Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan nyt sitten pelkkää uteliaisuuttani pohdin yhden perheen sukunimiasiaa!

Vierailija
27.12.2014 |

Kaksi vanhinta on äidin tyttönimellä, kolmas nuorin isän nimellä. Olen antanut itseni ymmärtää, että samat vanhemmat olisivat näillä kaikilla ja vanhemmat eivät ole koskaan menneet naimisiin.

Mutta miten tämä voi olla mahdollista?

Ainoa vaihtoehto mikä tulee mieleen, on se että noita kahta vanhinta ei ole isä tunnustanut.

Vai keksittekö muuta? Lapset syntyneet 90-luvulla kaikki.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että 2 vanhempaa eivät ole tuon nykyisen miehen lapsia tässä tapauksessa jota Ap miettii.

Vierailija
22/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:43"] Voihan isyydentunnustuksessa pitää äidin sukunimen, joka lapselle automaattisesti avioliiton ulkopuolella ensin tulee. [/quote]Mutta saman perheen lapsillahan tulee olla sama sukunimi? ap [/quote] No ei tule, jos toisilla on äidin tyttönimi ja avioliiton jälkeen syntyneillä uusi sukunimi

[/quote]Vaikka vanhemmat menis lasten syntymän välillä naimisiin, tulisi lapsille sama sukunini kuin ennen naimisiin menoa olleilla sisaruksilla.Ellei kaikkien sukunimeä muuteta samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:46"]

Kun lapsi syntyy ilman avioliittoa, hän saa äidin sukunimen jonka voi halutessaan isyydentunnustuksessa vaihtaa isän sukunimeen. Ovat siis vaan olleet vaihtamatta nimeä.

[/quote]Mut lakihan sanoo, että saman perheen lapsilla eli siis samojen vanhempien lapsilla tulee olla sama sukunimi, kumman hyvänsä? Ei sitä voi arpoa joka lapsen kohdalla erikseen? ap

[/quote]

En tiiä, onko laki muuttunut, mutta mulla ja mun siskolla oli eri sukunimi. Äiti eros meidän isästä ja halusi vaihtaa itselleen oman tyttönimensä takaisin. Mä halusin olla äitini kans samanniminnen, joten mulla vaihdettiin kans sukunimi. Sisko piti siis isän nimen.

[/quote]Mun mielestä tällaisia vaihdoksia ei ole, tai siis ei ainakaan kerrottu siinä kun tätä sukunimiasiaa selvitettiin, että pienin on eriniminen. ap

Vierailija
24/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi syntyy ilman avioliittoa, hän saa äidin sukunimen jonka voi halutessaan isyydentunnustuksessa vaihtaa isän sukunimeen. Ovat siis vaan olleet vaihtamatta nimeä.

[/quote]Mut lakihan sanoo, että saman perheen lapsilla eli siis samojen vanhempien lapsilla tulee olla sama sukunimi, kumman hyvänsä? Ei sitä voi arpoa joka lapsen kohdalla erikseen? ap

[/quote]

En tiiä, onko laki muuttunut, mutta mulla ja mun siskolla oli eri sukunimi. Äiti eros meidän isästä ja halusi vaihtaa itselleen oman tyttönimensä takaisin. Mä halusin olla äitini kans samanniminnen, joten mulla vaihdettiin kans sukunimi. Sisko piti siis isän nimen.

[/quote] Joo, tää on just se poikkeus josta aiemmin kirjoitin, eli yli 12v saa itse päättää sukunimestään! Näin minunkin lapset vaihtoivat kanssani samaan sukunimeen kun erosin heidän isästään.

Vierailija
25/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 16:54"]

Veikkaan että 2 vanhempaa eivät ole tuon nykyisen miehen lapsia tässä tapauksessa jota Ap miettii.

[/quote]Kukaan lapsista ei ole nykyisen miehen :) Mutta näistä lapsista kyllä puhutaan ihan täyssisaruksina ja puhuvat keskenään että isä sitä ja isä tätä. Mutta jonkin verran heillä ikäeroa on, siis tällä nuorimmalla ja kahdella vanhimmalla että ihan uskottavaa on, että olisivat eri miehille tehtyjä. ap

Vierailija
26/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta, joilla on eri sukunimet, isä on sama molemmilla. Erosin lasten isästä ja vaihdoin tyttönimen itselleni. Kun esikoinen täytti 18v vaihdoin kuopuksen sukunimen tyttönimekseni. 

Näin se ainakin on mahdollista.

