Pitääkö parisuhteessa riidellä?
Ärsyttää kun mies on jostain iltapasken artikkelista tai mistä lie lukenut, että riitely kuuluu terveeseen parisuhteeseen ja yrittää siksi välillä tahallaan ärsyttää. Koska en kuulemma osaa riidellä. Olen rauhaa rakastava ihminen ja mielestäni asiat voi selvittää sivistyneesti puhumalla. Ilmeisesti pitäisi huutaa ja meuhkata. Omat vanhempani harrastivat sitä, enkä todellakaan muistele niitä hetkiä hyvällä.
Kommentit (6)
Kuulostaapa rasittavalta, mutta kaipa se on kommunikointitavasta kiinni. Itse en melskaamista ja/tai haukkumista kuuntelisi, onneksi on toinen rauhallinen rinnalla. Ratkaisu löytyy keskustelemallakin.
No ei. Mutta ristiriidat on syytä selvittää, eikä antaa kaikessa periksi sovinnon säilyttämiseksi. Se lienee tuon jutun pointti.
Jos osaatte keskustella asiallisesti asioista, niin onnitelkaa itseänne! Ihmiset ovat peruspersoonaltaan kovin erilaisia.
No ei pidä. Mulle ainakin tulee riitelystä ainoastaan huono olo, enkä todellakaan halua esim. mitään sovintoseksiä. Erimielisyyksiä tulee väkisinkin, mutta ne sovitaan puhumalla, ei riitelemällä. Minusta riitely ei "puhdista ilmaa", vaan tekee siitä huonommaksi.
Kyllä, riitely kuuluu parisuhteeseen. Meillä mies ei pysty elämään ilman, ettei jatkuvasti hae jotain kohteita ja asioita, joista saisi riidan aikaiseksi. Hän on luonteeltaan provosoivaa sorttia, minä tulisieluinen, joten kovin hyvä kombinaatio se ei ole. Ei pidä tehdä jatkuvia kompromisseja, jotta rauha säilyy hinnalla millä hyvänsä.
Mitä riitely kellekin sitten tarkoittaa? Parisuhteessa tulee selvittää ristiriidat, jotteivät pääse liiaksi kasautumaan. Joillakin tämä onnistuu keskustellen, ilman tunteiden kuumentumista.
Tuttavapiirissä on muutamia ex-pariskuntia, jotka aina vitsailivat riitojen puutteella ja sillä että pitäisikö niitä nyt sitten varta vasten alkaa tehtailemaan. Nämä suhteet päättyivät yht' äkkisellä ilmoituksella, mikä toiselle osapuolelle tuli täysin puskista. Siinä eron melskeissä alkoi se riitelykin sujua sitten reippaaseen malliin ja aiheita jaksettiin kaivella koko suhteen ajalta.
Joo ja ei. Kun tunteet käy kuumana, tulee välillä riitojakin, mutta kun tunteet laimenee, niin ei jaksa enää niin välittää. Sovintoseksikin jää pois ja kaikesta tulee tasapaksua ja arkista.