Arvojärjestyksesi
Luin jutun perheterapeutista jonka mukaan onnellisen perheen arvojärjestyksessä on ensin parisuhde sitten lapset ja lopuksi työ.
Itse arvotan usein lapset ykköseksi.
Kiinnostaisi kuulla miten muilla. Voisitko vielä mainita oletko mies vai nainen.
N33
Kommentit (51)
Ilman toimivaa parisuhdetta koko perhe kärsii. Omalle listalle tulee myös parisuhde ensimmäisenä, mutta ei silti sulje pois sitä etteivätkö lapset olisi maailman rakkaimpia meille. Minä tosin olen sitä mieltä, että lapset pitää ottaa huomioon päätöksenteossa ym. mutta että kaikkia päätöksiä ei todellakaan tule tehdä lasten ehdoilla. Esim. muuttaminen on tärkeä asia, jossa ehkä lapsi joutuu käsittelemään pahojakin tunteita kun kaverit ja tuttu jää, mutta muuttaa on pakko jos vaikka vanhempi saa töitä muualta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 09:25"]
Liian usein on ongelmia juuri sen vuoksi että naiselle lapset on tärkeämpiä kuin parisuhde. Itse rupesin tekemään enemmän töitä ja vaimon arvostus laski ihan huoran alle. Parisuhde kuoli. Todella kova paikka vaimolle kun tajusi tilanteen. Parisuhteen arvo rupes mietityttää kun ero edessä jos ei rakkaus ja seksi kiinnosta. Ei miehet nauti lapsista samalla tavalla kuin naiset, kotityöt loppuu täydellisesti jos lapset ykkösenä. Vituttaa
[/quote]
No sellainen mies saa mennäkin, kenelle lapset eivät ole tärkeitä. Usko tai älä, mutta tuskinpa moni sellaisen perään itkee.
Onnellinen perhe ei välttämättä ole onnellinen parisuhde, jos lapsia ajattelee. Isä ja äiti voi olla jatkuvasti onnellisina yhdessä toisella puolella maapalloa ja lapset mummolassa. Terapeutin mukaan kaikki on hyvin, vaikka lapset näkisi vanhempiaan kerran vuodessa.
1. minä 2. lemmikit 3. parisuhde 4. työ 5. lapset
Meillä työ, parisuhde, lapset. Yhdessä jo 25 vuotta.
Lapset, parisuhde, työ. Lapsilla ei ole osaa eikä arpaa syntymäänsä, he ovat varsinkin pieninä avuttomia ja tarvitsevat aikuista.
Parisuhdekin on tärkeä mutta kyllä lapset menevät sen edelle.
Minulla menee lapset. Olen itse elänyt lapsuuden perheessä, missä parisuhde oli edellä ja se ei herkkua ollut. Kun isä tahtoi jotain, ei äiti pannut vastaan, koska parisuhde aina ensin.
Sitä sitten vietettiin aikaa milloin missä ja välillä pieninä yksinkin, että isi sai hoitaa parisuhdetta äidin kanssa.
No, nyt äiti asuu yksin isän kuoleman jälkeen ja itkee, kun lapset ei välitä. No ei välitä. Äiti ei mene minun elämässä perheeni ja työni ja muiden eteen. Olihan hänellä mies, minkä pani kaiken eteen, jopa lapsiensa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:05"]
Luin jutun perheterapeutista jonka mukaan onnellisen perheen arvojärjestyksessä on ensin parisuhde sitten lapset ja lopuksi työ. Itse arvotan usein lapset ykköseksi. Kiinnostaisi kuulla miten muilla. Voisitko vielä mainita oletko mies vai nainen. N33
[/quote]
Terapeutit sanovat noin siitä syystä että pariskunnat jotka asettavat lapsensa etusijalle usein alkavat elää täysin lapsilleen. He etääntyvät tätä myöden toisistaan, unohtavat hoitaa suhdettaan, katkeroituvat ja alkavat ihmetellä että "tätäkö se elämä nyt on, lapset vain pyörivät jaloissa ja puoliso ei edes huomaa." Lopputuloksena usein ero joka ei auta lasta, vaikka ideana juuri oli että lapsen asettaminen ykköseksi olisi antanut lapselle hyvän elämän.
Eli terapeuttien mukaan parisuhteen asettaminen ykköseksi myös auttaa perhettä. Puolisot ovat lupautuneet toisilleen, lapset hankitaan täydentämään duoa. Lapsia harvoin jätetään koska niitä automaattisesti rakastetaan kun taas rakkaus toiseen aikuiseen voi haihtua nopeastikin. Siksi parisuhteen hoitaminen on tärkeää.
Että ärsyttää 'asiantuntijat', jotka laittavat parisuhteen ja lapset toisiaan vastaan. Ne, joilla menee hienosti perheenä, ymmärtävät vetää yhtä köyttä ja sovittaa nämä kaksi toisiaan tukemaan, ei toisiaan vastaan. Ettei edes 'ammattilainen' osaa tukea tällaisen ajattelumaailman rakentamista, vaan korostaa juuri sitä asetelmaa, joka vain lisää ongelmia perheisiin.
2