Voiko lapselle sanoa, että hän oli vahinko?
Lapsemme oli siis vahinko, vaikka emme harkinneet aborttia missään vaiheessa.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:18"]
Miksi lapselle pitäisi kertoa, että hän on vahinko? Enemmän siitä mielipahaa syntyy kuin mitään hyvää.
[/quote]
Entä, jos siitä kertoo lehdessä?
Haluaisitko itse (tai olisitko lapsena halunnut) kuulla vanhemmiltasi, että olet vahinko?
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:25"]Haluaisitko itse (tai olisitko lapsena halunnut) kuulla vanhemmiltasi, että olet vahinko?
[/quote]
En keksi mitä hyötyä siitä tiedosta olisi.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:25"]Haluaisitko itse (tai olisitko lapsena halunnut) kuulla vanhemmiltasi, että olet vahinko? [/quote] En keksi mitä hyötyä siitä tiedosta olisi.
[/quote]
Entä jos kertoo vahingossa? Entä jos kertoo lehdessä, kuten tuo Mr. Finland oli tehnyt?
Minulle kerrottiin että olin vahinko. En ollut moksiskaan, koska ymmärrän että näitä sattuu.
Nyt aikuisena oma isäni on vitsinä kertonut, että hänellä on neljä vahinkoa, ja toisinaan hän puhuu meistä numerojärjestyksessä, esim. minä olen Vahinko numero yksi. En tietenkään hetkeäkään usko että tämä olisi totta, tai näin aikuisena asia on jo aika yhdentekevä, lapsena tuollaisen vitsin kuuleminen olisi ollut hirveää.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:25"]Haluaisitko itse (tai olisitko lapsena halunnut) kuulla vanhemmiltasi, että olet vahinko? [/quote] En keksi mitä hyötyä siitä tiedosta olisi.
[/quote]
Entä jos kertoo vahingossa? Entä jos kertoo lehdessä, kuten tuo Mr. Finland oli tehnyt?
[/quote]
Hänen lapsensa ei (tietääkseni) osaa lukea, joten vahinkoa ei voi sattua.
Entä jos kertoo sukujuhlissa, ettei lapsi ollut alunperin toivottu?
Ei missään nimessä voi. Siskoni kuuli teini-ikäisenä olleensa vahinkolapsi ja otti sen todella raskaasti. Minun oli tosin vaikea toivottuna lapsena ymmärtää siskoni ahdistusta, mutta siis en suosittelisi kertomaan...
Ennen vanhaan melkein kaikki lapset olivat ns. vahinkoja. Tällainen problematiikka on tullut ajankohtaiseksi vasta ehkäisyn yleistymisen myötä. Silti edelleen melko iso osa raskauksista ei ole suunniteltuja. Lapsi voi olla vahinko, mutta ei se silti onnettomuus ole.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
Hänen lapsensa ei (tietääkseni) osaa lukea, joten vahinkoa ei voi sattua.
[/quote]
kyllä se lapsi oppii lukemaan. ja kuka ei olisi googlaillut itseään ja tuttaviaan? mukava löytää tuollainen lehtijuttu.
Lapselle tai nuorelle en menisi asiaa sanomaan, koska se voi olla aika vaikea pala hyväksyä. Jossain vaiheessa varmaan saattaa tietysti itsekin ymmärtää asian, jos esim. äiti on tullut raskaaksi lomareissulla Italiassa ja isä ei koskaan ole ollut kuvioissa mukana. Silloin asian kieltäminenkin olisi tyhmää.
Minulle on sanottu, että ketään meistä ei ole suunniteltu sen enempää. Meitä on siis monta sisarusta ja kaikki ns vahinkoja. Ei ole haitannut ainakaan minua, olen onnellinen olin vahinko tai en. Riippuu siitä miten lapseen suhtaudutaan sen vahingon jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:20"]
Miksi lapselle pitäisi kertoa, että hän on vahinko? Enemmän siitä mielipahaa syntyy kuin mitään hyvää.
[/quote]
http://www.iltalehti.fi/viihde/200704025934710_vi.shtml
[/quote]
No onneksi abortti ei tullut mieleen...tsiisus.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 11:20"]
[/quote]
http://www.iltalehti.fi/viihde/200704025934710_vi.shtml
[/quote]
Tuo Tiina Erkkilä ei todellakaan näytä 19-vuotiaalta. Pikemminkin 30-vuotiaalta. Pitäisiköhän hiukan himmata sen meikkaamisen kanssa.
Mulle kerrottiin jossain vaiheessa kouluikäisenä, eipä tässä mitään haitannut. Tärkeämpää on se, että rakastavat mua nyt.
Kannattaa samalla sanoa, että rakastatte häntä, vaikka ei ollutkaan suunniteltu lapsi.
Toki voit kertoa! Jos haluat, että lapsesi kärsii lapsuutensa ajan itsetunto-ongelmista, ei koe olevansa rakastettu ja todennäköisesti saa muitakin mielenterveysongelmia.
Menetin toivoni että en saa vauvaa. Henkisesti laitoin pillit pussiin. Eikä kauaakaan mennyt kun olin raskaana ja kerroin pojalle että olit onnellinen "vahinko". Aivan mahtavaa.
Miksi ihmeessä pitäisi sanoa?