Taas kerran, koirien vapaana pitäminen taajama-alueella
En halua olla nipottaja, mutta järjestyslaki velvoittaa pitämään koirat kytkettynä taajama-alueella. Kaikki varmaan tietävät, mitä se tarkoittaa? Onko teillä koirat "narun nokassa", kun ulkoilette taajamissa?
Tänään, taas, törmäsin vapaana juoksevaan koiraan, joka ei ollut ulkoiluttajansa (nainen) hallinnassa. Omani on aina hihnassa. Meillä on ollut koira vasta 4kk, ja tämä on jo kolmas kerta, kun törmään "irtonaiseen" piskiin. Kaikkien ulkoiluttajat ovat olleet naisia ja varsin agressiivisia. Miksi? Mikä ihme naisia vaivaa, kun kauniisti esität asian, eli koiran kiinni pitämisen? Ollaan tulossa päälle, kuin se kaikkien tuntema yleinen syyttäjä ja uhkaillaan poliisilla, wtf? Ei se minun koira vapaana ollut... Jospa vain ymmärtäisin..
ps. olen nainen
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 01:27"]
En halua olla nipottaja, mutta järjestyslaki velvoittaa pitämään koirat kytkettynä taajama-alueella. Kaikki varmaan tietävät, mitä se tarkoittaa? Onko teillä koirat "narun nokassa", kun ulkoilette taajamissa?
Tänään, taas, törmäsin vapaana juoksevaan koiraan, joka ei ollut ulkoiluttajansa (nainen) hallinnassa. Omani on aina hihnassa. Meillä on ollut koira vasta 4kk, ja tämä on jo kolmas kerta, kun törmään "irtonaiseen" piskiin. Kaikkien ulkoiluttajat ovat olleet naisia ja varsin agressiivisia. Miksi? Mikä ihme naisia vaivaa, kun kauniisti esität asian, eli koiran kiinni pitämisen? Ollaan tulossa päälle, kuin se kaikkien tuntema yleinen syyttäjä ja uhkaillaan poliisilla, wtf? Ei se minun koira vapaana ollut... Jospa vain ymmärtäisin..
ps. olen nainen
[/quote]
Muualla Euroopan Unionissa saa ihan vapaasti ostaa pippurikaasua koirien karkotukseen.
Mutta täällä vitun -kielletään kaikki- holhousvaltiossa ei.
Voi ihme kun näitä tuodaan Virosta mitä ehditään... Haistakaa vittu lainsäätäjät -te olette väärässä!
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 02:58"]
Miten kenenkään osapuolen sukupuoli liittyi asiaan?
[/quote]
Siten, että kaikki kohtaamani tapaukset ovat olleet naisten ulkoiluttamia koiria. Miehet tuntuvat kiltisti pitävän kiinni. Siis tämä Vantaalla.
Jaa, meillä ei ole onneksi tuota ongelmaa, joskus metsässä toki, silloinkin usein omistajat ehtivät kytketä koiransa, ei aina, mutta eipä miään ongelmaa ole ollut...
Jep, asutaan taajamassa, mettää sentään ihan lähellä...
Kiinni ovat. Oon aika hyvä käsittelemään koiria, mutta näiden neljän ulkoiluttaminen koko lauma vapaana, ei vaan oo kovin houkuttelevalta tuntuva ajatus. Ja ai että vituttaa, kun meidän kööriä kohti laukkaa joku täysin kouluttamaton irtopiski, jota sadan metrin päässä seuraava "käskyttäjä" ei mitenkään saa hallintaan. Mellakkahan siitä aina syntyy.
