Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Netflix on fiksumpaa katseltavaa kuin "televisio"?

Vierailija
22.10.2021 |

Olen kuullut aika monen kehaisevan sillä, että hän ei katso televisiota ollenkaan, vaan vain Netflixiä. Miksi suoratoistopalveluita pidetään fiksuna ajanvietteenä ja televisiota pelkkänä roskana?

Suoratoistopalveluissa on valtavasti tarjontaa, mutta kyllä televisiostakin saa näkymään satoja kanavia. Kumpiakin katsellessa röhnötetään sohvalla samalla tavalla. Kummastakin saa nähtäväksi roskaa ja fiksua ohjelmaa. Kummassakaan ei tarvitse katsoa mainoksia; tallentava digiboxi hoitaa televisiomainokset pois häiritsemästä. Mikä siis tekee "Netflixin" älykkäämmäksi katseltavaksi kuin "telkkarin"?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netflixissä ym. On fiksumpaa se, että voi valita mitä katsoo eikä se ole sidoksissa mihinkään tiettyyn aikaan. Tv:stä tulee mitä sattuu tulemaan. Mutta että joku pitäisi netflixin katsomista älykkäämpänä kuin perus telkkarin? Modernimpaa se ehkä on, mutta ei älykkäämpää. Veikkaan, että ap on ymmärtänyt nuo kommentit väärin kehuskeluksi. Jos joku sanoo että kuka nyt enää telkkua katsoo kun on suoratoistopalvelut, niin se tarkoittaa vain sitä että suoratoistot on niin paljon näppärämpiä. Molemmista voi katsoa aivotonta tositv:tä tai ihan laatuviihdettä.

Tarkoitan niitä paheksuvia kommentteja, joita hyvinkin usein kuulee, kun joku mainitsee television. "Minä en katso ollenkaan televisiota, minä katson vain netflixiä." Äänensävystä voi kuulla hienoista ylemmyydentunnetta, ei välttämättä paikalla olevia kohtaan, vaan yleisesti telkkaria katselevaa rahvasta kohtaan.

Ehkä minä sitten kuulen näitä kommentteja useammin kuin moni muu, kun työni on aikamoista seurustelu-upseerina olemista.

Ap

Okei, eli olet vaan tulkinnut ne omalla tavallasi. He tarkoittavat ehkä lievää ylemmyydentunnetta tv-lähetyksiä katsovia boomereita kohtaan, koska itse kokevat olevansa modernimpia. Ei sinänsä liity siihen sisältöön millään lailla.

Vierailija
42/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tv:täkin voi katsoa silloin kuin haluaa suoratoistona, yle areena jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netflixissä ym. On fiksumpaa se, että voi valita mitä katsoo eikä se ole sidoksissa mihinkään tiettyyn aikaan. Tv:stä tulee mitä sattuu tulemaan. Mutta että joku pitäisi netflixin katsomista älykkäämpänä kuin perus telkkarin? Modernimpaa se ehkä on, mutta ei älykkäämpää. Veikkaan, että ap on ymmärtänyt nuo kommentit väärin kehuskeluksi. Jos joku sanoo että kuka nyt enää telkkua katsoo kun on suoratoistopalvelut, niin se tarkoittaa vain sitä että suoratoistot on niin paljon näppärämpiä. Molemmista voi katsoa aivotonta tositv:tä tai ihan laatuviihdettä.

Tarkoitan niitä paheksuvia kommentteja, joita hyvinkin usein kuulee, kun joku mainitsee television. "Minä en katso ollenkaan televisiota, minä katson vain netflixiä." Äänensävystä voi kuulla hienoista ylemmyydentunnetta, ei välttämättä paikalla olevia kohtaan, vaan yleisesti telkkaria katselevaa rahvasta kohtaan.

Ehkä minä sitten kuulen näitä kommentteja useammin kuin moni muu, kun työni on aikamoista seurustelu-upseerina olemista.

