Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kotiäidit

Vierailija
27.12.2014 |

miksi miehen pitäisi töiden lisäksi jynssätä talo lattiasta kattoon kun itse olette koko päivän kotona? Eikö "kotiäiti" tarkoita, että pyörittää sitä kotia? :)

T. Nainen

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei tee juuri mitään kotitöitä ja nainen on kotiäitinä vaikka 3 vuotta, niin siinä käy helposti niin, että sen kolmen vuoden jälkeen mies ei edelleenkään tee kotitöitä. Nainen sitten käy töissä, hoitaa lapsen ja kodin. Ei se kotiäiti kummoista korvausta siitä kokopäivähommasta saa, joten ihan reilua on, että jokainen omassa kodissaan osallistuu kodinhoitoon. Eletään 2000-lukua, ei 50-lukua.

Vierailija
2/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:14"]

Jos mies ei tee juuri mitään kotitöitä ja nainen on kotiäitinä vaikka 3 vuotta, niin siinä käy helposti niin, että sen kolmen vuoden jälkeen mies ei edelleenkään tee kotitöitä. Nainen sitten käy töissä, hoitaa lapsen ja kodin. Ei se kotiäiti kummoista korvausta siitä kokopäivähommasta saa, joten ihan reilua on, että jokainen omassa kodissaan osallistuu kodinhoitoon. Eletään 2000-lukua, ei 50-lukua.

[/quote]

Yläpeukku. Mutta ei se kotiäiti kummoista korvausta siitä kokopäivähommasta saa. Mitä tuo tarkoittaa. T mies.

Vierailija
4/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:26"]miksi miehen pitäisi töiden lisäksi jynssätä talo lattiasta kattoon kun itse olette koko päivän kotona? Eikö "kotiäiti" tarkoita, että pyörittää sitä kotia? :)

T. Nainen
[/quote]

Minä teen yleensä valtaosan kotihommista muttei se tarkoita kun olen kotona (tai mies ollut kotona ja minä töissä) ettei työssäkäyvä osallistuisi kotitöihin.
Miehen työpäivä kestää 8 h ja lähtee töihin perheen vielä nukkuessa. Vien lapsia kerhoon ja koululle, ulkoillaan ja teen ruuan, leivon. Nukutan päiväunille ja askarrellaan, luetaan.. Päikkyjen aikana saatan ehtiä pesemään lattioita -paitsi jos neulon tai ompelen. Joskus saatan tehdä puutarhatöitä, hakkaan halkoja, pesen pyykkiä, silitän, teen hilloja/mehuja. .

Niin siis mikä se kysymys oli? Miksi mies osallistuu normaaleihin kotiaskareisiin.. hmmm...

Vierailija
5/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti ei ole äiti, joka hoitaa kotia, vaan äiti joka hoitaa LASTA kotona. Koti on paikka, jossa hoidetaan, eikä paikka, jota hoidetaan.

Vierailija
6/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KotiÄITI, ei kotipiika. Aika lasten terveellisen ruuan tekemiseen, josta mieskin nauttii, ulkoiluun, virikkeisiin ja leikkiin. Ei lapsikaan katso kotona kun äiti vaan siivoaa. Siivous yhdessä ja kaupat ja pyykit. Jää kahdenkin keskist aikaa.

Vierailija
7/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:07"]Eikun ihan ajattelin kun tuntuu, että tällä palstalla 90% naisista on sitä mieltä, että naisen "oikeus" on olla kotona ja mies töiden lisäksi laittaa ruuat, pyykit jne..Itse koen huonoa omaatuntoa jos en pidä kodistahuolta.
Tottakai oletan minäkin miehen hoitavan jaksamisen mukaan kotia niinkuin vaimokin. Pahoittelen, aloitukseni oli yleistävä, ei ollut tarkoitus. :) Ap.
[/quote]

Ehkä se ongelma on siinä että olet jäänyt kotiin töistä hoitamaan yhtä lasta?
Tunnistan viestistäsi omaa ajattelua kun olin aikanaan yhden lapsen äiti. Mutta sitten ajattelin että käyn ylikierroksilla; lattia pestään kun on sen aika mutta sinä saat elää kuin teillä eletään ja nauti ajasta hoitaessasi pikkuistasi.

