Mitä vittua te muka tiedätte rikkaista?
Luinpa tuossa tuota topaa mikä käsitteli sitä, mistä varakkaan ihmisen erottaa. Vastaukset saivat minut vihaiseksi. Olen hyvin varakkaan perheen tytär, perheeni on itse tienannut omaisuutensa metsäalalla. Ensinnäkin, miksi te aasit arvostatte vanhaa, perittyä rahaa (eli näitä ikivanhoja, rahansa sorrolla haalineita suomenruotsalaisia sukuja) ettekä sitä, kun tavallinen ihminen tekee helvetisti työtä toteuttaakseen unelmansa? Ehkä vanhempani ovat niitä kauheita nousukkaita, mutta ainakin he ovat itse omalla kekseliäisyydellä, pitkäjännitteisyydellä ja sisulla rikastuneet.
Sitten, ne vituttavat yleistykset rikkaiden ulkonäöstä. Asun suomen kalleimmalla alueella (Westend, Espoo) ja näen siis paljon hyvin varakkaita ihmisiä. Niin perityn rahan pullamössö suomenruotsalaisia kuin omat rahansa ansainneita. Ja arvatkaa mitä - meitä on yhtä monenlaisia kuin kaikkia muitakin. On niitä joista varakkuutta ei huomaa (pieni osa), niitä joista se näkyy kilometrin päähän ja sitten niitä jotka ovat yleisesti siistin näköisiä, hieno kämppä ja auto usein paljastaa. Pointtini on se, että älkää kirjoitelko paskaa tänne totuutena, kun moni teistä ei mitään asiasta tiedä.
P.S se oikea vastaus siihen mistä rikkaan tunnistaa on puheet. Keskustelunaiheet paljastaa rahallisen tilanteen.
Kommentit (47)
Oudon hyökkäävä asenne ap ta kohtaa :d. Ite en nähnyt tekstissä mitään loukkaavaa köyhempiä kohtaan. Ketä kiinnostaa toisten paremmat taloudelliset lähtökohdat elämään turha niitä on kadehtia samanlaisia vässyköitä ne on kun muutkin. On sitä elämässä muitakin arvoja kuin raha. Toivottavasti ap jaksaa jatkaa perheensä kovaa yritteliäisyyttä niin on meille taviksillekin hommia, omat kunnianhimoni kun eivät riitä kovin suuren varallisuuden keräämiseen.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 11:52"]
Luinpa tuossa tuota topaa mikä käsitteli sitä, mistä varakkaan ihmisen erottaa. Vastaukset saivat minut vihaiseksi. Olen hyvin varakkaan perheen tytär, perheeni on itse tienannut omaisuutensa metsäalalla. Ensinnäkin, miksi te aasit arvostatte vanhaa, perittyä rahaa (eli näitä ikivanhoja, rahansa sorrolla haalineita suomenruotsalaisia sukuja) ettekä sitä, kun tavallinen ihminen tekee helvetisti työtä toteuttaakseen unelmansa? Ehkä vanhempani ovat niitä kauheita nousukkaita, mutta ainakin he ovat itse omalla kekseliäisyydellä, pitkäjännitteisyydellä ja sisulla rikastuneet.
Sitten, ne vituttavat yleistykset rikkaiden ulkonäöstä. Asun suomen kalleimmalla alueella (Westend, Espoo) ja näen siis paljon hyvin varakkaita ihmisiä. Niin perityn rahan pullamössö suomenruotsalaisia kuin omat rahansa ansainneita. Ja arvatkaa mitä - meitä on yhtä monenlaisia kuin kaikkia muitakin. On niitä joista varakkuutta ei huomaa (pieni osa), niitä joista se näkyy kilometrin päähän ja sitten niitä jotka ovat yleisesti siistin näköisiä, hieno kämppä ja auto usein paljastaa. Pointtini on se, että älkää kirjoitelko paskaa tänne totuutena, kun moni teistä ei mitään asiasta tiedä.
P.S se oikea vastaus siihen mistä rikkaan tunnistaa on puheet. Keskustelunaiheet paljastaa rahallisen tilanteen.
[/quote]Mitäs erilaisia keskustelunaiheita teillä rikkailla sitten on? Kiroiletteko kaikki, kuin merimiehet? Ootteko kaikki yhtä ylimielisiä, kuin sinä?
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 14:04"]
Oudon hyökkäävä asenne ap ta kohtaa :d. Ite en nähnyt tekstissä mitään loukkaavaa köyhempiä kohtaan. Ketä kiinnostaa toisten paremmat taloudelliset lähtökohdat elämään turha niitä on kadehtia samanlaisia vässyköitä ne on kun muutkin. On sitä elämässä muitakin arvoja kuin raha. Toivottavasti ap jaksaa jatkaa perheensä kovaa yritteliäisyyttä niin on meille taviksillekin hommia, omat kunnianhimoni kun eivät riitä kovin suuren varallisuuden keräämiseen.
[/quote]
No löytyihän se palstan oma Uncle Tom.
Kaikenlaiset liian kärjistetyt yleistykset ovat ikäviä, mutta oma kokemukseni on, että usein lähtöjään varakkaat ihmiset eivät suhtaudu rahaan niin pakkomielteisesti. Nousukkailla on usein suuri näyttämisen tarve. Pitää olla hienot autot, talot, näyttävä elämäntyyli. Ihminen myös muuttuu herkästi ylimieliseksi ja kylmäksi, jos saa itse elämässään paljon aikaan. Olemuksessa ja elämänfilosofiassa elää vahvana ajatus siitä, kuinka jokainen määrittää itse oman elämänsä ja tekee siitä niin hyvän kuin omalla ahkeruudellaan kykenee.
Vanhan rahan suvuthan ovat usein lähtöjään ruotsinkielisiä, muttei aina. Siellä on myös vanhan säätyvallan aikaisia aatelissukuja, mutta suurin osa niistäkin on köyhtynyt. Huomattavaa on, että maa- ja kiinteistöomaisuudet jakautuvat aika pienelle osalle sukuja. Suurin osa suomalaisista ei omista sen enempää maata kuin maan talonsa alapuolella. Keskivertosuomalaisen perintö on noin 160 000 euroa ja vain pieni osa siitä on varsinaista rahaa. Vanhan rahan filosofiassa ilmenee jatkuvuus ja omaisuuteen liittyvä arvonanto. Myös säästäväisyys ja tietoisuus siitä, kuinka vaarallista omaisuuden näyttäminen on.
Raha kuitenkin tuo ihmisestä esille hyvin primitiivisiä piirteitä. Rahaan tottumaton ja äkkirikastunut ajattelee helposti "vitun köyhät, menkää töihin!". Vanha raha ei välttämättä ajattele niin, koska ei ole välttämättä koskaan käynytkään töissä. Tosin yleensä on.
Hassua, että täällä palstalla keskustellaan vaihteeksi rikkaista ja heidän elämästään. Viimeiset vuodethan ovatkin menneet WT:n parissa.
Suosittelen, että palkkaatte perheellesi tai ainakin sinulle tapakouluttajan. Kommunikointitaitosi ovat täysin olemattomat.