6-8 kk ikäisten vauvojen äidit - miten teillä nukutaan?
Miten yöllä? Entä päikkärit?
Meillä huonosti nukkuva 6 kk poika ja alan itse olla suht epätoivoinen tämän puolen vuoden lähes täydellisen unettomuuden jäljiltä :(
Kommentit (18)
Täällä myös yksi uupunut 6kk vanhan pojan äiti. Vauva on aina ollut huono nukkumaan, itkee noin tunnin ennen jokaisia unia ja itku vaan yltyy jos koittaa pitää hereillä. Nukahtaa n. klo 21 ja herää aamukahdeksaan mennessä mutta syö 3 kertaa sinä aikana. Tutti myös putoilee suusta usein, jolloin alkaa itkeä. Päivisin nukkuu kolmet vaihtelevan pituiset unet, kestoltaan 15min-tunti. Ja tosiaan aina ennen nukahtamista itkua ja kitinää. Nykyisin makoilen vauvan vieressä kuulosuojaimet päässä koska en jaksa kitinää. Ja kitinään ei auta mikään kanniskelu, paijaus, lauleskelu....se vaan pitää kestää.
No ei kuulosta normaalilta itkeä tuntia ennen nukahtamista. Oletko syöttänyt ennen nukkumaan menoa? Entä Auttaisko vaunut?
Meillä 6kk vauva alkoi nukkumaan paremmin päikkärit. Toinen lapsi.
6kk saa jo antaa ruokaa ym. Jos liikaa menee syömiseksi yöllä. Yksi imetys yöllä ylläpitää maidon tuotantoa.
7 kk tyttö nukkuu yhtäjaksoisesti 22-6/7, monesti saa vielä aamulla rauhoitettua tytön tunniksi syömään ja lepäämään viereeni. Päiväunet n. 11-13 ja iltapäivällä toiset lyhyemmät, ehkä 16-17.30
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:15"]Maidontuotanto ei vähene/lopu kesken sujuneen imetyksen, jos vauva saa tilata maitoa = syödä, myös öisin. Tiheä imeminen ei tarkoita että maito olisi loppumassa, vaan että vauva varmistaa maidontulon jatkumisen. Yöimetykset ovat maidontuotannon kannalta usein tosi tärkeitä. Vauvani (reilut 6 kk) nukkuu vieressä ja syö öisin 1-4 kertaa, päivällä nukkuu 2-3 päiväunet, 45min-1,5h kerrallaan. Olen huomannut, että kun vauva saa syödä halutessaan, kaikki sujuu paremmin :D ja vieressä nukkuminen ei toki ole itselle mukavinta kun asennot ovat vähän raskaita, mutta saa ainakin nukkua kun vauva syö vieressä eikä tarvi nousta ja valvoa syötön ajan ja viedä vauvaa petiinsä jne. Aikuisillekin voi olla tärkeää nukkua yhessä, miksei se vauvalle olisi.
[/quote] valitettavasti kaikilla maito ei kuitenkaan riita noista yoimetyksista yms viisaista neuvoista huolimatta. Ihmiset on yksiloita. Voin sanoa seitseman vauvan kokemuksella, etta kun maidon tulo alkaa hiipua, ni ei auta, vaikka tekis mita. on kurjaa, kun kuukauden lapsentahtisen imetyksen jalkeen (vauva soi 20-30min valein) vauvan paino oli noussu 100g. Ihmettelin vauvan rauhattomuutta, se loppui siihen, kun aloitin lisaruuat. Onnellinen sina, jonka maito riittaa 6kk taysimetykseen. Mummunikin muuten sanoi, etta han syyllisti aiteja, jotka eivat imettaneet, kunnes sai ensimmaisensa ja maitoa ei tullut ja joutui 40-50-luvuilla keittamaan kauralienta vauvoille.. ei se aina oo yhta helppoa, eika kaikkien maidoneritys ole samanlaista.. siskoni on taysimettanyt (hurjilla painon nousuilla) lapsiaan 7kk..
ai niin, meilla nuorin 6kk, syotan illalla puuroa/sosetta ja annan pullosta maitoa, nukkuu vieressa, havahtuu aamulla 5-6 maissa, jolloin imetan, jatkaa unia 8-9:aan. Aamupaivalla nukkuu pienet unet, syotan sosetta, iltapaivalla 3-4h.. illalla viela 20-30min ennen younia..