Ap

Okei, eli olet vaan tulkinnut ne omalla tavallasi. He tarkoittavat ehkä lievää ylemmyydentunnetta tv-lähetyksiä katsovia boomereita kohtaan, koska itse kokevat olevansa modernimpia. Ei sinänsä liity siihen sisältöön millään lailla.

Tuo ylemmyydentunne ei katso ikää. Tai telkkarinkatselu. Tai suoratoiston katseleminen.

Saatat kyllä olla lähellä vastausta. Olisiko juttu niin yksinkertainen, että laitteiston uudenaikaisuus on mittapuu silloin, kun viihteenkulutusta ja sen ohella fiksuutta vertaillaan?

Ap

Vierailija
44/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se en fiksumpaa ole! Itse en voi sietää mainoksia joten telkkaria en katso. Ihan järjetöntä kun ohjelmaa näytetään 10 minuuttia ja sitten tulee mainokset 4-7 minuuttia. Ei minulla riitä aika, hermot eikä mielenkiinto tuollaiseen.

Vierailija
45/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netflix:

Ihmiset ympäri maailmaa katsovat samaa roskaa samalta kanavalta. Kyllä on hienoa. Paikalliset tuotannot kuolevat, kun kaikki katsoo ylikansallista s/hittiä netin kautta.

Nyt muodissa on katsoa jotain eteläkorealaista ihmesarjaa. Parin kk:n päästä katsotaan jotain muuta.

Netflix on kuin mäkkäri.

Vierailija
46/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinänsä tuohon ole törmännyt. Muutama on ollut jotenkin ihmeissään, kun ei mulla ole netflixiä, vaan viaplay. Että kuinka netflix on parempi. Minä taas en sieltä löytänyt katsottavaa, mutta viaplayssa on menossa 3 sarjaa ja niiden jälkeen on pari sarjaa mitä meinasin katsoa. Telkkaria katson myös, sieltä sitten löytyy joskus sellaista mitä ei ehkä muuten osaisi löytää. Tuleekin yllättäen joku ihan hyvä leffa. Tai muutama sarja, mitä ei ole kuin jossain discoveryn maksullisessa versiossa. Tai sitten se vaan pyörii taustalla.

Vierailija
47/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se fiksumpaa katsoa mitä haluaa, silloin kun haluaa, eikä tyytyä katsomaan vain sitä mitä sillä hetkellä näytetään. Mainoskanavien tarjonta on todella suppeaa ja pitkät mainostauot muutaman minuutin välein vähentää katselunautintoa. Kaikilla ei myöskään ole mahdollisuutta tai halua olla telkkarin äärellä juuri silloin kun oma lempisarja tulee. En näe syytä ostaa tallentava digiboksi viemään tilaa, kun voin katsoa suoratoistopalveuluista samat telkkarissa näytetyt sarjat ja leffat, tai valita tuhansista muista, tuhlaamatta aikaa ja hermoja mainoksiin.

Vierailija
48/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä fiksummasta, m 8utta katson ohjelmani suoratoistopalveluista silloin kun ehdin ja ilman mainostaukoja. Ainoastaan walking deadia tulee seurattuna maanantai-iltaisin foxilta. Ei tietenkään nyt, koska sitä ei tule. Ne mainoskatkot syö… sitä paitsi joka jaksosta joudutaan leikkaamaan 10-15min pois, että mahtuu mainoksien kanssa siihen tuntiin.

Siellä suoratoistossa se tunnin jakso kestää yleensä n. 45 min, ne on ihan suoraan tehty sen mittaisiksi eikä niistä mitään leikata pois mainoskatkojen takia :D

Mutta sitten myös kun jenkki katsoo sen Amc:n maksukanavalta kaapelista eikä suoratoistona, niin siellä todennäköisesti on ihan samanpituisten pätkien välissä jenkeille suunnatut mainoskatkot ja jakso kestää mainoksineen sen samaisen tunnin kuin mitä Suomen tv-esityksessä.

TWD:tä ei tietääkseni ole leikattu sekuntiakaan Suomen tv:ssä ainakaan sisällön takia, ehkä joku sekunti katoaa siihen kun tulee mainostauko tai alkaa uudestaan mainostauon jälkeen?

