Työuupumuksen oikea nimi
Kommentit (41)
Ap:lle: Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa.
Työuupumus iskee juuri tunnollisiin työntekijöihin, joilla on liian vaativa työ resursseihin nähden. Raja työn ja vapaa-ajan välillä hämärtyy ja yöunet alkavat häiriintyä stressin vuoksi. Etenkin pätkätyötä tekevien ym. määräaikaisten on vaikea kieltäytyä ylimääräisistä työtehtävistä, koska on saatava jatkoa ja hyvä työtodistus / suositukset.
T. Lievän uupumuksen kokenut pätkätyöläinen, joka selvisi lähtemällä kys. paikasta pois ja seuraavaa paikkaa saikin etsiä lähes vuoden
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:26"]Työuupumus iskee juuri tunnollisiin työntekijöihin, joilla on liian vaativa työ resursseihin nähden. Raja työn ja vapaa-ajan välillä hämärtyy ja yöunet alkavat häiriintyä stressin vuoksi. Etenkin pätkätyötä tekevien ym. määräaikaisten on vaikea kieltäytyä ylimääräisistä työtehtävistä, koska on saatava jatkoa ja hyvä työtodistus / suositukset.
T. Lievän uupumuksen kokenut pätkätyöläinen, joka selvisi lähtemällä kys. paikasta pois ja seuraavaa paikkaa saikin etsiä lähes vuoden
[/quote]onko joku pomo uhkaillut että jos et tee noin, menetät työsi vai onko tuo vain oma oletuksesi?
No kuule ap, painoin hiki hatussa kolme vuotta menemään että saisin 7 muun työpaikat pidettyä. Paineet oli sietämättömät ; ulkomailla oleva esimies halusi tulista, omat alaiset kuin liisat ihmemaassa tajuamatta kuin hilkulla oli ettei yt korjanneet koko filiaalia. Oli aika vieteri suorana kun päättyi se jakso. Mä opin inhoamaan sun kaltaisia suunpieksijöitä ja muiden haukkujia, turpa kiinni ja keskity sä vaan omaan työpanokseesi.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:30"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:26"]Työuupumus iskee juuri tunnollisiin työntekijöihin, joilla on liian vaativa työ resursseihin nähden. Raja työn ja vapaa-ajan välillä hämärtyy ja yöunet alkavat häiriintyä stressin vuoksi. Etenkin pätkätyötä tekevien ym. määräaikaisten on vaikea kieltäytyä ylimääräisistä työtehtävistä, koska on saatava jatkoa ja hyvä työtodistus / suositukset.
[/quote]onko joku pomo uhkaillut että jos et tee noin, menetät työsi vai onko tuo vain oma oletuksesi?
[/quote]
Kyse on tietenkin suorittajatyyppisen ihmisen omista yli-inhimillisistä vaatimuksista omaa suoriutumistaan kohtaan.
Mutta on ihan omakohtaistakin kokemusta. Pomo kyllä totesi, että tilanteeni oli turhan haastava, mutta mitään apua siihen en silti saanut. Kun lähdin pätkän päätyttyä enkä hakenut uutta pätkää, en saanut suosituksia, vaikka tein työni hyvin. Siksi kesti pitkään saada uusi työpaikka alalta, jolla on paljon työnhakijoita ja vähän työpaikkoja. Suosituksen avulla olisin työllistynyt parissa kuukaudessa.
Vapaaehtoisesti en kahminut kenenkään hommia, pomolta vaan tuli kiihtyvällä tahdilla määräyksiä, joita en ehtinyt työaikana toteutttaa. Läksin kotiin työajan loppuessa ja sitten kuuntelin jatkuvaa narinaa tekemättömistä töistä. Otin yhteyttä työsuojeluun ja työterveyteen. Siinä vaiheessa kuitenkin elimistön sressioireet oli jo niin vakavat, että lääkäri määräsi pitkän pakkolevon. Toipuminen on hidasta, vaikka työhaluja olisi.
Meillä oli myös tällainen uupuja, joka oli korvaamaton. Kun jäi saikulle, ihmettelimme, että mistä hän sai uupumuksen, koska kun hän jäi pois, ei sitä huomannut mistään, eikä hänen jäljiltään mitään suurta työmäärää jäänyt. Oli koko ajan huutanut, että hän tekee kolmen ihmisen työt ja on niin väsynyt ja uupunut. Kun jäi saikulle, niin pystyimme jakamaan hänen työt tiimin kesken ja ei niitä mitenkään erityisen paljoa ollut.
omalla työurallani olen tavannut kahdentyyppisiä työuupuneita. Ensimmäinen ryhmä on niitä jotka valittavat työmäärästään ja uupumuksestaan ja väsymyksestään. Oikeata työtä heillä ei kuitenkaan ole sen enempää kuin muilla. Jos heidän työtänsä vähentäisi todellinen työmäärä jäisi hyvin vähäiseksi. Nämä usein saikulla.
Toinen ryhmä on martyyrikruunun kiillottajat, jotka eivät osaa priorisoida tai rajata työtään. Lupautuivat ottamaan kaikki työt esim. täysin työnkuvan kuulumattomat työt. Sitten kaipaavat marttyyrimaisella valituksellaan työmäärästään ihailua, sääliä ja sympatiaa ahdistavuuden asti. Saikulle jäävät vasta työkaverin kehoituksesta, kun työkaverit oikein empatisoi ja sympatiseeraa ja kehuu kuinka tunnollinen ja ahkera on.
Kiusaava esimies omalla kohdallani.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:04"]
on laiskamato.
[/quote]
Voi ei, mulla meni 35 vuotta ennenkuin tajusin tuon!! Tähän vuoteen saakka painoin menemään (turhaan) kuin pieni orava veren maku suusssa, tein pitkää päivää ja tunnollisena työntekijänä en edes sairastanut koskaan. Kotitoimistolta hoidin hommat jos ei flunssaisena pystynyt toimistolle lähtemään.
Nyt terveys loppui kerralla ja minuun siis iski "laiskamato" - no sairaustodistuksessa on kyllä ihan muut diagnoosit mutta onneksi ap kertoi sen oikean!!
Minusta työuupumus on ihan fakta juttu vaikken itse sitä ole kokenutkaan. Työssä on jatkuva stressi, liian vähän väkeä jne. Kauhean usein se sekoitetaan masennukseen ja tungetaan ihminen lääkkeitä täyteen, vaikka paras hoitokeino olisi työmäärän ja työilmapiirin muutos. Vierestä seuranneena olen nähnyt, kuinka henkilön työssäjaksaminen parani huimasti, kun esimies lähti talosta, tuli uusi esimies ja ihmisten työtehtäviä hiukan muokkailtiin ihmisiä kuunnellen. Eli hyvä esimies merkkaa paljon. Siitä puhutaan hirmu vähän. Ensin aina mietitään, että mitä ihminen itse voisi tehdä asialle... Jos samasta yksiköstä kovin moni on stressaantunut ja uupunut, kannattaa katsoa siihen esimies ja johtotasoon ja miettiä toimenpiteitä sitä kautta.
Minullakin tunnollisena ihmisenä työstressi vaikuttaa eniten kotiin. Eivät ne kotiasiat niin paljon vaikuta, jos normaalista ihmisestä kyse, jolla ei ole päihde tms. ongelmia. Pomot kiertoon!
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:09"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:54"]Aivan kyllähän ap:kin tekee harva se päivä viiden ihmisen työt ja 15-tunnin työpäivän. Viikonloppunakin ja pyhinä käy varmistelemassa duunissa että kaikki on okei. Nytkin varmasti kirjoittaa työpaikalta, jossa pitää firmaa pystyssä. Hyvä ap! Olet ahkera, ihmeellinen ja erityislaatuinen ihminen! Bravoo, taputtakaa kaikki kätösiänne!!! Hura, hura, huraaa! ... tai sitten olet ihan tavallinen laiskanpulskea provo. [/quote]Edelleen ihmettelen miksi te teette muidenkin työt kuin omanne!
[/quote]
Oliskos yt:t ja huono työllisyystilanne mitään?
[/quote]Luuletko että sinut palkitaan tuosta? Minä olen selittänyt neljä vuotta pomoille että tulos romahtaa jos ei saada lisää porukkaa, nyt alkaa näyttää siltä että saan yhden työntekijän lisää. Tiukkaa on ollut ja yt: puolen vuoden välein mutta ei se ole stressannut enkä ole tehnyt muiden hommia juurikaan, vain oman alueeni ja kehittänyt sitä paremmaksi niin hyvin että tänäkin vuonna tuli kaksi palkankorotusta. Utelias ja avoin mieli ja kyky sanoa ei ovat paras esto uupumukseen.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 23:15"]
Tottakai laiskimmat väsyy aina helpoiten
[/quote]
Olet erittäin väärässä.
Ne jotka väsyvät "helpoiten" on niitä tunnollisimpia.
Ja turha vertailla ihmisten jaksamisia, ihmisten energiataso vaihtelee luonnostaan paljon. Esimiestasoille tietysti tiivistyy ihmisiä, jotka painavat 12+ tunnin työpäiviä, eikä tunnu missään. Ja odottavat alaisiltaan samaa. Jotkut selviävät voimavaroillaan vain muutaman tunnin leppoisasta työstä leppoisassa ilmapiirissä. Kuten minä.
Minä olin se tyhmä kiltti, joka jousti ja jousti. Eikä ollut edes mitään mahdollisuutta mihinkään palkankorotuksiin, toivoin vain saavani vakipaikan (sainkin). Nykyään sanon aina opiskelijoille, että muistavat ettei saa olla tyhmä kiltti, vaan pitää osata myös sanoa ei.
Liian vaativia työtehtäviä osaamiseen nähden.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 00:17"]Niin. Sen oikea nimi on kilpirauhasen vajaatoiminta. Toivon ap, että saat sen, mutta sitä ei tunnisteta eikä osata diagnosoida 20:een vuoteen! Sitten voit tulla kertomaan, mitkä on fiilikset.
[/quote]Niin mutta eihän se ole burnout vaan todellinen sairaus