Miksi Suomalaisilla on huonot hampaat? No, sen takia
koska et pääse edes päivystykseen vaikka 3/4 hammasta puuttuu ja sätkyä on eikä lääkkeet auta. Näin siis Helsingissä.
Lisää Buranaa + Panadolia vaan niin kyllä se siitä.
V***u sanon minä.
Onhan yksityinen vaihtoehto, mutta ei kaikilla ole siihen varaa. Näin meillä tällä hetkellä.
Lähdenkin tästä hakemaan miehelle lisää lääkettä apteekista.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on huono terveydenhuolto. Koskee myös hampaita. Kohta ollaan kehitysmaa, huonompaan suuntaan koko ajan mennään.
Tämä. Suomi on oikeasti ihan lähellä jotain Romaniaa julkisen terveydenhuollon suhteen. Muutamissa paikoissa voi olla huippuluokan lääkärit ja välineet, mutta tavalliset terveyskeskukset ym. kärsivät varustepulasta eikä niitä lääkäreitäkään jonoksi asti ole. Esim. Uusimaalla paikallisessa aluesairaalassa ei pystytty tekemään akuutisti ultrausta, koska ei ollut välineitä, piti lähettää Helsinkiin- mutta kyytiä odoteltiin kahdeksan tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko päivystys ilmainen?
Ei ole. Ei ainakaan täällä Helsingissä. Rahaa toki ei tarvitse olla, kun päivystykseen menee mutta lasku lähetetään jälkikäteen kotiin.
Jaa. Minä en ole kyllä koskaan maksanut euroakaan päivystyksestä. En ennen enkä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on erittäin hyvä julkinen terveydenhoito. Se, ettei jokainen maan yli viidestä miljoonasta kansalaisesta voi päästä hoitoon juuri sinä hetkenä kun haluaa, ei tee siitä huonoa.
Suomessa on yksi euroopan huonoimmista julkisista terveydenhuolloista.
Ap, kansallisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.Sinä olet oppimaton moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvät hampaan ja olen hoitanut niitä läpi elämäni. En vain silloin, kun käyn hammashoidossa 🤔 Pääosin mielestäni suomalaisilla on hyvät hampaat. Erityisesti nykyisillä keski-ikäisiä ja sitä nuoremmilla. Vanhempi ikäpolvi omat vanhempani lukien eivät hoida päivittäin hampaitaan.
Kyllä meilläkin hoidetaan. Aamuin illoin harjataan ja langataan. Ei vanhat paikat, varsinkaan muovit, ikuisuuksia kestä. Nyt 3/4 paikatusta hampaasta lohjennut leipää syödessä ja särkee.
Mut hyvä, että sulla on hyvät hampaat. Onnea sille.
ApJos vain lohkeamisesta johtuva kipu niin hae apteekista väliaikaista paikka-ainetta. Sellainen kunnon hammassärky ei särkylääkkeellä poistu mutta se yleensä oireileekin vähän pidempään ja siihen pystyy varautumaan (toisin sanoen hakeutumaan hoitoon jonakin muuna aikana kuin perjantai-iltapäivällä).
Täyttä soopaa, jos särkee, ei väliaikainen auta, auttaa vain hammaslääkäriin pääsy
Ilta ja viikonloppupäivystys on tarkoitettu trauma potilaille, sekä niille joilla maksimi annokset särkylääkettä ei auta tai on voimakasta turvotusta.
Niin ja siellä ei aleta hampaita paikkaamaan ale hintaan vaan poistetaan tai aloitetaan juurihoito jos on mahdollista että hampaan voi pelastaa. Tästä seuraa jatkokäyntejä. Eli ei ole ilmaista lystiä se. Sielläkin kaikista käynneistä tulee lasku. Olisi varmaankin kannattanut hakeutua sinne yksityiselle.
Niin ja pelkkä lohkeama harvoin noin kovin särkee
heti lohkottuaan, todennäköisesti hampaassa iso reikä. Tältäkin olisi vältytty kun miehesi olisi käynyt tarkastuksessa, vaikkapa siellä yksityisellä ja pesisi hampaat ja hammasvälit huolellisesti. Ei ne hammaslääkärit ja suuhygienistit mitään taikureita ole jos kotona ei tapahdu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan täyttä roskaa. Aina olen kipupäivystykseen päässyt.
No ei päässyt. Käskivät vetää lisää Buranaa ja Panadolia. Tämä siis ihan hetki sitten Helsingissä.
Ap
Koska syödään Pulmu sokeripaketillinen viikossa naamaan!
Kyllä syödään sokerilla etenkin piilosokerilla kyllästettyä ja lisäaineilla ja keinotetekoisesti maketettuja eineksiä !
Joissa on myös piilosuolaa! Sama juttu paketillinen suolaa ja sitä laitetaan vielä paksusti näkyviin ruoalle.
Sitten juodaan vielä lisää sokeria ,
Naamaan , kaiken makuisia energia juomia joissa on terveydelle haitallisia aineita , että Taas sokeria !
Se pulmupaketillinen sokeri määrä ei ei Riitäkkäkään kuvaamaa sitä , sokerimäärää Mitä Viikossa syödään!
Se on kunnon sokeri vuori, jos nyt kaadettaisiin malliksi , pöydälle se vastaava määrä tätä pulmusikeria Se olisi järkytys!