Koira on aina koira, mutta tästä huolimatta luotan 10 vuotiaaseen paimenkoiraani. Ikinä, jos on mahdollisuus törmätä toiseen karvajalkaan, en vapaaksi päästä, koska en voi 100% luottaa omaani, saatikka toiseen koiraan. Eläin on kuitenkin vain eläin. Joskus, jos lähellä ei varmasti ole ketään ja tiedän saavani hyvin tottelevan koirani nopeasti hallintaan, saatan sen vapaaksi päästää. Silloinkaan en kuitenkaan päästä sitä hötkeltämään kauas itsestäni.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 02:13"]
Koiran ei tosiaan tarvitse olla kytkettynä, mutta hallinnassa tulee olla. Ihmettelen toki samaa kuin sinäkin, melkeimpä kaikki kokemukseni vapaana olevista koirista ovat olleet koirista, jotka eivät ole hallinnassa ja koira on saattanut äristä muille koirille ja omistaja vain puhuu puhelimessa.
[/quote]
mitä paskaa horiset, koira oltava aina kiinni, mene jonnekin korpeen jossa ei todellakaan ole muita ihmisiä. mistä näitä mulkkuja aian sikiää jotka ottavat egon jatkeeksi koiran kun ite ovat paskahousuja.
ei muutakun myrkkyä irtopiskeille maastoon, loppuu irrallaan juoksu.
ja kuka kuvittelee voivansa hallita koiraa joka voi käyttäytyä arvaamattomasti milloin vaan. kaikenlaiset mulkut ne kehuukin koiran hallitsemistaidoilla.
toivottavasti koirallenne tapahtuu jotain ikävää irrallaan ollessa, vaikka jäis auton alle.
Asun Helsingin keskustassa ja täälläkin näkee ihan helvetin usein koiria vapaana. Minullakin on koira, mutta itselläni ei tulisi mieleenkään antaa sen olla vapaana muualla, kuin siihen sopivissa paikoissa (esim. koirapuisto, metsät jossain korvessa jne.)
Olen sanonut useamman kerran asiasta näille, jotka päästävät sen koiransa minun tai koirani iholle. Täysin älytöntä porukkaa, ei varmaan tule mieleen ajatella koirapelkoisia? Olen muuten lisäksi huomannut, että nämä vapaana pitävät ovat vielä yleensä niitä, jotka eivät siivoa koiriensa paskoja.
Koiraa ei saa pitää metsässä irti. Lukekaapa metsästyslaista.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:49"]Koiraa ei saa pitää metsässä irti. Lukekaapa metsästyslaista.
[/quote]
On sidonnainen pesintään.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:49"]Koiraa ei saa pitää metsässä irti. Lukekaapa metsästyslaista. [/quote] On sidonnainen pesintään.
[/quote]
Ja maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaan. Edelleen, lue se metsästyslaki.
Täällä maalla on taas joulunaikaan ollut irtokoiria, jotka "lain mukaan saa olla vapaana". Joo, omalla maalla, mutta ei naapurin metsässä. Tapanina kävi yksi mökkiläinen kyselemässä koiransa perään ja oli vihainen, kun kiinniotettu koira oli toimitettu löytöeläintaloon yli 200 km päähän. LÄhempänäkin olisi ollut, mutta kun eno perheineen kävi kylässä, niin laitettiin koira heidän matkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 02:13"]
Koiran ei tosiaan tarvitse olla kytkettynä, mutta hallinnassa tulee olla. Ihmettelen toki samaa kuin sinäkin, melkeimpä kaikki kokemukseni vapaana olevista koirista ovat olleet koirista, jotka eivät ole hallinnassa ja koira on saattanut äristä muille koirille ja omistaja vain puhuu puhelimessa.
[/quote]
mitä paskaa horiset, koira oltava aina kiinni, mene jonnekin korpeen jossa ei todellakaan ole muita ihmisiä. mistä näitä mulkkuja aian sikiää jotka ottavat egon jatkeeksi koiran kun ite ovat paskahousuja.
ja kuka kuvittelee voivansa hallita koiraa joka voi käyttäytyä arvaamattomasti milloin vaan. kaikenlaiset mulkut ne kehuukin koiran hallitsemistaidoilla.
toivottavasti koirallenne tapahtuu jotain ikävää irrallaan ollessa, vaikka jäis auton alle.