Vierailija
49/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuo ylemmyydentunne ei katso ikää. Tai telkkarinkatselu. Tai suoratoiston katseleminen.

Saatat kyllä olla lähellä vastausta. Olisiko juttu niin yksinkertainen, että laitteiston uudenaikaisuus on mittapuu silloin, kun viihteenkulutusta ja sen ohella fiksuutta vertaillaan?

Ap

Tämä on vain se sama status-vääntö kun pc:n, Linuxin ja Applen käyttäjien välillä, kun se sama junttileffa on iTunes -toistettuna jotenkin aina vaan mukamas parempi.

Vierailija
50/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa tuota on ap sinulle kukaan kehaisumielellä sanonut, luultavasti ihan vaan todennut ilman mitään kehua. En mäkään katso varsinaisesti telkkaria koskaan, vaan Netflixiä, ja näin tekee hyvin moni tuttunikin. Mutta ihan vaan siksi että sieltä voi itse valita mitä katsoo ja koska. Ei siis mitään sen ylevämpää syytä.

Vierailija
51/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

winner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä fiksummasta, m 8utta katson ohjelmani suoratoistopalveluista silloin kun ehdin ja ilman mainostaukoja. Ainoastaan walking deadia tulee seurattuna maanantai-iltaisin foxilta. Ei tietenkään nyt, koska sitä ei tule. Ne mainoskatkot syö… sitä paitsi joka jaksosta joudutaan leikkaamaan 10-15min pois, että mahtuu mainoksien kanssa siihen tuntiin.

Siellä suoratoistossa se tunnin jakso kestää yleensä n. 45 min, ne on ihan suoraan tehty sen mittaisiksi eikä niistä mitään leikata pois mainoskatkojen takia :D

Mutta sitten myös kun jenkki katsoo sen Amc:n maksukanavalta kaapelista eikä suoratoistona, niin siellä todennäköisesti on ihan samanpituisten pätkien välissä jenkeille suunnatut mainoskatkot ja jakso kestää mainoksineen sen samaisen tunnin kuin mitä Suomen tv-esityksessä.

TWD:tä ei tietääkseni ole leikattu sekuntiakaan Suomen tv:ssä ainakaan sisällön takia, ehkä joku sekunti katoaa siihen kun tulee mainostauko tai alkaa uudestaan mainostauon jälkeen?

Ei siitä puutu mitään. Ruutu pimenee kohtauksen loputtua, logo ilmestyy näkyviin ja sitten alkaa mainos. Ja mainosten jälkeen sama takaperin.

Ap

Vierailija
52/69 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

winner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä puutu mitään. Ruutu pimenee kohtauksen loputtua, logo ilmestyy näkyviin ja sitten alkaa mainos. Ja mainosten jälkeen sama takaperin.

Ap

Mennään siis nyt sivuun aiheesta, mutta kun ap:kin, niin...

Ok, en ole sarjan uusinta seasonia lainkaan katsonut, edes suoratoistokanavilta, katson kaikki sitten kerralla, tosin vissiin jatkuu Jenkeissäkin vasta ensi vuonna toisen season -puoliskon merkeissä. Näin olen tehnyt jo useamman vuoden, niin paikoitellen varsin puuduttavista uusista henkilöhahmoistakin ja tarinankäänteistä kärsii vähemmän aikaa kun jos katselisi viikoittain useita tylsiä metsässä haahuilu -jaksoja putkeen. Pääsarjasta hävisi paras kipinä joskus season 6:n paikkeilla liiallisen Negan-ihastelun (ja näyttelijä Jeffrey Dean Morganin rasittavan Fonzie-hahmoimitaation) takia, samoin kävi tosin Kirkmanin alkuperäiselle sarjakuvallekin.

