Ruokakilpailu! Kuka keksii hyvät ruoat perheelle tammikuuksi halvimmalla?
Ja ihan kunnon ruokia, ei "puuroa 3x päivässä".
Laskennallisesti, otetaan nelihenkinen perhe, arkilounaat syödään muualla. Vaikkapa siis
160 pääruokaa
120 aamupalaa
120 iltapalaa
Mukana pitää olla noin 300g kasviksia per nenä per päivä eli kuukaudelle 50kg.
Kaapinpohjia ja pakastimen aarteita saa käyttää vapaasti- päätavoitteena on hyvää, ravitsevaa ruokaa koko tammikuuksi minibudjetilla.
Arvosteluperusteina voi olla paitsi hinta, myös realistisuus (söisinkö itse noin), maku ja ideointi (tähteiden käyttö, yllättävät ruoka-aineet tai - lajit),
:)
Kommentit (28)
Meillä tullaan syömään aamuisin kaurapuuroa kotimaisilla marjoilla. Lounas syödään koulussa. Päivälliseksi yksinkertaista perusruokaa tarjousten mukaan. Lisään samalla juuresten käyttöä sekä linssien ja papujen käyttöä. Kustannukset voi laskea vasta jälkikäteen, mutta tavoitteena on 100 € / viikko.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:21"]
Ei mulla muuta ku miksi syötte 160 pääruokaa tammikuun aikana?
[/quote]
Iltaruoka 4x 30 on 120, plus viikonloppulounaat 20... eli 140 olisi kyllä hiukkasen tarkempi... kiitos! :) Ei sillä niin väliä, kunhan nyt jotain numeroita on vertaamisen vuoksi.
:) ap
http://www.martat.fi/ruoka/ruoanvalmistus/kolmen-viikon-ruokalista/
Sieltä ohjeita ja ideoita ja muutenki talousneuvoja ym.
Ok. Osallistun tähän.
T. Sirkka-Liisa
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:21"]
[/quote]
Iltaruoka 4x 30 on 120, plus viikonloppulounaat 20... eli 140 olisi kyllä hiukkasen tarkempi... kiitos! :) Ei sillä niin väliä, kunhan nyt jotain numeroita on vertaamisen vuoksi.
[/quote]
Siis syötte neljästi päivässä iltaruokaa? Eli ette aamupalaa, lounasta, välipalaa ym. vaan pelkkää iltaruokaa. Selvä.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:28"]
Jos nyt viiikon ruuat
[/quote]
Okei, olet oikeassa, kuukauden miettiminen vaatii jo kynän ja paperia jotka eivät ainakaan minun löhöpalstailuuni kuulu. :D
Eli viikko: (summamutikkamatikalla)
36 pääruokaa
28 aamupalaa
28 iltapalaa
sisältäen 10kg kasviksia
ap :)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:21"]
[/quote]
[/quote]
Siis syötte neljästi päivässä iltaruokaa? Eli ette aamupalaa, lounasta, välipalaa ym. vaan pelkkää iltaruokaa. Selvä.
[/quote]
:D nii, 30pvää=30 aamua, 30 iltaa..
Ap, miten syöt viikossa 28 aamupalaa kun aamujakin on vain 7...??
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:21"] Ei mulla muuta ku miksi syötte 160 pääruokaa tammikuun aikana? [/quote] Iltaruoka 4x 30 on 120, plus viikonloppulounaat 20... eli 140 olisi kyllä hiukkasen tarkempi... kiitos! :) Ei sillä niin väliä, kunhan nyt jotain numeroita on vertaamisen vuoksi. :) ap [/quote] Siis syötte neljästi päivässä iltaruokaa? Eli ette aamupalaa, lounasta, välipalaa ym. vaan pelkkää iltaruokaa. Selvä.
[/quote]
Ei kun nelihenkinen perhe! Eli 4x annos pääruokaa on yksi perheen ateria... on minusta helpompi laskea niin. Esim 2l kaalisoppaa on neljä pääruoka-annosta ja maksaa noin 2 euroa. 20l on 40 annosta, loput pakkaseen.
ap *epäselveilee* :)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:41"]
Ap, miten syöt viikossa 28 aamupalaa kun aamujakin on vain 7...??
[/quote]
nelihenkinen perhe!!! Arrghh... maailma ei ole menettänyt paljon vaikka minusta ei tullutkaan opettajaa. Olen ilmeisen huono selittämään ajatuksiani... anteeksi!
ap :)
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:41"]Ap, miten syöt viikossa 28 aamupalaa kun aamujakin on vain 7...??
