Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ulalla. Täh? Ulalla?

Vierailija
26.12.2014 |

Tuli mieleen, kun joku kirjoitti olevansa "ulapalla" tuolla aikaisemmin. Siis ULAhan oli joskus joku radioiden taajuusalue, mutta miten tämä liittyy tietämättömyyteen? Kertokaapa kieli- ja kulttuuri-ihmiset.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/6 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä, mikä tuon sanan etymologia, mutta se tuskin liittyy radion ULAan mitenkään. Ulalla ja ulapalla oleminen ei ole sama asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 13:34"]

Mä en tiedä, mikä tuon sanan etymologia, mutta se tuskin liittyy radion ULAan mitenkään. Ulalla ja ulapalla oleminen ei ole sama asia.

[/quote]

Vaan mitä se sitten on?

Vierailija
4/6 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ULAlla oleminen nimenomaan liittyy etymologiaan.

Vierailija
5/6 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ULA = UltraLyhyet aallot. Radioissa oli aikanaan pitkät aallot (LW Long Wave), joilla tuli mm. Lahden radioasema, Keskipitkät aallot (MW, Medium Wave) joissa kuului muitakin asemia ja mm. Radio Luxemburg ja Lyhyet Aallot (Shortwave) jotka kuuluivat radiokelistä riippuen ympäri maailman.

Sitten tuli AM (Amplitudimodulaatio, se joka aina rätisi ukkosen tahdissa) tilalle ihan uutena juttuna FM (Frequency modulation eli taajuusmodulaatio) ja FM lähetykset olivat ULA eli Ultralyhyiden aaltojen alueella sadan megahertsin paikkeilla. ULA - alueella radioasema ei kuulunut kuin alle sadan kilometrin päähän.

ULA - taksit olivat takseja, joilla oli (FM) radioyhteys toimistolle ja jotka tulivat kutsusta.

Vierailija
6/6 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thanks kutonen! 

Olen usein ulalla, ja tiedän ULA-aallot, mutta en ole tajunnut miksi olen pihalla kun olen ULAlla. Olen siis n, 100 km:n päässä asiasta, eli ulkona kuin lintulauta. :)

OT, mutta voiko joku vastata seuraavaan:

Viime aikoina on alettu käyttää sanaa jäätävä mitä erilaisimmissa yhteyksissä. Yksi sanoo, että joku ruoka on "jäätävää" = erittäin hyvää. Toinen kirjoittaa, että joku tilanne oli "ihan jäätävä", eli kauhea. Tuon jälkimmäisen käytön ymmärrän, onhan jäätävä = kylmäävä, hyytävä, hyinen eli voimakkaasti negatiivinen. Kuka haluaa jäätyä?

Mistä jäätävän uusi käyttö tulee? Englannin chilling on yksiselitteisesti kuvaava ilmaisu (chilling horror). To chill on positiivista, mukavaa hengailua. Olen hämmentynyt. Mistä tiedän millaisen miehen kaverini on tavannut, jos hän sanoo, että se on jäätävä tyyppi?

Osaako kukaan valaista jäätävyyttä? Kiitän jo etukäteen kaikista järkipäisistä ja uskottavista vastauksista.