The World Beyondia en edes ole aloittanut, Fear on kaikessa epätasaisuudessaan loppujen lopuksi ollut tapahtumaympäristöiltään vaihtelevin ja paras TWD -sarja - aina siihen saakka kun plot armor -Morgan tuli mukaan. Se ei ole pelännyt tappaa sarjan suosituimpia hahmoja ja uudistaa hahmogalleriaansa tai luoda muistettavia muutaman jakson tai seasonin pahiksia koko ajan, joten Morgan on elänyt laina-ajalla jo monta vuotta kahdessa sarjassa, eikä enää ole sarjassa suosittu hahmo edes, vaikka ns. päähenkilö onkin.

Vierailija
53/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

winner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

winner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mennään siis nyt sivuun aiheesta, mutta kun ap:kin, niin...

Ok, en ole sarjan uusinta seasonia lainkaan katsonut, edes suoratoistokanavilta, katson kaikki sitten kerralla, tosin vissiin jatkuu Jenkeissäkin vasta ensi vuonna toisen season -puoliskon merkeissä. Näin olen tehnyt jo useamman vuoden, niin paikoitellen varsin puuduttavista uusista henkilöhahmoistakin ja tarinankäänteistä kärsii vähemmän aikaa kun jos katselisi viikoittain useita tylsiä metsässä haahuilu -jaksoja putkeen. Pääsarjasta hävisi paras kipinä joskus season 6:n paikkeilla liiallisen Negan-ihastelun (ja näyttelijä Jeffrey Dean Morganin rasittavan Fonzie-hahmoimitaation) takia, samoin kävi tosin Kirkmanin alkuperäiselle sarjakuvallekin.

The World Beyondia en edes ole aloittanut, Fear on kaikessa epätasaisuudessaan loppujen lopuksi ollut tapahtumaympäristöiltään vaihtelevin ja paras TWD -sarja - aina siihen saakka kun plot armor -Morgan tuli mukaan. Se ei ole pelännyt tappaa sarjan suosituimpia hahmoja ja uudistaa hahmogalleriaansa tai luoda muistettavia muutaman jakson tai seasonin pahiksia koko ajan, joten Morgan on elänyt laina-ajalla jo monta vuotta kahdessa sarjassa, eikä enää ole sarjassa suosittu hahmo edes, vaikka ns. päähenkilö onkin.

Tästä keskustelusta saa kaikin mokomin tulla TWD-ketju, kun itse asiasta kerran harhauduttiin heti kättelyssä. :)

Minusta road movie -tyyppinen meininki on mielenkiintoista. Pikkukaupunkien välinen kärhämöinti ja loppumaton jaarittelu taas ei ole, ja nämä jättiläismäiset kaupunkivaltiot ovat puuduttavaa katseltavaa. Paras TWD päättyi siihen, kun Aaron löysi retkikunnan tornadon riepottelemasta ladosta ja saatteli sen Alexandriaan. Paria viimeisintä kautta katsoessani olen vääntelehtinyt melkein yhtä paljon kuin Negan sen mailansa kanssa, mutta onhan tämä katsottava loppuun asti. Tämänhetkinen kausi on kyllä ollut oikein hyvä, paikoin suorastaan erinomainen.

Word Beyond on kahden kauden mittainen teinihömpöttely, jonka tarkoituksena on vain esitellä CRM ja Commonwealth (joita en erota toisistaan enkä välitäkään erottaa) ja vihjailla, minne Rick ja Michonne ovat päätyneet. Ei sitä muuten jaksaisi katsoakaan, kun koko ajan toivoo, että joku päästäisi päähenkilöt tylsiltä päiviltään. FTWD oli alussa hyvä, sitten uskomattoman tylsä (ne ilmapalloajelut ja puiden maalaamiset ja bensanjalostamot) ja nyt taas hyvä.

Paluu road movien maailmaan tapahtuu tämän viimeisen kauden jälkeen, kun Carol ja Daryl lähtevät moottoripyörällä* länteen. He ovat aina olleet suosikkini (Carol vasta sitten, kun ryhtyi ottamaan oikeutta omiin käsiinsä vankilaepidemian aikana), joten toivottavasti maantietä kuluu ja nuolet suhisevat. :)

Ap

Vierailija
54/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha puhuu. Netflix/HBO pystyy pääsääntöisesti tekemään laadukkaampia sarjoja/dokumentteja, mitä televisiossa näytetään. Tosin HBO:n sarjat tulevat sitten jälkijunassa televisiosta.

