sitä vaan jotenki kummasti jaksaa kun muistaa oikeasti ulkoilla joka päivä. Se on helpottaa. Esikoisen kanssa puistoon, rattikelkka kävelylle tms.. miestä vaan ikävä kun parisuhdetta hankala hoitaa kun kaksi lasta koko ajan vaatii huomiota. Oon koittanut itselle sanoa että luojan kiitos lapsemme ovat terveitä! Jos eivät olisi, olisin varmaan katkennut.. nyt viisi päivää hoitanut kuumeisia lapsia, pienet niin kipeitä ettei edes yöllä tule kunnolla uni. Heräilevät tukkoisuuteen tms ja itkettää. itse ei ole saanut nukuttua kunnon kuukausiin, tästä pyysin apua äidiltä. Josko hän voisi tulla about kolmeksi tunniksi meille niin saan levättyä edes sen verran. Mutta ei.. mies on sellaisessa työssä että joutuu reissaamaan/yötä olemaan poissa. Enkä voi hirveästi häntä vaatia valvomaan koska tuo ruoan pöytään ja maksaa laskut. Työ on ns vaarallista joten väsyneenä siinä riskeeraa henkensä ja sitä en anna mieheni tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin onnistuu meilläkin ilman isovanhempia ym. apuja. Meillä neljä lasta eikä ongelmia ole ollut. Lapset mukaan kotitöihin. Jouluostokset voi hoitaa pitkin syksyä ja netistä ainakin osittain. Paketointi sitten kun lapset nukkuu jne. Hiukan mielikuvitusta mukaan. Ja alenna vaatimustasoa - kaikki ei tarvi mennä niinkuin blogien ja lehtien "joulunviettojutuissa" menee.

Vierailija
4/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä onnistuu kun on pakko onnistua. Kun lapset ollaan itse haluttu niin olen ottanut tietoisen riskin että ihan itse niistä mieheni kanssa huolehdin.

Vierailija
5/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tuolla "onneksi lapset ovat terveitä" kommentilla tarkoitin että ei ole kroonisia sairauksia. Syöpää, kehitysvammaa tms. Huomasin vain että hassusti kirjotin kun heti tuon yllämainitun kommentin perään kirjoitin että lapset kuumeessa. Voih, näin sitä väsyneenä kirjoittelee oudosti. Terv 3

Vierailija
6/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on myös ystäviä, jotka saattavat olla samassa elämäntilanteessa ja silloin jelpitään toisiaan. 

Isovanhemmat on mun mielestä jo osansa tehneet ja jos he kuitenkin haluavat auttaa, niin ok. Heidän käyttämisensä hoito-automaatteina on kuitenkin kurjaa ja itsekästä. 

Vierailija
7/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä kysymystä jos perheessä on kaksi aikuista? Eikö toinen voi hoitaa lapsia kun toinen leipoo, on jouluostoksilla tms? Itse olen neljän yh, toiset isovanhemmat ei ole mukana elämässä ollenkaan, toiset asuvat satojen kilometrien päässä ja lapset vierailevat siellä muutaman kerran vuodessa. 

Vierailija
8/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta ja kaksi työssäkäyvää vanhempaa. Ikinä ei ole ollut isovanhempien apuja saatavana, vaikka elossa ovatkin. Sen verran on autettu, että kuopusta synnyttäessa oli isompi mummolassa. Olikin ainoa kerta. Haluavat jatkuvasti kyllä nähdä lapsia, mutta niin että olemme koko perhe paikalla. Lapsia hoitamaan eivät tarjoudu koskaan.

Selvitty on, kaupassa käydään koko perhe. Joululahjat tilaan netistä samoin suurimman osan vaatteista. Harvoin lähdetään "ostoksille" minnekään kauppakeskukseen. Paketoin lahjat kun nukkuvat, samoin maksan laskut, luen tärkeät paperit jne.

Välillä ihmettelen, miten naapurin perhe kehtaa niin paljon pyytää isovanhempien apua. Joka ikinen päivä vaimon vanhemmat tulevat hoitamaan, kun käyvät kaksistaan kaupassa tai muuten vaan pitää siivota tms. Ja lapset usein yökylässä mummolassa. Näkevät isovanhempiaan enemmän kuin vanhempiaan.

Kukin tavallaan.

Vierailija
9/9 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh. Tajua kysymystä. Miksi lapset pitää viedä joulun alla pois???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi