En osaa keskustella
Onko muilla samanlaista ongelmaa: ihmisten kanssa keskustellessa en tiedä miten toimia. Olen hyvä kuuntelija, mutta ku pitäisi puhua, tuntuu on väkinäiseltä tuottaa puhetta, sanomani asiat tuntuvat triviaaleilta ja tyhmiltä. Ihan kuin en ihan ymmärtäisi miten tilanteessa ollaan, tulen liian tietoiseksi tilanteesta ja jännitän. Sinällään olen kai ihan pidetty tyyppi, tuntuu vain että jotain olennaista puuttuu. Autismin piirteitä?
Kommentit (11)
Miksi pitäisi keskustella ollenkaan? Suurin osa ihmisistä ovat niin typeriä, että keskustelusta tulee vain itselleen ärsyyntynyt ja turhautunut olo.
Etkö osaa keskustella yhtään mistään? Jos et, niin silloin sinulla on ongelma. Jos osaat keskustella edes jostakin, niin ongelma ei ole välttämättä kovin paha, vaan voit vaikuttaa siihen itse. Kannattaa hankkia yleistietoa ja lukea vaikka itseään kiinnostavia ja lähelle tulevia juttuja, katsoa uutisia ja dokumentteja, ajatella ja oppia. Keskustelu oikean ja fiksun ihmisen kanssa on itse asiassa helppoa, mutta tottakai aina on ihmisiä, joiden kanssa keskustelu ei suju yhtään, vaikka olisi minkälainen ihminen ja keskustelu sujuisi 99% ihmisten kanssa mainosti.
Itse osaan ja tykkään keskustella, mutta on yksi ihminen, jonka kanssa siitä ei tule yhtään mitään. Vaikka olen lähes viisikymppinen nainen ja hän on vanhempi, niin tök tök tök vaan, jutusta ei tule mitään. Tunnen itseni hänen kanssaan joko ääliöksi tai sitten minua alkaa ärsyttämään ja katoan paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi keskustella ollenkaan? Suurin osa ihmisistä ovat niin typeriä, että keskustelusta tulee vain itselleen ärsyyntynyt ja turhautunut olo.
Mikä dg sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu. Ihmiset tykkäävät puhua itsestään, joten yllättävän pitkän keskustelun saa aikaan sillä, että kyselee vaan toiselta tarkentavia kysymyksiä aiheesta, josta hän mielellään puhuu.
Ei qe ole helppo ratkaisu, vaan tyhmän ratkaisu. Tuolla tavalla ei pötkitä kuin syvemmälle suohon ja sitten ei auta enää valittaa.
Niin, ehkä pitäisi lukea, mutta kun ei ehdi eikä oikein kiinnostakaan. Olen kai ihan kohtuuälykäskin, mutta arjen asioissa aika tohelo, olen omissa ajatuksissani. en ymmärrä joukossa ollessani mm. mikä jutuissa on niin hauskaa että ihmisiä naurattaa jne. Minusta ihmiset nauravat vähän tyhmille jutuille. En ikään kuin ole samalla aaltopituudella. Voin yrittää osallistua muuten kuten sanoin, se tuntuu väkinäiseltä ja usein turhalta. Toisaalta, ei minulla ole mitään fiksuakaan sanottavaa tai keskusteltavaa: aika harva asia tuntuu keskustelun arvoiselta. Silti, haluaisin olla kuten muutkin.
Anna itsesi tapahtua, älä manipuloi tyrkytä, pakota
Ainakin joidenkin ihmisten pitää harjoitella keskustelemista, ennen kuin se sujuu. Keskustelu on sitä vaikeampaa, mitä vähemmän yhteistä sinulla keskustelukumppanien kanssa on. Jos kiinnostuksenkohteesi ovat kovin kapea-alaisia, onkin vaikea löytää keskustelunaiheita. Jos tiedät, että teillä on jotain yhteistä, yritä ohjata keskustelu siihen. Esim. jos teette samaa työtä, voit alkaa päivitellä jotain pomon aivoituksia tms.
Ehkä helpoin tapa olla itse aktiivinen keskustelussa, on kertoa joku juttu mikä itselle on tapahtunut. Vaikka että eilen kaupassa teini-ikäiset käyttäytyivät törkeästi ja huutelivat, ja paikalle piti kutsua vartija. Sen sijaan jos sinulle on mielestäsi tapahtunut jotain hauskaa ja aiot kertoa sen kaskumaisena juttuna, arvioi juttu todella kriittisesti ennen kuin alat kertoa sitä. Siinä pitää oikeasti olla punchline joka saa muut nauramaan. Samoin jos sinulle on mielestäsi tapahtunut jotain erikoista ja aiot päivitellä sitä muille, arvioi ennen kertomista kriittisesti, voiko olla että juttu onkin erikoinen vain sinun mielestäsi. Esim. jos olet juuri muuttanut Helsinkiin ja alat kertoa helsinkiläisille jotain kaupungilla näkemääsi outoa juttua, kriittisyyttä saatetaan tarvita.
Kiitos vastauksista. Näinhän se on mutta siinäpä se, kun pomon aivoitusten päivittely tuntuu minusta typetältä, ei muista tule puhua negatiiviseen sävyyn. Samaten minulle tapahtuneet asiat: keitä niiden pitäisi kiinnostaa, jos ei ole oikeasti punch Linea. Arki on arkea ja siitä on turha puhua. Kiinnostuksen kohteeni ovat kapea-alaisia ja niitä on vähän. :(
Vierailija kirjoitti:
Anna itsesi tapahtua, älä manipuloi tyrkytä, pakota
"Anna itsesi tapahtua"? Taitaa olla taas joku anglismi suomennettuna, kun kuulostaa niin typerältä.
Harvalla sitä on oikeasti mitään varsin järisyttävän informatiivista sanottavaa. Kunhan vaan höpistään. Se on sitä sosiaalista kanssakäymistä. Siinä tulee paremmaksi kun hiljalleen harjoittelee.
Helppo ratkaisu. Ihmiset tykkäävät puhua itsestään, joten yllättävän pitkän keskustelun saa aikaan sillä, että kyselee vaan toiselta tarkentavia kysymyksiä aiheesta, josta hän mielellään puhuu.