Ja energiajuomat , tupakka, ja Huono ruokavalio , heikentävät yhä enemmän hampaiden kuntoa.
Energiajuomat kuluttavat hammaskiilettä.
Sitten kirkuville lapsille syötetään jo nolla vuotiaana sokeria ( sikerisua soseita ) ja näin lapsi tottuu makeaan!
Sitten kun he kasvaa isoksi annetaan heille rahaa Heti on miksi ostamas sokeria eri muodossa ja lisäaineita!.
Sitten se lapsi onkin häiriintynyt ylivulkas ilkeä lapsi kun on täynnä sokerista eikä terveellisestä vaihtoehdoista.
Ja annetaan juoda sokeria limonaadia.
Kyllä se Hampaiden terveyd vaikuttaa Oikeastaan kokonaisuudessaan ihmisen terveyteen eikä tässä kirjoita mikään teini kun Aikuinen nainen.
Joka on ollut Ahkerana terveyden tunnilla.
Myös hampaiden huono hygienia on yksi tekijä.
Ja että ei syödä juoda maitotuotteita
Kun se Kalsiumin puute väsymyksen lisäksi aiheuttaa luukatoa luiden haurastumisys myös hampaissa.
Hampaita sitten irtoaakin.
Vierailija kirjoitti:
Ilta ja viikonloppupäivystys on tarkoitettu trauma potilaille, sekä niille joilla maksimi annokset särkylääkettä ei auta tai on voimakasta turvotusta.
Niin ja siellä ei aleta hampaita paikkaamaan ale hintaan vaan poistetaan tai aloitetaan juurihoito jos on mahdollista että hampaan voi pelastaa. Tästä seuraa jatkokäyntejä. Eli ei ole ilmaista lystiä se. Sielläkin kaikista käynneistä tulee lasku. Olisi varmaankin kannattanut hakeutua sinne yksityiselle.
Niin ja pelkkä lohkeama harvoin noin kovin särkee
heti lohkottuaan, todennäköisesti hampaassa iso reikä. Tältäkin olisi vältytty kun miehesi olisi käynyt tarkastuksessa, vaikkapa siellä yksityisellä ja pesisi hampaat ja hammasvälit huolellisesti. Ei ne hammaslääkärit ja suuhygienistit mitään taikureita ole jos kotona ei tapahdu mitään.Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei päässyt. Käskivät vetää lisää Buranaa ja Panadolia. Tämä siis ihan hetki sitten Helsingissä.
Ap
Olen käynyt kolmesti päivystyksessä kesän jälkeen Haagmanin sairaalan hammaspuolella, Helsingissä siis. Joka kerta olen saanut ajan samalle päivälle. Ensin laitettiin väliaikainen paikka, kahdella muulla kertaa juurihoito. Kyseessä siis joka kerta sama hammas. Ongelma ei ole siinä etteikö päivystykseen pääsisi, vaan siinä, ettei ns. tavallista aikaa saa. Mulle kiireisenä annettiin aika kahdeksan viikon päähän, arvatkaa vaan, alkoiko hammasta taas särkemään. Päivystys on nopein ja helpoin tapa hoidattaa hampaat.
Ja aina ensimmäisenä kysytään, voisitko käyttää yksityistä? No v*ttu en!! Jos palkastani menee jo 1/3 joka kuukausi yhteiseen hyvään, niin kai minullakin on oikeus käyttää julkista terveydenhuoltoa vaikka kuinka pystyisin itse maksamaan yksityiset lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Antti-Pekka?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvät hampaan ja olen hoitanut niitä läpi elämäni. En vain silloin, kun käyn hammashoidossa 🤔 Pääosin mielestäni suomalaisilla on hyvät hampaat. Erityisesti nykyisillä keski-ikäisiä ja sitä nuoremmilla. Vanhempi ikäpolvi omat vanhempani lukien eivät hoida päivittäin hampaitaan.
Minun vanhemmilla oli loppuun asti omat hyvät hampaat suussa eli yli 80-vuotiaina. Hampaiden hyvän kunnon tulee perustua arkipäiväisiin rutiineihin kuten siihen että pesee hampaat säännöllisesti aterian jälkeen ja hankki kunnon välineet kuten sähköhammasharjan, tehokasta hammastahnaa ja muovisia hammastikkuja. Välillä käy yksityisella hammaslääkärillä tarkistamassa hampaiden yleisen kunnon ja puhdistuttaa ne suuhygienistillä. Minulla ei ole ollut oikeastaan aikuisiällä lainkaan uusia reikiä eli cariesta vaan lähinnä on pitänyt korjata jotain vanhoja paikkoja ja poistaa hammaskiveä.
Terveyskeskusten hammashuolto on siinä mielessä turhauttavaa että sieltä ei saa helposti aikoja normaalia hampaiden tarkistusta varten vaan joutuu jonkin pitkän jonon päähän. Sen takia siirryin jo monta vuotta sitten suosimaan yksityistä puolta.
Miksei Virtasilla tai Korhosilla? Ainoastaan Suomalaisilla. Onneksi en ole sen niminen.
Suomessa on erittäin hyvä julkinen terveydenhoito. Se, ettei jokainen maan yli viidestä miljoonasta kansalaisesta voi päästä hoitoon juuri sinä hetkenä kun haluaa, ei tee siitä huonoa.