Vierailija
27/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättääköhän meidänkin perheemme puolituntemattomissa samanlaista ihmetystä, kun kahdella lapsella on eri sukunimi, mutta ihan koko sakki kutsuu vanhempia isäksi ja äidiksi, eivätkä koskaan puhu mistään muusta isästä eikä sellaista edes ole :D

Vierailija
28/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Te ootte ollu jo sen ikäisiä, että ootte voinut päättää. Vastasyntynyt saa saman nimen kuin sisarukset , jos samat vanhemmat.

Vierailija
29/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:00"]

Herättääköhän meidänkin perheemme puolituntemattomissa samanlaista ihmetystä, kun kahdella lapsella on eri sukunimi, mutta ihan koko sakki kutsuu vanhempia isäksi ja äidiksi, eivätkä koskaan puhu mistään muusta isästä eikä sellaista edes ole :D

[/quote]Joo siis minäkin tunnen vain yhden näistä lapsista, enkä ole niin tarkkaan viitsinyt udella että miten teillä nyt nämä sukunimiasiat onkaan :) ap

Vierailija
30/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:05"]

[/quote]Joo siis minäkin tunnen vain yhden näistä lapsista, enkä ole niin tarkkaan viitsinyt udella että miten teillä nyt nämä sukunimiasiat onkaan :) ap

[/quote]

Ties vaikka meistä puhuisit. Minäpä kerron:

- esikoinen on yksin eriniminen kuin kukaan muu. Sain hänet hyvin nuorena ns. yksin ja hän sai näin minun tyttönimeni sukunimekseen

- seuraavat lapset syntyivät liitossa, ja saivat nimekseen isänsä sukunimen. Isä on kuollut, hän ei ole kuulunut elämäämme mitenkään enää 18 vuoteen. Hänestä ei tule puhettaakaan koskaan.

- nykyisessä avioliitossa syntyneet lapset ovat isänsä nimellä, niin minäkin.

Kaikki lapset kutsuvat miestä isäksi ja isäsksi, koska tämä on heidät kasvattanutkin ihan täysivaltaisena isänä, on myös heidän huoltajansa ihan virallisesti. Ei kuitenkaan ole adoptioisä. Lapset kustuvat toisiaan veljiksi ja siskoiksi, vaikka olisivatkin alunperin eri vanhemmista. Kotiperhe on yhdistänyt heidät yhdeksi ainoaksi sisarusparveksi vuosien aikana.

Vierailija
31/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 17:05"]

[/quote]

Ties vaikka meistä puhuisit. Minäpä kerron:

- esikoinen on yksin eriniminen kuin kukaan muu. Sain hänet hyvin nuorena ns. yksin ja hän sai näin minun tyttönimeni sukunimekseen

- seuraavat lapset syntyivät liitossa, ja saivat nimekseen isänsä sukunimen. Isä on kuollut, hän ei ole kuulunut elämäämme mitenkään enää 18 vuoteen. Hänestä ei tule puhettaakaan koskaan.

- nykyisessä avioliitossa syntyneet lapset ovat isänsä nimellä, niin minäkin.

Kaikki lapset kutsuvat miestä isäksi ja isäsksi, koska tämä on heidät kasvattanutkin ihan täysivaltaisena isänä, on myös heidän huoltajansa ihan virallisesti. Ei kuitenkaan ole adoptioisä. Lapset kustuvat toisiaan veljiksi ja siskoiksi, vaikka olisivatkin alunperin eri vanhemmista. Kotiperhe on yhdistänyt heidät yhdeksi ainoaksi sisarusparveksi vuosien aikana.

[/quote]

Tässä on epätyypillinen av-tarina. Oikeasti pitäisi keskustella kuka lapsista on oikeutettu joululahjoihin ja kuka jätetään ilman. Hyvä kuulla tälläisiä poikkeaviakin tarinoita. Usko ihmiseein palautuu.

Vierailija
32/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, 32! Toitpa hyvää mieltä minunkin päivääni noin kivalla kommentilla. Harvinaista AV-antia sinäkin ;) 31

Vierailija
33/33 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sukunimikeskustelut ovat aina niin paljastavia. Kertovat naisten ja miesten eroista. Miltä kuulostais: mieheni halusi pitää poikanimensä, kun menimme naimisiin. Poikamme sukunimeksi tuli omani, joka on harvinainen (mieheni sukunimeä on Suomessa yli 20000) Anoppini luuli, että vauvan sukunimi piti vaihtaa "ainahan se isän.mukaan tulee, jos ollaan naimisissa :-D