Mä uskoin tuohon mantraan, ettei maidontuotanto lopu kesken imetyksen (olen siis tuo aikaisempi kirjoittaja). Ja tosiaan sinnittelin 1,5 kk maksimissaan kahden tunnin unipätkillä. (Aikaisemmin vauva nukkui hyvin ja söi 2-3 kertaa yössä). Vauva oli 4 kk täysimetyksellä (siitä eteenpäin pari kertaa päivässä pari lusikallista sosetta), jonka aikana pumppailin pari kertaa viikossa vauvalle maidot ja aina sain vaivatta sen vajaan desin kasaan. Tuon yöheräämisjakson aikana en juurikaan pumpannut, koska en vaan jaksanut. Sitten tuli pakollinen meno ja piti pumpata maidot. Puolentunnin jälkeen kasassa oli hikinen puolidesiä eikä vauva saanut rinnoista mitään loppupäivänä irti. Tämän jälkeen päätin antaa muutaman kerran päivässä korviketta imetyksen päälle ja hupsista päiväkitinät loppui siihen, vaipat alkoi taas painaa (olin kyllä huomannut vaippojen kevenemisen, mutta en sen väsymyksen keskellä jotenkin rekisteröinyt asiaa) ja kakkaa alkoi tulla monta kertaa päivässä (jatkuvan ummetuksen sijaan). Kun annoin korviketta useamman kerran, niin yöt rauhoittui samantien. Ehkä luovutin liian aikaisin, mutta nyt meillä on iloinen puolivuotias, joka nukkuu hyvin. Äitikin jaksaa taas paremmin, kun saa nukkua. Lopetin imetyksen viikko sitten kokonaan eikä rinnoissa ole tuntunut mitään epämukavuutta. Harmittaa kyllä, koska olin toivonut imettäväni ihan sinne yhteen vuoteen asti, mutta aina ei saa mitä haluaa.
7kk (kohta 8kk) ja hyvin nukkuu öitä läpi. Molemmat ovat itseasiassa nukkuneet noin 2kk lähtien (eli siitä kun siirrettiin kokonaan omaan sänkyyn nukkumaan) öitä max yhdellä heräämisellä normaalitilanteessa - ja silloin jo nukkuivat läpikin öitä. Ihan imetettyjä, tutittomia lapsia, unilelukin kelvannut rutisteltavaksi vasta yli vuoden iässä. Tai on se siellä sängyssä ollut mutta ei tämä kuopuskaan ole sitä noteerannut vielä. Tuttiakin on tarjottu molemmille mutta ei ole kelvannut - toisaalta hyvin pärjätty ilmankin. Esikoisella oli myös koliikkia illat ja alkuyö siihen 4kk saakka mutta kun lopulta yöllä saatiin nukahtamaan koliikkikeinuun niin kiltisti nukkui aamu kymmeneenkin kun kannoin siitä keinusta sänkyyn jossain vaiheessa. Täytyy olla kiitollinen. Vieressä en ole nukuttanut kuin ekan 1-2kk jolloin imu on tiheintä, sen jälkeen esikoinen alkoi käyttää tissiä tuttinaan. Eli nukkui vaan jos tissi oli suussa ja aina kun hän nukahti niin sehän irtosi eli nukkumisesta ei tullut mitään. Siirsin omaan sänkyyn ja ekana yönä heräili 30min välein, toisena ja siitä eteenpäin 1-2 kertaa yössä korkeintaan, nousin aina istualleen imettämään enkä enää ottanut viereen. Tiheän imun kausia (öisin) ei ole varsinaisesti tullut koska olen pumpannut joko lisämaitoa lapselle (esikoinen) tai luovutukseen (toinen) joten maidontuotanto on ollut muutenkin runsasta, toisen kanssa huomasin että päivällä oli välillä tiheämmin tissillä. Päiväunia on muuten molemmat sitten nukkuneet vähän vähemmän ja harvemmin kuin jotkut ikätoverinsa mutta sopii meille :) Tämä 7kk nukkuu yhdet 1-2h ja yhdet lyhkäiset, max 30min. Esikoinen (1v10kk) nukkuu nyt yhdet 30-60min mutta alle vuoden ikäisenä siirtyi jo yhtiin 1,5-2h päiväuniin. Yöunille mennään kello 20 ja herätään 8(-10), eli reippaasti nukkuvat kuitenkin. Päivärytmi muodostettu heti kun kiinteät tulleet mukaan, esikoinen lääkärin ohjeella aloitti kiinteät aikaisin joten 5kk oli jo selvä rytmi. Toinenkin nyt syö 5 ateriaa päivässä joten sitä kautta unetkin säännöllisiä eikä ole ollut kummallakaan juurikaan nukahtamisongelmia kun uni tulee ruokarytmin myötä ihan luonnostaan. Vaikka ei olis näyttänyt kovin väsyneeltä niin sänkyyn kun vie niin nukahtaa saman tien - eli juuri hyvään aikaan sitten viety :)
Minä nukun miehen vieressä, kaksi vanhinta omissa huoneissaan ja vauva meidän makkarissa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:43"]
Meillä sama. Herää yöllä 6-20 kertaa ja hiljentymään saa vain rinnalla. Olen miettinyt imetyksen lopettamista mutta en haluaisi vielä. Miten jaksat? Nukutko päivisin?
[/quote]
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta miten pitkiä yöunia vauva vetää, jos ehtii yön aikana herätä 20 kertaa? Nukkuu perhepedissä, muutenhan et ehtisi itse edes palata sänkyyn. Heräätkö tietoisesti joka kerta vai lykkäätkö vain puolinukuksissa tissin suuhun?
Täällä myös huonosti nukkuva kuusikuinen. Pisimmät jaksot, jolloin ei ole vaatinut mitään on ollut 4 tuntia pitkiä ja tämä on tapahtunut 2 kertaa. Vauva nukkuu kyllä ihan hyvin 11-12h putkeen, heräilee varmaan yli kymmenen kertaa. Tai en tiedä lasketaanko se heräämiseksi, jos vauva silmät kiinni karjuu kuten meidän tapaus. Syö paljon öisin, mutta en usko että on nälkää aina vaan enemmän tapa. Vauva kärsii ilmavaivoista öisin, pierut tulevat huudon kera ulos. En ymmärrä mistä johtuu, koska päivisin tätä ei tapahdu. Ja nyt on tullut tämä yökarjuminen. Vauva huutaa ihan hysteerisesti ja siihen ei tunnu auttavan mikään. Alan olemaan ihan loppu.... Kai tämä jossain vaiheessa loppuu. Ja päiväunia nukkuu 3-4 kpl, yleensä yhden unisyklin mittaisi (n.40min) joskus kaksi sykliä.. Ei edes liikkuvissa vaunuissaa saa nukutettua yli 40 min putkeen. Ei ole koskaan nukahtanut, ei edes vastasyntyneenä itsekseen. Aina on pitänyt nukuttaa. Kyseessä esikoinen ja olen ihmetellyt kuinka jotkut vapaaehtoisesti tekevät tämän monta kertaa. Vauva-aika on meillä ainakin ihan helvettiä.
Meillä nukutaan aika hyvin, melko vaihtelevasti. Kovin selvää päivärytmiä ei vauvalla ole, joskus nukkuu pitempiä päiväunia, aika usein tosi lyhyitä. Yöllä syö 1-3 kertaa, useimmin 1 tai kaksi kertaa.
Mistä uniongelmat teillä johtuvat, osaatko sanoa?
Meillä sama. Herää yöllä 6-20 kertaa ja hiljentymään saa vain rinnalla. Olen miettinyt imetyksen lopettamista mutta en haluaisi vielä. Miten jaksat? Nukutko päivisin?
7kk vauva, yöunet n. 19.00-7.00. Herää kerran (~23.00) syömään. Aamupäivällä pikkutorkut, puoliltapäivin alkaa pidemmät päikkärit n. 2-3h. Alkuillasta ehkä yhdet pienet torkut vielä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:43"]Meillä nukutaan aika hyvin, melko vaihtelevasti. Kovin selvää päivärytmiä ei vauvalla ole, joskus nukkuu pitempiä päiväunia, aika usein tosi lyhyitä. Yöllä syö 1-3 kertaa, useimmin 1 tai kaksi kertaa.
Mistä uniongelmat teillä johtuvat, osaatko sanoa?
[/quote]
Meillä ihan sama:) Vauva ihan vähän vajaa 6kk.
Meillä oli noin 4-5,5 kk sama tilanne. Vauva heräsi yöllä jatkuvasti syömään. Lopulta tajusin, että mun maidontuotanto on hyytymässä, joten vauva tankkasi öisin. Kun luovutin ja aloin antaa päivällä pullosta lisämaitoa, niin yöt rauhoittui välittömästi (ensin 1-2 herätystä ja nyt 0-1).
Maidontuotanto ei vähene/lopu kesken sujuneen imetyksen, jos vauva saa tilata maitoa = syödä, myös öisin. Tiheä imeminen ei tarkoita että maito olisi loppumassa, vaan että vauva varmistaa maidontulon jatkumisen. Yöimetykset ovat maidontuotannon kannalta usein tosi tärkeitä. Vauvani (reilut 6 kk) nukkuu vieressä ja syö öisin 1-4 kertaa, päivällä nukkuu 2-3 päiväunet, 45min-1,5h kerrallaan. Olen huomannut, että kun vauva saa syödä halutessaan, kaikki sujuu paremmin :D ja vieressä nukkuminen ei toki ole itselle mukavinta kun asennot ovat vähän raskaita, mutta saa ainakin nukkua kun vauva syö vieressä eikä tarvi nousta ja valvoa syötön ajan ja viedä vauvaa petiinsä jne. Aikuisillekin voi olla tärkeää nukkua yhessä, miksei se vauvalle olisi.
Meillä molemmat lapset olleet hyviä nukkumaan vauvasta lähtien. Kuopus on nyt 6kk, nukkunut n.3 viikkoisesta yöt putkeen, molemmat menee viim. klo 21 nukkumaan, kuopus herää joskus aamulla klo 06-08 syömään ja jatkaa unia klo 10 asti, mutta yleensä nukkuu ilman syöttöä sen 12-14h putkeen. Päivällä nukkuu kolmet 30min. päikkärit, ei tunnu tarvitsevan päivällä niin paljon unta kun nukkuu yöllä hyvin.
Onko teidän vauvalla tutti käytössä tai onko hänellä sängyssä uniriepua tai halinallea josta saisi lohtua ja turvantunnetta nukkumiseen? Meillä on molemmilla lapsilla ihan vaan sellaiset harsoliinat joita tykkäävät rutistaa ja mussuttaa sängyssä :)