Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi riskiryhmäläiset eivät suojele itseään?

Oma vastuu
22.10.2021 |

Puolitoista vuotta on vaadittu, että muut käyttäisivät maskia. Sitten on vaadittu, että muut ottaisivat rokotteet. Edelleen ihmettelen, miksi ihmiset eivät halua suojata itseään omalla käytöksellään.

Eikö ole aika epävarmaa terveyden kannalta, jos jättää sen kanssaihmisten hyväntahtoisuuden varaan?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs sinä pidät riskiryhmäläisen teinin loputtomiin kotona?

Vierailija
2/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sinä sen tiedät? Itse ainakin riskiryhmäläisenä käytän yhä ffp2-maskia enkä liiemmin käy missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojelen ilman muuta itseäni ja muita maskilla ja turvaväleillä vaikken edes ole riskiryhmäläinen. Muunlainen käytös osoittaisi täyttä vastuuttomuutta ja välinpitämättömyyttä lähimmäisiä ja muita ihmisiä kohtaan.

Vierailija
4/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös ihmetellyt, miksi muilta vaaditaan rokottautumista mutta ei itse oteta mitään vastuuta itsesuojelusta. Monesti hieman iäkkäämmät henkilöt ovat tässä äänekkäimpiä, kulkevat ilman maskia ja vaativat rokotepakkoa.

Vierailija
5/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi riskiryhmäläinen teini ei pidä itseäänsuojaavaa maskia ja käyttäydy terveystilanteensa mukaan vaan kaikkien muiden pitäisi suojella häntä?

Vierailija
6/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen riskiryhmäläinen ja todellakin suojelen itseäni niin hyvin kuin pystyn. Käytän maskia, en käy ravintoloissa, kahviloissa, leffassa, keikoilla enkä edes ystävien illanvietoissa, joissa on useita osanottajia, ja joita en kaikkia tunne. Töissä ja kaupassa on pakko käydä, mutta niissäkin käytän maskia, vaikka kaikki muut eivät käytä.

En kulje komentelemassa ketään ottamaan rokotuksia enkä huomauttele maskittomuudesta kellekään. Sen verran kyllä varon, etten ehdoin tahdoin halua tavata rokottamattomia henkilöitä vapaa-ajan tilanteissa, joissa maski ja turvavälit eivät käytännössä luontevasti toimi. Tästä syystä en siis pyydä kotiini edes kahville kuin sellaisia, hyvin läheisiä ihmisiä, joiden tiedän saaneen molemmat rokotukset ja käyttäytyvän vastuullisesti muutenkin. Jos joku tuttu, jonka rokotuksista en tiedä, itse pyytäisi päästä kotiini kylään, kysyisin häneltä rokotteista ja pahoitellen kieltäytyisin vierailusta, jos häntä ei olisi rokotettu. Muulla tavalla ja muissa tilanteissa en toisten ihmisten rokotuksista utele.

Vierailija
7/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs nyt taas. Riskiryhmäläiset ovat eristäneet itsensä ja todellakin suojanneet itsensä. Rokotekattavuus on korkea juurikin riskiryhmissä, jos terveydentila ei estä rokotteen ottoa. 

Ihmisillä vain usein unohtuu, että ei riitä, että riskiryhmään kuuluvat eristävät itsensä. Työkykyiset riskiryhmäläiset voivat kuitenkin joutua käymään töissä, jossa kohtaa muita ihmisiä, he käyvät kaupassa ja heillä on perhettä.

Ja ne, jotka ovat siinä kunnossa että tarvitsevat arjessaan muiden apua, ovat hekin kontaktissa muihin ihmisiin. Pitäisikö vanhustenhoitajien, vammaisten henkilökohtaisten avustajien, fysioterapeuttien, taksikuskien jne. eristää myös itsensä ja voitko kertoa miten tämä toimisi?

Vierailija
8/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi riskiryhmäläinen teini ei pidä itseäänsuojaavaa maskia ja käyttäydy terveystilanteensa mukaan vaan kaikkien muiden pitäisi suojella häntä?

Olen eri, mutta ehkä asiaan vaikuttaa se, että se teini on kuitenkin teini, vaikka riskiryhmäläinen olisikin. Veikkaan ettei teinejä ainakaan paljoa huvittaisi enää 1,5 vuotta kotona istuttuaan jatkaa kotona istumista, kun kaikki kaverit jo elävät kuten ennenkin. Itselläni ei ole lapsia, mutta ymmärrän kyllä teinejä, koska olen ollut sellainen itsekin joskus. Minä olen jo sen verran iäkäs, että 1,5 vuotta on minun iässäni verraten lyhyt aika, mutta 16-vuotiaan elämässä paljon pidempi. En mä teinejä menohaluista tässä vaiheessa enää jaksaisi syyttää, vaan ymmärrän heidän halunsa olla ja elää niinkuin muutkin ikätoverinsa.

Vierailija
9/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin hän pitää maskia, yrittää pitää turvavälit, skippaa kouluruokailun jne.

Vierailija
10/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holhousvaltiossa voidaan toimia näin...

Vierailija
11/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen riskiryhmäläinen ja todellakin suojelen itseäni niin hyvin kuin pystyn. Käytän maskia, en käy ravintoloissa, kahviloissa, leffassa, keikoilla enkä edes ystävien illanvietoissa, joissa on useita osanottajia, ja joita en kaikkia tunne. Töissä ja kaupassa on pakko käydä, mutta niissäkin käytän maskia, vaikka kaikki muut eivät käytä.

En kulje komentelemassa ketään ottamaan rokotuksia enkä huomauttele maskittomuudesta kellekään. Sen verran kyllä varon, etten ehdoin tahdoin halua tavata rokottamattomia henkilöitä vapaa-ajan tilanteissa, joissa maski ja turvavälit eivät käytännössä luontevasti toimi. Tästä syystä en siis pyydä kotiini edes kahville kuin sellaisia, hyvin läheisiä ihmisiä, joiden tiedän saaneen molemmat rokotukset ja käyttäytyvän vastuullisesti muutenkin. Jos joku tuttu, jonka rokotuksista en tiedä, itse pyytäisi päästä kotiini kylään, kysyisin häneltä rokotteista ja pahoitellen kieltäytyisin vierailusta, jos häntä ei olisi rokotettu. Muulla tavalla ja muissa tilanteissa en toisten ihmisten rokotuksista utele.

Mistä tiedät, kuka on rokotettu?

Vierailija
12/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronahullut suksikaa suolle. Teillä on päässä vikaa, niin denialisteilla kuin foobikoillakin.

Kun on rokotteet otettu, jatketaan elämää ja rokottamattomat jatkakoon ihan vapaasti kohti kuolemaansa. En jää isommin suremaan.

Riskiryhmä pitää huolen itsestään tai evoluutio hoitaa.

Vierailija
13/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs nyt taas. Riskiryhmäläiset ovat eristäneet itsensä ja todellakin suojanneet itsensä. Rokotekattavuus on korkea juurikin riskiryhmissä, jos terveydentila ei estä rokotteen ottoa. 

Ihmisillä vain usein unohtuu, että ei riitä, että riskiryhmään kuuluvat eristävät itsensä. Työkykyiset riskiryhmäläiset voivat kuitenkin joutua käymään töissä, jossa kohtaa muita ihmisiä, he käyvät kaupassa ja heillä on perhettä.

Ja ne, jotka ovat siinä kunnossa että tarvitsevat arjessaan muiden apua, ovat hekin kontaktissa muihin ihmisiin. Pitäisikö vanhustenhoitajien, vammaisten henkilökohtaisten avustajien, fysioterapeuttien, taksikuskien jne. eristää myös itsensä ja voitko kertoa miten tämä toimisi?

Kysyinkin, koska se mielestäni ei toimi.  Oma äitinikin kutsuu jatkuvasti kylään, vaikka on 80-vuotias riskiryhmäläinen ja tietää, että tapaan päivittäin kymmeniä ihmisiä. Etäisyyksistä ei ole tietoakaan, kun eihän tauti omista lapsista tartu. 

Vierailija
14/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne riskiryhmät on vaihdellut koko koronan ajan. Itse en enää jaksa ottaa selvää olenko riskiryhmää juuri nyt ja ensi viikolla en.

Ei siis ole olemassa mitään ryhmää jota kutsua riskiryhmäksi.

Vierailija
15/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen riskiryhmäläinen enkä ole ottanut rokotetta. Veritulpan riski esimerkiksi on kohdallani muutenkin suuri, enkä siksi halua rokotetta ottaa. Hyväksyn riskin, että sairastun koronaan ja tämä on oma päätökseni.

Suojaan itseni olemalla kotona ja pitämällä riittävät turvavälit kaupassa pakosti käydessäni.

En tosiaankaan oleta, että muut suojelisivat minua koronalta. Saan sen, jos saan ja estääkseni tartunnan teen minkä voin.

Vierailija
16/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen riskiryhmää, mutta en voi eristäytyä kotiini moneksi vuodeksi. Käyn töissä ja kaupassa ja tapaan ihmisiä, joiden rokotustilannetta en tiedä. En edes halua tietää muiden rokotustietoja, koska se ei kuulu minulle. Sairauteni takia käyn lääkärissä vähän väliä.

Käytän maskia ja huolehdin turvaväleistä ym. mutta olisi aika vaikeaa eristäytyä kotiin vuosiksi.

Vierailija
17/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän maskia. Otin rokotteen.

Vierailija
18/18 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen riskiryhmäläinen, ja elänyt eristäytyneenä koko tämän ajan. Ruoka tilataan kotiin, samoin liki kaikki muu mahdollinen.

Mutta olen myös perheellinen. Lapset ovat alle 12-vuotiaita, heillä ei ole koulussa maskipakkoa. En halua pakottaa omiani erottautumaan muista maskin käytöllä. Pienet lapset eivät muutenkaan mitään turvavälejä pidä. Lisäksi on puoliso, joka tietysti käyttää maskia ulkona liikkuessaan. Mutta vaikka hänellä on etäpäiviä, on siellä toimistossakin joskus käytävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi