Voe helvetin perse, nyt tuli oksennustauti tupaan.
Tässähän tää loma sitten meneekin lakanoita pyykätessä. Ripuliakin tuntuu olevan tarjolla ihan ylen määrin. Lapset laattaa ja miehellä nousee kuume. Mites teillä muilla menee? :)
Kommentit (20)
Tän vuotiseen noroon ei käsihygienia auta. Tarttuu silti.
No voi että... Lue netistä tarkat ohjeet miten pöpöt tapetaan ettei jää pitkäksi aikaa muhimaan teille. Noro esim vaatii kovat lämpötilat tuhoutuakseen.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:18"]
[/quote]
Höpö höpö.. En usko. Mistä tämä tieto on peräisin? Mutu?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:18"]
[/quote]
Höpö höpö.. En usko. Mistä tämä tieto on peräisin? Mutu?
[/quote]
Oma mutu varmaan. Saippuan tarkoitus ei ole tappaa bakteeria/virusta vaan poistaa se mekaanisesti. Hän ei ilmeisesti tiedä tätä.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:18"] Tän vuotiseen noroon ei käsihygienia auta. Tarttuu silti. [/quote] Höpö höpö.. En usko. Mistä tämä tieto on peräisin? Mutu? [/quote] Oma mutu varmaan. Saippuan tarkoitus ei ole tappaa bakteeria/virusta vaan poistaa se mekaanisesti. Hän ei ilmeisesti tiedä tätä.
[/quote]
Luultavasti jossain vaiheessa on hygieniaketjuun tullut katkos. Ei sen paljon vaadi että koskee ensin vahingossa pesemättömällä kädelle ja sen jälkeen pestyllä tms. Tai jäänyt joku paikka putsaamatta.
Pisaratartunnassa ei käsien jynssäys auta. Meillä on joskus tauti tarttunut, vaikka käytössä erillinen vessa, käsien hinkkaus ja kuivaus paperiin, käsidesi, vain paskatautinen sai koskea kaukosäätimeen ja jääkaapille ei ollut asiaa. Toki se pesu on paras este, mutta ei pelasta aina.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:31"]
Missä tällaista?
[/quote]
Pk-seudulla, mutta tultiin juuri ulkomailta. Ja kyllä, osataan pestä (ja kuivata! se tärkein osa!) kädet ja huolehtia hygieniasta. Silti joskus tauti tarttuu, ei voi mitään.
Kunnon käsihygienia on suuressa osassa vatsatautien ehkäisyssä, mutta esim noro leviää myös ilman kautta. Toki altistuminen tapahtuu siten, että olet lähes naamatuaten vierekkäin oksentavan kanssa. Eli aika epätodennäköistä, että helpolla tarttuisi kuitenkaan.
Kunnon saippuapesu käsiin niin pöpöt kuolee.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:43"]
Pisaratartunnassa ei käsien jynssäys auta. Meillä on joskus tauti tarttunut, vaikka käytössä erillinen vessa, käsien hinkkaus ja kuivaus paperiin, käsidesi, vain paskatautinen sai koskea kaukosäätimeen ja jääkaapille ei ollut asiaa. Toki se pesu on paras este, mutta ei pelasta aina.
[/quote]
Joo ei se aina pelasta, mutta antaa hyvät mahdollisuudet selvitä. Mulla on tosin sellanen käsitys ettei pisaratartunta ole kovin yleinen tarttumistapa vatsataudeissa.. Ei se tietenkään ketään sairastunutta lohduta, että harvinaisesta tavalla sai tartunnan.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:08"]
Hyvin, me pidämme käsihygieniasta huolta.
[/quote]
eli ette käytä pankkiautomaatteja, ette kaupan ostoskoreja, ette avaa ovia, kahvilassakin syötte varmaan pullan servetin sisässä..?
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:50"]
[/quote]
eli ette käytä pankkiautomaatteja, ette kaupan ostoskoreja, ette avaa ovia, kahvilassakin syötte varmaan pullan servetin sisässä..?
[/quote]
AP kommentoi, että mulla on aina kosteuspyyhkeitä ja pieni pullo käsidesiä mukana. Ostoskoria kannan yleensä hanskat kädessä (kun on vain pienet ostokset) ja ostoskärryn kahvan desinfioin ennen käyttöä. :) Ovet avaan yleensä kyynärpäällä ja työnnän olkapäällä auki, siis esim, jos yleisessä vessassa pitää käydä asioimassa. En ole kuitenkaan mikään sekopää, mutta sillain ihan perusjärkevää yleishygieniaa noudatan. Joskus taudit vain tulevat ja etenkin pikkulapsitaloudessa on ihan mahdotonta elää ilman tauteja. Oksennustautia vain ei ole ollut aikoihin ja toooooosi kivaa että osuu näin lomalle. Plääh. AP (se ainoa joka on vielä terveenä)
Me ollaan oltu viikko kotona. Ei käyty kaupassa tms. Mä olen hysteerinen siivooja ja käsien pesijä ja silti meillä yksi sairastui eilen oksennustautiin. Ja siis sattumalta oltu kotona, ei tarkoituksella väläytelty.
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolle kysymyksen osoitit. Mä käytän pankkiautomaatteja ja ostoskärryjä, mutta mikään pakko ei ole tunkea niitä likaisia käsiä suuhun. Pesen kädet kahvilassa ennen pullan syöntiä. Ei se kovin vaikeaa ole. Voin silti sairastua, en tosin muista milloin olen viimeksi ollut vuosia sitten... Mutta ei mua haittaa pestä käsiä, joten miksi en niin tekisi. Varsinkin kun sillä näyttää olevan vaikutusta.
Meillä kesti se ma-ke minä ja lapsi. Mies sairastui vaikka kävi vaan tunnin pyörähtämässä ke.
Typerys kieltäytyi pesemästä käsiään lähtiessään.
Kyllä käsihygieniallakin ilmeisen hyvä vaikutus on. Olen ollut 10 vuotta töissä päiväkodissa missä nyt pöpöt jyllää, enkä ole sieltä ikinä vatsatautia saanut, vaikka oksujakin olen siivoamaan joutunut jne.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:54"]
Me ollaan oltu viikko kotona. Ei käyty kaupassa tms. Mä olen hysteerinen siivooja ja käsien pesijä ja silti meillä yksi sairastui eilen oksennustautiin. Ja siis sattumalta oltu kotona, ei tarkoituksella väläytelty.
[/quote]
Outoa... Onko teillä ollut mitään ihmiskontakteja lähiaikoina? Käynyt vieraita? Vaikka meilläkin tais kerran olla vähän samanlainen tapaus..
Piti mennä ylös peukku
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 10:55"]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolle kysymyksen osoitit. Mä käytän pankkiautomaatteja ja ostoskärryjä, mutta mikään pakko ei ole tunkea niitä likaisia käsiä suuhun. Pesen kädet kahvilassa ennen pullan syöntiä. Ei se kovin vaikeaa ole. Voin silti sairastua, en tosin muista milloin olen viimeksi ollut vuosia sitten... Mutta ei mua haittaa pestä käsiä, joten miksi en niin tekisi. Varsinkin kun sillä näyttää olevan vaikutusta.
[/quote]