Taas kerran, koirien vapaana pitäminen taajama-alueella
En halua olla nipottaja, mutta järjestyslaki velvoittaa pitämään koirat kytkettynä taajama-alueella. Kaikki varmaan tietävät, mitä se tarkoittaa? Onko teillä koirat "narun nokassa", kun ulkoilette taajamissa?
Tänään, taas, törmäsin vapaana juoksevaan koiraan, joka ei ollut ulkoiluttajansa (nainen) hallinnassa. Omani on aina hihnassa. Meillä on ollut koira vasta 4kk, ja tämä on jo kolmas kerta, kun törmään "irtonaiseen" piskiin. Kaikkien ulkoiluttajat ovat olleet naisia ja varsin agressiivisia. Miksi? Mikä ihme naisia vaivaa, kun kauniisti esität asian, eli koiran kiinni pitämisen? Ollaan tulossa päälle, kuin se kaikkien tuntema yleinen syyttäjä ja uhkaillaan poliisilla, wtf? Ei se minun koira vapaana ollut... Jospa vain ymmärtäisin..
ps. olen nainen
Kommentit (32)
Koiran ei tosiaan tarvitse olla kytkettynä, mutta hallinnassa tulee olla. Ihmettelen toki samaa kuin sinäkin, melkeimpä kaikki kokemukseni vapaana olevista koirista ovat olleet koirista, jotka eivät ole hallinnassa ja koira on saattanut äristä muille koirille ja omistaja vain puhuu puhelimessa.
Juuri tämän takia joillakin kilahtaa, ja he alkavat kylvää niitä myrkytettyjä lihapullia maastoon.
Miten kenenkään osapuolen sukupuoli liittyi asiaan?
en tarkoita tätä vittuillakseni, olen hämilläni ja siksi kysyn. missäpäin te ongelman kohdanneet asutte? itse asun Turun liepeillä, lenkkeillään koirien kanssa paljon mut ei täällä tule ikinä 'irtonaisia' koiria vastaan. metsässä joskus tulee, mutta ovat silloinkin hallinnassa.
Meillä ne irtokoirat eivät välttämättä ole hallinnassa, mutta ovat kyllä olleet hyväluontoisia. Ne murisevat ja agressiiviset tai haukkuvat ovat sitten hihnassa. Ne irtokoirat ovat enimmäkseen olleet pieniä seurakoiraosastoa.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 02:13"]
Koiran ei tosiaan tarvitse olla kytkettynä, mutta hallinnassa tulee olla. Ihmettelen toki samaa kuin sinäkin, melkeimpä kaikki kokemukseni vapaana olevista koirista ovat olleet koirista, jotka eivät ole hallinnassa ja koira on saattanut äristä muille koirille ja omistaja vain puhuu puhelimessa.
[/quote]
Koiran todellakin tarvitsee olla KYTKETTYNÄ! Mitäs jos vaikka lukisit lakitekstiä mutuilun sijaan? Järjestyslaissa ei puhuta mitään "hallinnassa olemisesta".
Mä en kyllä tajua tota ainaista purevista koirista höpöttämistä. Ihan sama kuin yleistettäis että kaikki vapaana kulkevat ihmiset lyö toisia ohikulkevia auttamatta koko ajan. Mulla ikää päälle 40 ja elämässni olen saanut koiran hampaista kahdesti. Koiria on ollut ympärillä aina ja muutama omakin. Ne on koulutettu eivätkä ihmistä ole purreet ikinä niistä yksikään. Kai jotenkin vaistoavat että siihen ei ole varaa, se on peli loppu samoin tein jos niin käy. Mitä ihme terriereitä te pidätte jotka pureskelee sinne tänne?!
Nuo puremat mitkä itselläni on kokemuksena oli kaikkea muuta kuin "vapaina juoksentelevia irtokoiria".
Samallahan se on rangaistus sille omistajallekin.
Itse olen pitänyt vapaana jäällä, syrjäalueilla jss. eli on lähelläni ja helposti kytkettävissä mikäli tilanne vaatii. Nyt ei koiraa mutta jos joku vapaana pitää niin ei minua haittaa kunhan on kiltti ja tottelevainen. Kiva oikeastaan sillä silloin ei ole huonosti koulutettu. Riistaviettistä olisi hyvin hankalaa irti pitääkin.
Se mistä en pidä on irtokoirat jotka ei hallinnassa kuten nämä metsästyskoirat, jotka tunkevat pihaan vaaran aiheuttaen pienelämille ja liikenteelle. Ei ole pitkä aika kun ajokoira tappoi pihasta pikku koiran. Metsästäjät menee gps kera kun laiskoja. Metsästyskoirat pitäisi olla ehdottomasti kiinni. Eikä metsästystä lähimaillakaan talojen tai tien vierellä. Myös lintujen tappamisen voisivat lopettaa. Tappavat jopa vaarantuneita lajeja. Ja lintuja lähes puolitoistamiljoonaa..
Hullut säännöt toiset koirat saa tappaa luvalla lajit sukupuuton partaalle ja toiset oltava kiinni vaikkei aiheuta luonnolle ihmisille eikä toisille koirille vaaraa.. Yksi harrastus on luonut itselleen koko Suomen pelikentäkseen 🤔
Mulla on koira aina irti, mutta se kiertää muut koirat eikä halua tutustua.
Sama kokemus. Vapaana olleiden ja hallitsemattomasti käyttäytyneiden koirien ulkoiluttajista suurin osa on ollut naisia. Samoin niistä henkilöistä, jotka koiraansa vapaana pitäessään ovat minulle tai vaimolleni haistatelleet tilanteen kuluessa. Muutaman kerran olemme joutuneet potkimaan iholle yrittäviä koiria kauemmaksi ja omaa koiraamme puremaan asti on päässyt vain yksi tai kaksi.
Itsellämme on koira joskus vapaana mutta aina hallinnassa. Kun on vastaantulijoita niin kytkemme koiran ihan vaan siksi, että vastaantulija näkisi koiran olevan hallinnassa.