Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ristiäiset, nimiäiset, kirkosta eroaminen .

Vierailija
27.12.2014 |

Odotetaan vauvaa, mutta me vanhemmat ollaan erottu kirkosta, ja nyt mietitään että mites noi ristiäiset (tai siis nimiäiset)? Kuuluuko nimiäisiin pyytää pappi nimeämään lapsi, vai pidetäänkö me vaan keskenämme omalla porukalla nimiäiset? Mites lapsen nimen rekisteröinti - maistraatissa vai mitenkä? Kuuluuko lapsi automaattisesti kirkkoon, mikäli me ei kuuluta? Kuuluuko meidän esikoinen kirkkoon, kun lapsen äiti ei kuulu mutta biologinen isä kai kuuluu?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat antavat lapsellensa nimen eikä kirkko/pappi. Jos ette itse kuulu kirkkoon niin ette kai lapsestakaan tee kirkon jäsentä? Automaattisesti ei kirkon kirjoihin liitetä, vaan yleensä ristiäisten yhteydessä kastettava lapsi liitetään seurakuntaan. Ihan vaan maistraatissa hoidetaan paperit muussa tapauksessa. Nimiäiset on sitten ihan omaehtoiset juhlat.

Vierailija
2/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

postissa tulee paperit maistraatista. googlaa niin tiedat lisaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte pitää ristiäiset ja pappi voi kastaa ja toimittaa nimitiedot väestötietojärjestelmään, jos toinen vanhemmista kuuluu kirkkoon. Eli siitä vaan liittymään!

Vierailija
4/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksitte itse nimen ja kutsutte sukulaiset nimiäisiin. Mitään ulkopuolisia ei sinne tarvita. Sitten täytätte maistraatin teille postittamaan lappuun lapselleantamanne nimet ja postitatte takaisin maistraattiin. Hyvin helppoa.

Vierailija
5/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin liityin takaisin kirkkoon saadakseni lapsen itse valitsemaan oman tiensä sitten joskus. Halusin, että hän saa osallistua uskonnonopetukseen (kulttuurihistoriallisesti tärkeääkin) ja sitä ennen olisi ollut nämä srk:n järjestämät leikkikerhot (emme kuitenkaan osallistuneet niihin, vaan MLL:n kerhoihin) Rippikoulunkin saa itse valita, tai sen käymättömyyden. Mies ei edelleenkään kuulu kirkkoon, minä yhä. Arvostan myös kirkon tekemää diakoniatyötä niin Suomessa kuin maailmalla, että tässä pysynkin.

Vierailija
6/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:43"]

Minäkin liityin takaisin kirkkoon saadakseni lapsen itse valitsemaan oman tiensä sitten joskus. Halusin, että hän saa osallistua uskonnonopetukseen (kulttuurihistoriallisesti tärkeääkin) ja sitä ennen olisi ollut nämä srk:n järjestämät leikkikerhot (emme kuitenkaan osallistuneet niihin, vaan MLL:n kerhoihin) Rippikoulunkin saa itse valita, tai sen käymättömyyden. Mies ei edelleenkään kuulu kirkkoon, minä yhä. Arvostan myös kirkon tekemää diakoniatyötä niin Suomessa kuin maailmalla, että tässä pysynkin.

[/quote]

Teit ihan väärin. Kirkkoon kuulumaton voi valita osallistuuko ET:n vai uskonnon opetukseen kirkoon kuuluvalla tätä mahdollisuutta ei ole. ET on ylivoimaisesti parempi aine kuin uskonto konsanaan. Lisäksi ET on pienryhmäopetusta. Historiaa opetetaan ihan omana aineenaan koulussa. 

Vierailija
7/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ei kannata pakkoliittää kirkkoon, johon ette itsekään kuulu saati usko. Kirkkoon kuuluminen ei tuo niin mitään lisää lapselle. Tärkeintä on opettaa lapsi oman tiensä kulkijaksi ja ajattelemaan omilla avoilaan eikä mikään painostuksen perusteella liitttää satuyhteisöön. 

t äiti jota ei ole kastettu kuten ei ole lastakaan ja hyvin menee

Vierailija
8/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:43"]Minäkin liityin takaisin kirkkoon saadakseni lapsen itse valitsemaan oman tiensä sitten joskus. Halusin, että hän saa osallistua uskonnonopetukseen (kulttuurihistoriallisesti tärkeääkin) ja sitä ennen olisi ollut nämä srk:n järjestämät leikkikerhot (emme kuitenkaan osallistuneet niihin, vaan MLL:n kerhoihin) Rippikoulunkin saa itse valita, tai sen käymättömyyden. Mies ei edelleenkään kuulu kirkkoon, minä yhä. Arvostan myös kirkon tekemää diakoniatyötä niin Suomessa kuin maailmalla, että tässä pysynkin.
[/quote]

Miten ihmeessä lapsi ei saisi myöhemmin valita omaa tietään, vaikka hän ei vauvana kuuluisikaan kirkkoon? Ja ev.lut. uskonnonopetus on avoin kaikille.

Vierailija
9/9 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

liitykirkkoon.fi