Jos laadukkaammilla tarkoitat enemmän woke niin totta.

Vierailija
55/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on rahaa, niin yhdistää television katselun ja suoratoistopalvelut. hankkii ison ja hyvälaatuisen älytelevision johon voi asentaa erilaisia sovelluksia ja katsoo isolta näytöltä erilaisia ohjelmia erilaisista palveluista.

Vierailija
56/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

winner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tässä alkaa nipotuksen siitä, että puhelimen näyttö/tietokoneen näyttö/televisio/videotykki/elokuvateatteri on AINOA oikea tapa katsoa yhtään mitään...

Minäkin katselen aina välillä televisiota, vaikkei se ole edes päällä eikä siis tarjoa minkäänlaista sisältöä, mutta kuitenkin näkökenttään osuu...

Justiina samaa ajattelin eli mitäs mie sanon avokille kun tuo valittaa mulle että mie vaan puhelintaräplään. Itte makaa sohvalla telkkarin ääressä mutta minun puhelimen räpläys häiritsee. Samoja ohjelmia katotaan, mie välillä puhelimesta lue vauva palstaa tai kirjoja. Mutta puhelimen räpläys on kuulemma tyhmää.

Vierailija
57/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan katsonut Netflixiä, kerran huvikseni googletin ja katoin mikä se on. Siis käyttääkö ihmiset oikeasti elokuviin niin paljon aikaa ja sehän kaiken lisäksi vielä oli maksullinen juttu? En hitossa ala maksamaan ruudun tuijottamisesta, saati ole niin kiinnostunut elokuvista että niitä oikein netistä etsisin. En edes muista koska viimeksi katsellut elokuvaa. Vuosia sitten käytiin vaimon kanssa katsomassa joku Lappi elokuva teatterissa, olikohan joku paha maa, oli silloin uusi. Ei ihmeemmin sykähdyttänyt.

Sama, en tajua maksullisten suoratoistopalvelujen viehätystä. Itse luen mieluummin kirjoja ja etsin netistä tietoa kuin katson jotain sarjoja ja elokuvia.

Vierailija
58/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vähän niin, että jos avaa telkkarin satunnaiseen aikaan niin harvoin sieltä mitään järkevää tulee. Tai sitten katselen vaan väärään aikaan. Yleensä selattuani kaikki 20 kanavaa läpi, päädyn etsimään katsottavaa suoratoistopalveluista. Jos katselisin telkkua enemmän niin varmaan hommaisin netflixin ym, toistaiseksi Yle Areenan tarjonta on riittänyt. Onhan ne areenan ohjelmat kaikki joskus tullut "telkkarista" mutta ei kiinnosta niin paljon että jaksaisin järjestää aikatauluni tv-ohjelmien mukaan.

tv-aikatauluja on ollut jo vuosikymmeniä...

Vierailija
59/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

winner kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan tässä alkaa nipotuksen siitä, että puhelimen näyttö/tietokoneen näyttö/televisio/videotykki/elokuvateatteri on AINOA oikea tapa katsoa yhtään mitään...

Minäkin katselen aina välillä televisiota, vaikkei se ole edes päällä eikä siis tarjoa minkäänlaista sisältöä, mutta kuitenkin näkökenttään osuu...

Justiina samaa ajattelin eli mitäs mie sanon avokille kun tuo valittaa mulle että mie vaan puhelintaräplään. Itte makaa sohvalla telkkarin ääressä mutta minun puhelimen räpläys häiritsee. Samoja ohjelmia katotaan, mie välillä puhelimesta lue vauva palstaa tai kirjoja. Mutta puhelimen räpläys on kuulemma tyhmää.

Kirjojen lukeminen tai elokuvien yms. seuraaminen kännykän kuvaruudulta on hölmön hommaa. Hirveästi jää näkemättä. Ei ihme, että lajimme on tyhmistymässä.

Vierailija
60/69 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon sontaa löytyy molemmista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme