Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää tuoda vauvoja kirkkoon?

Vierailija
24.12.2014 |

Olin joulukirkossa ja ajattelin aluksi että jaa, poikkeuksellisen hiljaista. No, eiköhän joku vauva rupea huutamaan ihan parin metrin päässä ja tätä sitten kestää 5 minuuttia. Sitten vauva hengähtää ja alkaa huutamaan uudestaan. Ja kovaa.
Sitten n. 20m päässä aloottaa toinen vauva huutokonsertin jonka äiti vain hihittää ja toteaa todella vaivautuneen näköisellemiehelle vieressään
"Voi kun on kiva kun tämä pikku annipetteri laulaa kauniisti". Ja eiköhän hiljalleen kymmenen muutakin lasta ala kirkumaan ja huutamaan. Ketutti. Nämä lasten vanhemmat eivät näyttäneet mitenkään pahoittelevilta vaan lähinnä hymyileviltä ja iloisia ja tuntuivat ajattelevan että kaikki muutkin tykkäävät lapsista. No ei tykätä kaikki.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin viime vuonna, kun vieressä istunut pariskunta kiitti meitä siitä, että lapset oli ollut niin kauniisti (vauva nukkui sen noin 40 min, jonka aattohartaus kesti). He sanoivat, että olettivat hartauden olevan taas kerran kärsimystä, kun vieressä on vauva ja taapero, mutta olin päinvastoin, koska taaperokin "luki kirjaa" tai ihmetteli kristallikruunuja.

Minä olin siihen asti luullut, että kirkosta kävellään ulos heti, kun lapsi ei jaksa siellä olla. Nykyisin on näköjään päin vastoin eli ipanaa saa huudattaa vaikka miten, koska juuri sillä lapsiperheellä on oikeus olla kirkossa.

Vierailija
2/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi ollut Jeesus-lapsi, niin olisitko ollut ymmärtäväisempi? Kirkko on täynnä tekohurskaita hapannaamoja, joiden suu on yhtä supussa ja rutussa kuin anusreikä. Kai sinne muutama hymyilijäkin mahtuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi, antakaa lasten tulla luokseni. Tietenkin, jos lapset huutavat taukoamatta, on äidin suotavaa käydä rauhoittamassa ja muutenkin on hyvä miettiä olisiko lapsella nälkä tai märät vaipat. Lapset kuitenkin kuuluvat kirkkoon siinä missä sinä tai kuka tahansa muu.

Vierailija
4/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:25"]

Minä olin siihen asti luullut, että kirkosta kävellään ulos heti, kun lapsi ei jaksa siellä olla. Nykyisin on näköjään päin vastoin eli ipanaa saa huudattaa vaikka miten, koska juuri sillä lapsiperheellä on oikeus olla kirkossa.

[/quote]

Nykyisin? Minun lapsuudessa 70-luvulla meitä oli useampia kirkossa ja jossain vaiheessa, kun istuminen kävi pitkäksi vanhemmat päästivät meidät seikkailemaan sinne kirkkoon. Tärkein ohje oli, että ei jutella kirkkosalissa. Aulassa supisin kavereiden kanssa ja ehtoolliseksi piti palata paikalleen.

Vierailija
5/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:35"]

Jeesus sanoi, antakaa lasten tulla luokseni. Tietenkin, jos lapset huutavat taukoamatta, on äidin suotavaa käydä rauhoittamassa ja muutenkin on hyvä miettiä olisiko lapsella nälkä tai märät vaipat. Lapset kuitenkin kuuluvat kirkkoon siinä missä sinä tai kuka tahansa muu.

[/quote]

Eipä se kirkko anna lasten muutenkaan tulla Jeesuksen tykö. Lapsi ei pääse kirkon jäseneksi ellei vanhemmilla olla marssittaa vähintään kahta per lapsi ev.lut kirkon nuhteetonta konfirmoitua jäsentä kummiksi. Muuten lapsella ei ole asiaa Jeesuksen luo. No erosimme kirkosta. Ei tupata kun ei tykätä.

Vierailija
6/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootteja vanhempia, jos ei tajua viedä huutavaa kakaraa ulos!