[/quote]
Nelihenkinen perhe? 4x7=28 :D
Illalliset:
stroganoff
2
15
makkarakeitto
2
5
smetanakana/igorin kana
2
8
tonnaripasta
1
4
perunamoussaka/
2
10
jl keitto
2
5
carbonara
2
7
kananoisetit
1
8
merimiespihvi
2
15
kasvissose/maissi/tomaattikeitto
2
5
pasta bolognese
2
6
rosmariinipossu/possunnoisetit
1
8
gulassi
2
16
hapankaali ja bratwurst/nakit ja r
1
7
possua ja uunijuureksia
1
8
paahdettu juureskeitto
1
0,5
mureke
2
10
lohipihvit
1
10
paisti
2
15
162,5€
Esim gulassista jää hapankaalia yli seuraavaan päivään ja uunijuuresten jämistä tulee keitto seuraavana päivänä.
Jos käyttää leipään, leivänpäällisiin, puurotarpeisiin, maitoon, tuoremehuun, jugurttiin, hedelmiin 10,€/pvä tuosta tulee 472,50€/kk
Ei tää nyt oikein lähtenyt :D Mä voisin ap keksiä jotain mutta tänään en ehdi paneutumaan, ehkä huomenna :) Laitan ketjun talteen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:45"]
Illalliset:
stroganoff 2 15 makkarakeitto 2 5 smetanakana/igorin kana 2 8 tonnaripasta 1 4 perunamoussaka/ 2 10 jl keitto 2 5 carbonara 2 7 kananoisetit 1 8 merimiespihvi 2 15 kasvissose/maissi/tomaattikeitto 2 5 pasta bolognese 2 6 rosmariinipossu/possunnoisetit 1 8 gulassi 2 16 hapankaali ja bratwurst/nakit ja r 1 7 possua ja uunijuureksia 1 8 paahdettu juureskeitto 1 0,5 mureke 2 10 lohipihvit 1 10 paisti215 162,5€
Esim gulassista jää hapankaalia yli seuraavaan päivään ja uunijuuresten jämistä tulee keitto seuraavana päivänä.
Jos käyttää leipään, leivänpäällisiin, puurotarpeisiin, maitoon, tuoremehuun, jugurttiin, hedelmiin 10,€/pvä tuosta tulee 472,50€/kk
[/quote]
Tulipa hölmö lista - eli eka luku (1 tai 2) on se monenko päivän ruoka ja toinen luku ruuan hinta 4:lle
Mä voin ehkä osallistua, kun olen viikot työpaikkakunnalla yksin. Teen itselleni aika edullisia ruokia, joten katsotaan jos saan ne onnistumaan ja kerrottua neljälle. Mutta vasta loppiaisen jälkeen luultavasti ehdin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:46"]
Ei tää nyt oikein lähtenyt :D Mä voisin ap keksiä jotain mutta tänään en ehdi paneutumaan, ehkä huomenna :) Laitan ketjun talteen.
[/quote]
No joo, inspiroiduin vaan hellalla porisevasta parin euron hernesoppakattilasta (10l, noin 30 annosta)... mutta en viitsi itsekään laskeskella sen enempää. Taidan hakea suklaata.
ap :D
Meillä ei syödä kotona lounasta, kun sattuu tällä kertaa kaikki olemaan töissä. Ei viikonloppuisinkaan, kun silloin tahtoo aamiainen venyä puoleen päivään.
Siispä meillä viikkoon sisältyy 7 pääruokaa ->kuukaudessa noin 30 eri ateriaa. Lisäksi yhtä monta aamupalaa, iltapala on myös hyvin kevyt, ehkä voileipää ja jotain pientä.
Pääruuat voimme valmistaa lähes kokonaan jo kellarissa, kuivakaapissa ja pakastimessa olevista aineksista. Ostettavana on maitoa, leipää, juustoa ja muuta leivän kanssa syötävää, kahvia, sokeria ... Aika halvalla voisi päästä.
No tässä viikon päivälliset:
Ma: Herkkutattirisotto
Ti: Mustapapuburrito
Ke: Linssikeitto
To: Lohipasta
Pe: Lammaskebabit
La: Ranskalainen kalakeitto
Su: Parmankinkkupizza
Lauantain lounaaksi lämmitetään viikolta jääneitä tähteitä. Sunnuntaina keitetään aamulla riisipuuro uunissa. Muuten aamupalaksi on tarjolla maitorahkaa ja pakastemarjoja. Hinta? Ei mitään tietoa!