Unettomuus, tulen hulluksi! En jaksa enää!
Mitä tälle voi tehdä? Olen raskaana ja en taas kertakaikkiaasaa saa nukutuksi yhtään!! Viime raskaudessa tämä kesti yli 4kk. Nyt on se lapsikin hoidettavana.Nukun max 2h yössä, joka ikinen yö. Saan unta n. Klo 3-5. Lopun ajan valvon ja olen suunnattoman ahdistunut, kaikki pienetkin ongelmat on päässä jumalattoman suurina. Järki lähtee, en vain jaksa enää kukkua netissä joka yö tunteja!!! Ihan sama mitä teen, unta ei vain tule tai herään ahdistuneena.
Kommentit (32)
Kaikella kunnioituksella, kannattaa syödä aamuisin terveellisesti ja tietysti pitkin päivää.
Jos juot esim. kahvia niin vähennä sen käyttöä ja mielellään joskus klo.14 aikaan viimeset sumpit.
Sit ulkoilu valosaan aikaan klo.10-14 välillä
Ja illalla hämärä valaistus, vältä liikuntaa klo.18 jälkeen
Juo maitoa ja syö vaikka perunoita ,että väsyt,illalla.
Sitten kannattaa puhua tuosta asiasta neuvolassa ,koska toi asia voi myös olla oire alkaneesta masennuksesta.Ja nyt on tärkeää puuttua asiaan heti, koska sä palaudut nopeasti ja saat ittes kuntoon. Jaksat hoitaa lastasi ja saat kerättyä voimia synnytkseen sekä tulevan vauvan hoitoon.
Tsemppiä! Toivon sulle parasta ja hoida ittesi kuntoon.
Kiitos. En juo kahvia ollenkaan enkä teetä ollenkaan. Nyt olen tässä taas valvonut 3h. Kohta lapsi jo herääkin. Päätä särkee ja mahaan sattuu. Muu perhe nukkuu tyytyväisenä...
Ap
Ap, kuulostaa niin tutulta. Nyt tsemppiä ja haet apua, tänään, jooko? Säännöllinen päivärytmi, liikunta ja ruokailu on tärkeitä, mutta ainakaan minulla ne eivät enää tuossa pisteessä auttaneet. Ennaltaehkäisevästi kyllä. t. 19
Ulkoiletko riittävästi päivällä? Minä valvon illalla pitkään, jos en ole muistanut ulkoilla.
Minulle tuli sama ongelma lapsen synnyttyä... Lopulta olin sairaalassa unettomuuden vuoksi . Olin ihan zombi kun nukuin 30 min-3 h vuorokaudessa usean kuukauden ajan . Monia lääkkeitä kokeiltiin lopulta parhaiten toimi mirtatsapiini. Nyt puoli vuotta myöhemmin syön yhä lääkettä ja nukun sillä hyvin . Unettomuus toi myös masennuksen johon myös yhä lääkitys . Tsemppiä! En tiedä saako tuota syödä raskaana mutta imetysaikana ainakin saa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 07:09"]
nettiriippuvuus sen tekee.
[/quote]
Univaikeuksista kärsivän ei todellakaan kannata katsella telkkaria, tietokonetta tai älypuhelinta klo 20 jälkeen koska niiden valo hidastaa unensaantia. Kannattaa ottaa kirja kaveriksi sänkyyn.
Itse luin tuon Susan Pihlin ja Anna-Mari Arosen kirjan ja sain monta hyvää vinkkiä unettomuusongelmiin. Hyvää unta täytyy ruveta valmistelemaan jo päivän lopulla mm. välttämällä tiettyjä ruokia ja tekemisiä.
https://kirja.elisa.fi/ekirja/unentaidot-voita-unettomuus-ja-uniongelmat-ilman-laakkeita
Itselläni parhaiten on auttanut magnesiumin syönti. Unettomuutta takana 20 v.
Mulla itselläni on ihan samantyyppistä unettomuutta, vaikka en raskaana olekaan. Suurin ongelma kuitenkin juuri tuo, että ajatukset alkaa pyöriä päässä ja saavat järjettömät mittasuhteet. Parhaiten olen tähän saanut avun siitä, että kuuntelen jotain sängyssä nukkumaan mennessäni. Eli pistän vaikka television tai radion auki ja silmät kiinni, laitteen voi vielä ajastaa menemään kiinni esimerkiksi tunnin päästä. Ajatukset pysyy paremmin kasassa eivätkä karkaa epämieluisiin kohteisiin, kunnes sitä sitten nukahtaa.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 06:04"]
...piti kirjoittaa odottavien äitien joogaan...niitä on just vaikka loppuraskauteen...
se Dostojevski vois olla luettuna hyvä unilääkettä...
kuuntele äänikirjoja. Sekin hyvä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 18:51"]Ehdottomasti pois netistä ja muutenkin ruudun äärestä jo aikaisin illalla! Sen sijaan ajoissa sänkyyn ja hyvä kirja käteen. Vaikea ottaa vakavasti "unetonta", joka sanoo olevansa kaiket yöt netissä.
[/quote]
Höpsö. Se unettomuus tulee ensin. Sitten vasta ihminen yrittää keksiä tekemistä niille tunneille, mitä ei nuku.
Unettomuuden hoito-ohjeisiin kuuluu se, että jos uni ei tule 15-20 minuutissa, sängystä noustaan pois. Sängyssä ei lueta kirjaa.
Vaikea ottaa vakavasti ihmistä, joka ei tiedä mitä on kärsiä unettomuudesta. :)
Kyllä myös raskaana ollessa tai imettäessä on mahdollista käyttää tiettyjä lääkkeitä apuna nukahtamiseen. Nukkumattomuus voi pahimmillaan laukaista vaikka psykoosin, joten siihen on saatava apu. Se että nukut edes välttävän määrän, on sekä sinun että lastesi etu. Nyt soitat heti ajan lääkäriin ja vaadit saada apua. Tietenkään lääkkeitä ei määrätä ilman todellista tarvetta, mutta nyt on todellinen tarve.
Kun saat lääkkeellä katkaistua nukkumattomuuden kierteen, opit taas luottamaan siihen että uni tulee, jos siis kyse on siitä että olet mennyt ylikierroksille ja kammoat nukkumaanmenoa koska uni "ei kuitenkaan tule". Itselläni unettomuuden on laukaissut moni tekijä: imetyshormonit, raskaushormonit sekä vauvan kanssa jatkuva yöheräily. Se on jotain aivan järkyttävää. Parin tunnin yöunilla olo on kuin epätoivoisella zombilla, ajatus ei kulje, ei osaa kuin itkeä. Päiväunista ei todellakaan ole tullut mitään silloin kun uni ei ole yölläkään tullut. Olen saanut reseptillä mietoa opamoxia, jota olen ottanut yksittäisiä kertoja silloin kun unettomuus on mennyt pahaksi. Jo se on helpottanut, että olen tiennyt lääkettä olevan kaapissa varulta.
Muista että tilanne on tilapäinen, se menee ohi. Selviät kyllä. Nyt menet hakemaan apua joltain lääkäriltä joka ottaa tilanteesi tosissaan. Ehkä voisit käydä yksityisellä, sinne saat ajan nopeasti? Tiedän että kun väsyttää, on vaikea ajatella järkevästi ja avun hakeminen tuntuu hankalalta tai mahdottomalta.