Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

karjalanpiirakoita ekaa kertaa, mitäs pidätte

Vierailija
26.12.2014 |

http://aijaa.com/p7hBsT

Muutama meni isälle ja siskolle joululahjaksi. 

Lapsena näin miten karjalaismummoni teki näitä ja halusin kokeilla itse. Makuelämys oli vaan niin ihana ja olen kaivannut sitä kolme vuosikymmentä. 

Onnistuivat aika hyvin ja voittaa mennen tullen kaupan piirakat. 

T. Miku 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuttavia, ihania! Toivottavasti maistuivat. Mä opin kotona jo alle kouluikäisenä leipomaan piirakoita, kun meillä tehtiin niitä joka lauantai. Kymmenvuotiaasta alkaen mulla oli (vanhimpana lapsena) jo päävastuu kaulimisesta ja rypyttämisestä. Kehityin aika mestariksi, vieläkin leipaisen pari pellillistä piirakoita vähintään kerran kuussa. Hyviä ovat. :)

Vierailija
2/7 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau, hienoja! Muistat vaan katsoa, ettei piirakoiden päihin jää nuita piippoja, jotka palaa uunissa, niin makuelämys on taivaallinen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli nälkä!  :)

Vierailija
4/7 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt piirakat on niiiiiiin hyviä!

Vierailija
5/7 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:13"]

Liikuttavia, ihania! Toivottavasti maistuivat. Mä opin kotona jo alle kouluikäisenä leipomaan piirakoita, kun meillä tehtiin niitä joka lauantai. Kymmenvuotiaasta alkaen mulla oli (vanhimpana lapsena) jo päävastuu kaulimisesta ja rypyttämisestä. Kehityin aika mestariksi, vieläkin leipaisen pari pellillistä piirakoita vähintään kerran kuussa. Hyviä ovat. :)

[/quote]

minäkin tein niitä mummon kanssa 70 luvulla lapsena... apuna ainakin jossain vaiheissa. 

jotenkin oli vielä kuvamuistissa miten mummo niitä teki, kaulitseminen, kuoren pyörittäminen, kuoren lopullinen ohuus ja maku. lapsuuden ihania kokemuksia noin 12 vuotiaaksi asti milloin hän kuoli.  sain karjalaisperinteen jatkumaan :)  suku ihmettelee miten osasin :P 

Miku 

Vierailija
6/7 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muistoja omasta teini-iästä :) Teimme silloin yläasteella karjalanpiirakoita ja ne piti vielä voidella voisulalla. Oli niiiin hyvää, kun koulupäivisin iltapäivällä oli aina nälkä. Muut niitä leipomuksia sitten kadehtivat vatsat kurnien.

Vierailija
7/7 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 16:14"]

Wau, hienoja! Muistat vaan katsoa, ettei piirakoiden päihin jää nuita piippoja, jotka palaa uunissa, niin makuelämys on taivaallinen!

[/quote]

jeps, ekat kymmenen oli vähän harjoituskappaleita, seuraavat meni jo paremmin. kaiken kaikkiaan tuli 22 riisipiirakkaa kunnes riisipuuro loppui ja tein vielä 7 perunapiirakkaa koska isä kertoi ennen joulua että ne olivat sille suurempi herkku kuin riisipiirakat.  siispä keitin 10 pientä jauhoista perunaa ja tein 7 viimeisestä kiekosta isälle 7 perunapiirakkaa :)   

voitelin munalla ennen paistoa ja voisulalla paiston jälkeen... kuoret olivat kyllä tosi ohuita ja maku aivan mieletön.  edelleen kyllä muistaa mummon piirakoiden maun, makuja ei koskaan unohda ja ne ovat aina olleet parempia kuin mitkään kaupan piirakat. ja omasta mielestä nämäkin olivat maultaan ensiluokkaisia, ulkonäössä harjoittelun varaa :) 

Miku