Se että olet kotona on hieno asia eikä sinun kuulu kiirehtiä pesujen kanssa ettei miehen tarvitse siivota.
Tässä auttaa puhuminen kumppanin kanssa: stressaako sinua kodin pyörittäminen, onko mies tyytyväinen tilanteeseen? Tahtoisiko mies tehdä jotain enempi? Laitatko jo ruuat, tiskit, peset, pyykkäät, viikkaat? Entä huomaako mies mitä teet? Onko se sinulle tärkeää? Entä onko teillä mielikuvia mitä pitää ehtiä, suoritatko? Miltä tuntuisi jos sinun tekemäsi asiat jää mieheltä huomaamatta ja sinun arki muuttuukin itsestäänselvyydeksi?

10

Vierailija
8/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 14:26"]miksi miehen pitäisi töiden lisäksi jynssätä talo lattiasta kattoon kun itse olette koko päivän kotona? Eikö "kotiäiti" tarkoita, että pyörittää sitä kotia? :)

T. Nainen
[/quote]

Minä teen yleensä valtaosan kotihommista muttei se tarkoita kun olen kotona (tai mies ollut kotona ja minä töissä) ettei työssäkäyvä osallistuisi kotitöihin.
Miehen työpäivä kestää 8 h ja lähtee töihin perheen vielä nukkuessa. Vien lapsia kerhoon ja koululle, ulkoillaan ja teen ruuan, leivon. Nukutan päiväunille ja askarrellaan, luetaan.. Päikkyjen aikana saatan ehtiä pesemään lattioita -paitsi jos neulon tai ompelen. Joskus saatan tehdä puutarhatöitä, hakkaan halkoja, pesen pyykkiä, silitän, teen hilloja/mehuja. .

Niin siis mikä se kysymys oli? Miksi mies osallistuu normaaleihin kotiaskareisiin.. hmmm...
[/quote]

Toivottavaa on tietty että osallistuu en minä sitä. Mutta tiedän paljon kotiäitejä jotka valittavat kuinka rankkaa on ja mies ei auta kun totuus on se että päivät makaavat sohvalla ja miestä "orjuutetaan" töiden jälkeen. Ymmärrät varmaan mitä tarkoitan, liian epäselvä aloitus..Ap

Vierailija
9/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 15:07"]Eikun ihan ajattelin kun tuntuu, että tällä palstalla 90% naisista on sitä mieltä, että naisen "oikeus" on olla kotona ja mies töiden lisäksi laittaa ruuat, pyykit jne..Itse koen huonoa omaatuntoa jos en pidä kodistahuolta.
Tottakai oletan minäkin miehen hoitavan jaksamisen mukaan kotia niinkuin vaimokin. Pahoittelen, aloitukseni oli yleistävä, ei ollut tarkoitus. :) Ap.
[/quote]

Ehkä se ongelma on siinä että olet jäänyt kotiin töistä hoitamaan yhtä lasta?
Tunnistan viestistäsi omaa ajattelua kun olin aikanaan yhden lapsen äiti. Mutta sitten ajattelin että käyn ylikierroksilla; lattia pestään kun on sen aika mutta sinä saat elää kuin teillä eletään ja nauti ajasta hoitaessasi pikkuistasi.

Se että olet kotona on hieno asia eikä sinun kuulu kiirehtiä pesujen kanssa ettei miehen tarvitse siivota.
Tässä auttaa puhuminen kumppanin kanssa: stressaako sinua kodin pyörittäminen, onko mies tyytyväinen tilanteeseen? Tahtoisiko mies tehdä jotain enempi? Laitatko jo ruuat, tiskit, peset, pyykkäät, viikkaat? Entä huomaako mies mitä teet? Onko se sinulle tärkeää? Entä onko teillä mielikuvia mitä pitää ehtiä, suoritatko? Miltä tuntuisi jos sinun tekemäsi asiat jää mieheltä huomaamatta ja sinun arki muuttuukin itsestäänselvyydeksi?

10
[/quote]
Kiitos, ihanan asiallinen vastaus:)
Olen kahden pienen lapsen kanssa kotona ja ei, meillä ei ole "kotilehden kuvaston" kaltaista tiptop-kunnossa olevaa kotia. Yleisesti siistiä kylläkin. Mies arvostaa kodin ylläpitoa ja osoittaa sen minulle sanoin ja teoin. Tietysti ihmiset jaksaa erilailla ja välillä on väsyneitä päiviä. Tuntuu vain että mielettömästi naiset stressaavat ja nalkuttavat miehilleen..ot ;D
Ap

Vierailija
10/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona lastenhoito on raskasta työtä ei mitään kotona makailua.Töissä pääsee paljon helpommalla ja työpäiväkin on vaan 8 tuntia. Kotona se on 24/7. Kyllä työssäkäyvän täytyy kotitöitäkin tehdä.Itsellä kokomusta molemmista. Mies ei tehnyt kotitöitä kun olin kotona, lapset valvotti yöllä, olin ihan hulluuden partaalla väsymyksestä. Kun menin töihin mies ei edelleenkään osallistunut kotitöihin ja jouduin tekemään kaiken yksin. Silti jaksoin paremmin koska päivät sai olla töissä eikä kotona hoitamassa lapsia vaan joku muu hoiti heitä päivät.

Vierailija
11/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidäkään. Meillä on sopimus, että mies käy töissä ja minä hoidan kodin kokonaan ja teen ruoat. Aina on siistiä ja ruoka valmiina.

Vierailija
12/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin kotiäiti, hoidin suurimman osan kotitöistäkin. Mutta ei se tarkoittanut sitä, että mies käy töissä ja minä olen kotiorja. Kyllä mieskin välillä imuroi, teki ruokaa, viikkasi pyykkejä, vei roskia, tyhjensi astianpesukonetta... Ja minä myös harrastin kodin ulkopuolella, sillä ei sekään mene ihan niin että kotiäiti on sitten kanssa aina kotona. 

Toivottavasti muillakin on asiat yhtä hyvin kuin minulla oli: ihana mies joka ei pitänyt yllä kahta eri elintasoa ja pitänyt minua orjananaan, vapaa-aikaa ja omia harrastuksia, yhteisiä menoja perheenä, kahdestaan oloa miehen kanssa... 

Vierailija
13/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti hoitaa kotona ensisijaisesti lapsia, ei kotia.

Vierailija
14/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin suurimman osan kotitöistä teen.
Mutta etenkin vauvan ollessa ihan pieni, alle puoli vuotta tai jopa alle vuoden on se jo pelkkä vauvan hoito ihan riittävästi.

Miehen työt loppuu klo 16. Ei voi olettaa, että hän vain makoilee sohvalla loppu illan. Minä kotiäitinä hoitaisin edelleen vauvaa/lasta illan. Syötän, juotan, ulkoilen, kylvetän ja nukutan. Siinä sivussa sitten korjaisin ruokailun jäljet, kylvyn jäljet sekä puen ja riisun ulkoilua varten.
Yö kun tulee se äiti herää syöttämään, tutittamaan tai korjaamaan asentoa. Mies siis nukkuu.
Sama jatkuisi ap:n logiikalla myös vkl. Mies olisi "vapaalla". Mutta äiti pyörittäisi huushollia yötä päivää.

Vierailija
15/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuollaista on väittänytkään? Useammin taitaa mennä niin päin, että vaikka molemmat ovat töissä, vain äiti tekee kotitöitä töiden jälkeen, mitä nyt mies joskus vähän "auttaa" vaimoaan... Olen tällä hetkellä kotiäiti ja totta kai hoidan tiskit ja pyykit päivän aikana. Mutta näin suurperheen ollessa kyseessä siivousta ja kaikenlaista kotityötä tuppaa olemaan niin paljon, että sitä riittää muillekin kuin äidille, tehdään miehen kanssa periaatteella kumpikin tekee niin paljon kuin jaksaa ja lapsille annetaan myös heille sopivia hommia.

Vierailija
16/16 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikun ihan ajattelin kun tuntuu, että tällä palstalla 90% naisista on sitä mieltä, että naisen "oikeus" on olla kotona ja mies töiden lisäksi laittaa ruuat, pyykit jne..Itse koen huonoa omaatuntoa jos en pidä kodistahuolta.