[/quote] miksi haluat koiraa rankaista siitä jos omistaja on kusipää?
Meidän koira aina kytkettynä täällä maallakin kun omalta maalta poistutaan, vaikkei se siitä mihinkään lähtisikään. Tossa syksyllä oltiin metsässä (omilla mailla) ja annoin koiran juosta vapaana. Naapurin emäntä tuli vastaan kytkettynä olevan koiran kanssa, koira nähdessään mun koiran lähti jumalatonta kyytiä kohti, ei ollu emännällä mitään jakoa koiraa vastaan hihnan toisessa päässä. Lopulta jouduin antamaan omalle koiralle "vapaa"-käskyn että se reppana ymmärsi lähteä jalan viereltä karkuun hyökkäävää koiraa. Otin naapurin koiran hihnasta kiinni pyysin heitä ystävällisesti jatkossa ulkoilemaan jossain muualla. Näin meillä :D
Ottakaa perkele asioista selvää ensin enenn kun haukutte muita! http://www.kennelliitto.fi/koirat/koiran-omistaminen/koiriin-liittyva-lainsaadanto
Koiraa SAA pitää vapaana, jos se on välittömästi kytkettävissä. Siihen on turha alkaa mitään mussuttamaan! Järkeä saa käyttää, missä koiraa juoksuttaa.
Pesintä aika on sitten asia erikseen, vaikka silloinkin kyllä saisi pitää koira irti, jos se on heti kytkettävissä.
ei tsiisus millaisia koiran omistajia on olemassa! mä ihan vakavissani harkitsin käyväni kaikki mahdolliset kurssit koulut ym... ja alkaisin koirankasvattajaksi. itse tunnen ainoastaan ihan normaaleja koiranomistajia, mut hitsivie kun lukee palstalta millaisia koiranomistajia on olemassa kyllä koirankasvatus halut karisee. en mä nyt kenellekkään kusipäälle halua pentua luovuttaa, mutta kun ikinä ei voi tietää vaikka moneen kertaan tavattaisiinkin. vaikeaa...
JOS se on heti kytkettävissä. 95 % tapauksista näin ei ole. Ei ole omistajilla välttämättä edes hihnaa mukana ja koirat menevät ihan minne itse haluavat ja omistajat avuttomina huutelevat perään. Näitä näkee täällä maalla ihan joka viikonloppu.
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 02:13"]
[/quote]
[/quote]
Inhottavaa toivoa koiralle pahaa siksi että omistaja on kusipää. Toivo mieluummin mulkkuomistajalle pahaa. Sitä paitsi tuollaista omistajaa tuskin liikuttaisi vaikka koira jäisi auton alle, ei koirastaan välittävä ihminen pidä koiraa vapaana muuta kuin sallituissa paikoissa.
Jos et omista kyseistä maa-aluetta, tai metsästysoikeutta sille, niin et saa päästää sillä alueella koiraasi irti ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa. Ikinä. Piste. Ja luvan kanssakin ainoastaan loppusyksyllä ja talvella eli lintujen pesintäajan ulkopuolella.
Näin sanoo laki.
Järjestyslain mukaan koira on pidettävä taajamissa aina kytkettyinä. Koiraa voi pitää taajamissa vapaana ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa sekä suljetuilla piha-alueilla. Myös tällöin koirien on oltava omistajansa tai haltijansa valvonnassa. Toisinaan tietämättömät koiran omistajat sotkevat keskenään järjestys- ja metsästyslain kun haluavat soveltaa lakeja mieleisikseen. Mutta lainsäädännön perusteella ei riitä, että koira on välittömästi kytkettävissä taajama-alueella vaan koiran on oltava nimenomaan kytkettynä.
vantaalla