Vierailija
7/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on joulumieli kaukana jos lapset huutaa kirkossa. Itkeminen tarttuu sylivauvoilla. Itse lähden lapsen kanssa pois jos ei hän jaksa olla. Nimimer. 5lapsen äiti

Vierailija
8/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:27"]

Jos se olisi ollut Jeesus-lapsi, niin olisitko ollut ymmärtäväisempi? Kirkko on täynnä tekohurskaita hapannaamoja, joiden suu on yhtä supussa ja rutussa kuin anusreikä. Kai sinne muutama hymyilijäkin mahtuu?

[/quote]

Jeesus-lapsi ei kuulu kirkkoon! En kestä sitä rääkymistä.

Vierailija
9/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:35"]

[/quote]

Lapsen vieminen kirkkoon on lapsen pahoinpitelyä. Hän huutaa juuri siksi, että kirkossakäynti tuottaa hänelle tuskaa.

Vierailija
10/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauvoja pitää tuoda mihinkään? Eikö lasten voisi antaa olla vain kotona ainakin koko ensimmäisen vuoden? Mieluiten useammankin, kunnes menevät päiväkotiin. On kai kotona yleensä ainakin toinen  vanhemmista paikalla, niin ettei ole pakko ottaa vauvaa mihinkään mukaan toisia häiritsemään?

Vierailija
11/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 16:24"]

Miksi vauvoja pitää tuoda mihinkään? Eikö lasten voisi antaa olla vain kotona ainakin koko ensimmäisen vuoden? Mieluiten useammankin, kunnes menevät päiväkotiin. On kai kotona yleensä ainakin toinen  vanhemmista paikalla, niin ettei ole pakko ottaa vauvaa mihinkään mukaan toisia häiritsemään?

[/quote]

Ja sitten ihmetellään, kun on vanhempia jotka eivät pääse oikeasti koskaan mihinkään, vaan ovat aina vain kotoan lapsen/lasten kanssa ja tapahtuu kauheuksia. Mutta kun ei nykyajan kermaperseet kestä lapsia yleisillä paikoilla... Kyllä huomaa että on hemmoteltuja kakaroita, jotka nyt on kasvaneet aikuisiksi. 

Vierailija
12/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin papin kanssa ja mietin että viitsinköhän tulla kirkkoon, kun on näitä lapsia. Pappi oikein houkutteli, kertoi että siellä on leluja ja että on ihan ok tulla lasten kanssa.

Vierailija
13/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 16:28"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 16:24"]

[/quote]

Ja sitten ihmetellään, kun on vanhempia jotka eivät pääse oikeasti koskaan mihinkään, vaan ovat aina vain kotoan lapsen/lasten kanssa ja tapahtuu kauheuksia. Mutta kun ei nykyajan kermaperseet kestä lapsia yleisillä paikoilla... Kyllä huomaa että on hemmoteltuja kakaroita, jotka nyt on kasvaneet aikuisiksi. 

[/quote]

Herätys! Pakkoko sinne just joulurauhan aikaan on änkeä? Pidä pentus kotona, jos et saa niitä hiljaisiksi!

Vierailija
14/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:25"]

[/quote]

Nykyisin? Minun lapsuudessa 70-luvulla meitä oli useampia kirkossa ja jossain vaiheessa, kun istuminen kävi pitkäksi vanhemmat päästivät meidät seikkailemaan sinne kirkkoon. Tärkein ohje oli, että ei jutella kirkkosalissa. Aulassa supisin kavereiden kanssa ja ehtoolliseksi piti palata paikalleen.

[/quote]

Meillä' vanhemmat ajatteli muita kirkkoon tulleita eikä ikinä päästäneet meitä seikkailemaan kesken jouluhartauden. Me katsoimme kaltaisiasi häiriköitä myötähäpeää tuntien: noin iso lapsi eikä osaa käyttäytyä!

Vierailija
15/48 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa vihataan lapsia

Madventures-seikkailija Riku Rantalan kolumni:

Vain Suomessa vihataan lapsia

Julkaisin äskettäin kollegani kanssa matkailijan tapaoppaan. Taustatyössä tutustuimme vinoon pinoon englanninkielisiä alan opuksia.

Kansainvälisissä käytösoppaissa suomalaisista – etenkin miehistä – piirretään mieluusti kuva umpimielisinä, puhumattomina mölleinä, joiden kuuppaan mahtuu kerrallaan vain yksi ajatus: alkoholi, saunanlämmitys tai itsemurha.

Smalltalk tai koskettaminen ovat Suomen miehille tabuja, eikä julkisia hellyydenosoituksia harrasteta.

Kuten esimerkistä huomaa, laiskasti laaditut tapakulttuurioppaat vahvistavat virheellisiä stereotypioita ja raakoja yleistyksiä.

Omien reissukokemuksieni pohjalta esitän kuitenkin yhden suomalaisyleistyksen, joka valitettavasti on totta. Missään päin maailmaa en ole kohdannut yhtä vihamielistä suhtautumista lapsiin kuin Suomessa.

Tuhahtelua, kun pieni ihminen itkee tai hihkuu – ikään kuin julkisissa tiloissa tulisi pitää turpansa kiinni. Irvistelyä, kun lapsia saapuu samaan junanvaunuun tai lentokoneen viereiselle penkkiriville. Kärttyisten asiakkaiden antamia poistumiskehotuksia ravintoloista, kun täysin luonnollisesti käyttäytyvät pikkulapset "eivät osaa käyttäytyä".

Lasten kanssa matkustaessa huomaa, että edellä mainitut esimerkit eivät useimmiten ole ongelma missään muualla. Lapsia siedetään, koska heitä pitää sietää – se kuuluu hyviin tapoihin. Yksivuotiaan rääkynä ei aiheuttanut täyteen ahdetussa karibialaisessa pikkubussissa pienintäkään korvanlotkautusta. Kreikassa ukkelit jättivät ateriansa kesken jalkapalloillakseen hetken kaksivuotiaan kanssa tavernan pihalla.

Milloin suomalaisista on tullut näin luonnottomia? Olemmeko uhranneet ihmisyyden perusasiat tehokkuuden ja kurin alttarilla? Kaikkien tapojen taustalla vaikuttaa yleensä johdonmukaisia syitä, ehkä meillä ne ovat kiire, stressi ja oman lapsenomaisuutemme tukahduttaminen.

Pelottavaa on, että tällaiseen käyttäytymiseen olen syyllistynyt monesti itsekin – ymmärsin moukkamaisuuteni vasta tultuani itse isäksi ja otettuani lapset mukaan reissuun. Näin isänpäivän korvilla suosittelen molempia: oppii olemaan ihmisiksi.

http://www.hs.fi/matka/a1352353735028

Vierailija
16/48 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:39"]Viekää helevettiin ne huutavat paskakasanne. Rumia ovat! Minä menen sinne nauttimaan musiikista, en huudosta. Jos on, saatana, vahinko käynyt ja se porsas vitusta pursunnut, niin pysykää kotona luuskat.
[/quote]

Aivan samaa mieltä!

Vierailija
17/48 |
25.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ei kai siellä kirkossa käy enää kuin homot.

Vierailija
18/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:39"]

[/quote]

Meillä' vanhemmat ajatteli muita kirkkoon tulleita eikä ikinä päästäneet meitä seikkailemaan kesken jouluhartauden. Me katsoimme kaltaisiasi häiriköitä myötähäpeää tuntien: noin iso lapsi eikä osaa käyttäytyä!

[/quote]

Kuinka lapsen kuuluu käyttäytyä? Lapsen elämään kuuluu tutkiminen ja leikki. Yli vartin paikallaoloon lapsen voi kyllä pakolla opettaa, mutta ei lapsi opi tykkäämään siitä ja kirkossa olosta tulee vastenmielistä. Minkä takia luulet, että kirkoissa on jumalanpalvelusten aikana niitä lelulaatikoita esillä? Jos lapset osaavat liikuskella häiritsemättä tilaisuutta, kyllähän kirkkoon liikettä mahtuu.

Vierailija
19/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kirkossa on lapsille oma leikkinurkkaus :)

Vierailija
20/48 |
24.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ankea paikka tuo kirkko ja vielä ankeampaa se kirkkokansa, kumpikohan sen tekee, kansa kirkosta vai kirkko kansasta tuollaisia?

Silloin kun olen kirkossa käynyt, ei minua haitannut parkuvat ja huutavat lapset yhtään, niin kuin ei muutoinkaan, sen sijaan se vitun tekopyhät paskiaiset jotka ovat ns. harrasta kirkkokansaa jouluna ja nyrpistelevät nenäänsä siellä jonkun lapsen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan