Sinkkitabletista pahoinvointia?
Olen nyt kolmena päivänä syönyt sinkkitabletteja ja jokaista annosta on seurannut pahoinvointi eikä oksennuskaan ole ollut lähellä. Pikaisella googletuksella voi johtua puutostilasta, mutta onko teillä kokemuksia samasta ja loppuuko pahoinvointi kun sinkin saanti tasaantuu?
Kommentit (36)
Mulla tulee paha olo jos otan tyhjään vatsaan. Ruoan päälle ei tunnu missään.
Söin sinkkiä ehkä 1,5-2 viikkoa ja pahoinvointia oli koko sen ajan. En tiennyt, mistä oli kyse ja kukaan ei osanut neuvoa, joten lopetin sinkin syömisen ja pahoinvointi loppui sitten siihen.
Sama täällä!!! Hirveä pahoinvointi
Sama, silloin kun otin sinkkiä tablettina. Jätin koko vitamiinin pitkäksi aikaa, harmi, sillä c+sinkki -pore ei aiheuta pahoinvointia.
Kyllä se on totta, että erityisesti sinkkiglukonaatti voi aiheuttaa etovan olon. Itse olen syönyt ns. Optizinc-valmistetta joka ei minulle pahoinvointia aiheuta. En tiedä saako Suomesta. 30 mg ei aiheuta minkäänlaista etovaa oloa. Ruuan kanssa ottaminen vähentää pahoinvointia muillakin sinkkitabuilla.
Mulla alkaa hirveen huono olo noin varttia tabletin oton jälkeen. On auttanut että oon ottanut illalla, ensin syönyt, sitten tehnyt iltapuuhat ja tabletit ottanut just ennen nukkuun menemistä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:39"]
Sama, silloin kun otin sinkkiä tablettina. Jätin koko vitamiinin pitkäksi aikaa, harmi, sillä c+sinkki -pore ei aiheuta pahoinvointia.
[/quote]
Tai, itse asiassa c+sinkki -tablettikaan ei aiheuta pahoinvointia.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:43"]
Mulla alkaa hirveen huono olo noin varttia tabletin oton jälkeen. On auttanut että oon ottanut illalla, ensin syönyt, sitten tehnyt iltapuuhat ja tabletit ottanut just ennen nukkuun menemistä.
[/quote]
Jep minulla sama, äsken vasta osasin yhdistää sinkkiin kun aikaisemmilla kerroilla ajattelin pahoinvoinnin johtuvan flunssaisesta olosta. Monivitamiinissahan on sinkkiä myös ja se ei ainakaan minulla aiheuta pahaa oloa, mahtaako joku muistaa kuinka paljon sinkkimääröiltään eroaa monivit. ja sinkkitabletti?
Tietääkö joku voiko johtua nimenomaan sinkin puutostilasta vai vain herkkyydestä tuolle sinkkiglukonaatille? Mietin vain jätänkö kokonaan pois vai jatkanko syömistä, jos onkin puutostila?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 10:56"]
Tietääkö joku voiko johtua nimenomaan sinkin puutostilasta vai vain herkkyydestä tuolle sinkkiglukonaatille? Mietin vain jätänkö kokonaan pois vai jatkanko syömistä, jos onkin puutostila?
[/quote]
ap siis
Minulla ei aiheuttanut pahoinvointia, mutta todella pahaa huimausta kylläkin.
Tuli itsellekin niin huono olo, että jätin ne tabut sikseen ja yritän saada sinkkini muualta.
Itse otan sinkin aina ruuan yhteydessä, enkä ole huomannut pahoinvointia. Käytössäni on sinkki pikolinaatti.
Minulle tuli kamala päänsärky, muita?
Ei luulis, että sinkkiä välttämättä tarttisi pillerinä ottaa, kun päivän saantisuositus tulee täyteen suurinpiirtein 100 grammasta lihaa tai 100 grammasta kokojyvätuotteita.
Finravinto 2012 tutkimuksen mukaan sinkkiä saadaan Suomessa keskimäärin 130-150 % saantisuosituksesta, et senkään suhteen tuskin puutostiloja esiintyy.
Sinkki kilpailee kuparin kanssa imeytymisestä ja liikasinkki voikin periaatteessa johtaa kuparinpuutokseen, joskin onneksi kupariakin saadaan Suomessa myös hyvin riittävästi.
Ei pidä ottaa tyhjään tai edes vähän vajaaseen vaan aivan täyteen vatsaan, sitten ei pitäisi tulla paha olo.
Itselläni vatsa turpoaa ihan sikana kun otan sinkkiä, olen kokeillut sinkkipikolinaattia glukonaattia, monivitamiini tabun yhteydessä, berocan kanssa.. kaikki turvottaa kuin mahasta tulisi jalkapallon kokoinen.
Tein sinkki testin ZinkStatus nestemäisellä sinkillä ja sen mukaan kärsin pahasta sinkin puutoksesta. Oreina on mm. herääminen aamuyöllä kykenemättä nukahtamaan uudestaan.
Aamuyöllä tapahtuu 2 asiaa, testosteronin tuotanto, sekä kilpirauhasen hormonien tuotanto.. molemmat tarvitsevat sinkkiä ja luulen että puutos tilassa kärsii testosteroni että kilppari.. kärin molemmista.
Ottamalla sinkkiä illalla kellogs all bran+ muodossa (tehty vehnä leseistä joissa on ihan sika paljon sinkkiä) saan oireet loppumaan. Mutta tilalle tulee vatsan turvotus.
Upo uusi sinkki spray jota spreijataan kielen alle josta se sitten imeytyy toimii myös, mutta sen ongelma on juuri se että kun se imeytyy suoraan verenkiertoon, elimistö myös poistaa sen sieltä nopeasti. Eli se ei auta kuin hetken.. sen sijaan sinkki täytyy saada suolistoon josta se imeytyy pikkuhiljaa.
Tällä hetkellä testaan ZinkStatusta ravintolisänä, sillä se vaikutti ainoalta joka ei aiheuttanut vatsa oireita, vaikkakin sinkki testin aikana kun sitä piti raakana pitää suussa niin pidin liian kauan ja se poltti kieltä hieman..
Asia jota aniharva tajuaa on että miehet menettävät lähes kaiken sinkin ejakuloidessaan.. mitä useammin päivän aikana laukeaa, sitä enemmän pitäisi sinkkiä syödä (sekä muita sperman materiaaleja, se sisältää ihan sikana vaikka mitä)
Jos sattuu olemaan seksuaalisesti hyvin aktiivinen, vaikka sitten vain itsekseenkin, tulee helpolla miehille sinkin puutos. Omatkin oireeni häviävät jos en ejakuloi ollenkaan.. mutta koita nyt luonnolleen jotain mahtaa :(
Sinkki on miehille,ei ihme jos naisille tulee huono olo.
Käytin sinkkiä vuosikymmenen -pari säännöllisesti eikä ollut flunssia montaakaan kertaa. Ei ollut pahoinvointia.
Sitten mietin kannattaako koko sinkkiä käyttää joka päivä ja jätin monen kuukauden tauolle. Liekö sattumaa. että sitten iski flunssaakin ja muutenkin tiettyjä asioita vaikutti menevän huonompaan kuntoon (limakalvot, iho). Päätin taas palata sinkin napsimiseen ja sama tuote tekikin yllättäen mut sitten huonovointiseksi. (Sinänsä aika hyvä apu muutaman kilon laihduttamista varten, kun ei tehnyt mieli kauheasti syödä)
Nykyisin napsin sinkkiä pari kertaa viikossa (Kelasin-sarjaa) ja yritän pitää sitä suussa sulamassa, että siitä tulisi ne viruksia tappavat ominaisuudet esiin, joista on kirjoiteltu. Mutta kun tuo ei ole virallisesti imeskelytabletti, niin karvaaltahan se maistuu ja pystyn sulattamaan suussa max puolikkaan tabletin.
Pidän sinkkiä itselleni tärkeänä ravintolisänä, mutta en aio näillä näkymin ottaa päivittäin. Ja voisi kolme kiloa pudota vielä (nyt pituus 162, paino 59, ikää 54) joten voipi olla, että haluankin lievän huonovointisuuden kuvioihin...
Mitenköhän on tuon sinkkisprayn laita? onko kukaan kokeillut? Mulle tulee pahoinvointia tabuista, mutta nyt löysin tällaisen: http://www.life.fi/epages/life.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/HLT/Products/12070008&ViewAction=ViewProduct