Nelikiloinen kinkku ollut jo 6 tuntia uunissa
Ei vaan nouse sisälämpötila, nitkuttaa 70 asteessa. Laitoin 2-asteisena molluskan uuniin ja olen paistanut 120 asteessa. Ensin oli huoneenlämmössä 12 tuntia. Aina yhtä pa*kaa hommaa tämä kinkun kanssa pelleily.
Kommentit (11)
Onko mittarissa vikaa? Meillä 6 kilon kinkku oli huoneenlämmössä 6 tuntia, ja sisälämpötila oli uuniin laittaessa kuitenkin jo 9 astetta. Nyt 3.5 tunnin paiston jälkeen sisälämpötila on 40 astetta. Jos mittari piti paikkansa, niin vähän turhan kylmänä pistit uuniin, kestää paistua kauemmin.
Yhtenä jouluna tuhosin kinkun kamalan ylikypsäksi, kun kinkkumittari oli epäkunnossa. Sen jälkeen olen joka joulu tarkistanut ennen kinkunpaistoa mittarin kiehuvassa vedessä.
Oliko se jäässä kun nostit huoneenlämpöön? Kai nyt tuossa ajassa nousee lämpö enemmän kuin 2 asteeseen. Olisko mittarissa vikaa.
Mutta itsellä usealta vuodelta kokemusta että paisto kestää ja kestää, viime vuonna ei meinannut uskoa että olikin valmista niin nopeasti.
On muuten aika suuri ero sillä paistaako kinkun 100 vai 120 asteessa.
Oli hiukan vielä jäässä kun nostin pöydälle eilen illaalla. Mittari toimii, nyt on vihdoin 75 astetta. Jurppii niin paljon, kun ei multa vaan onnistu tämä paistaminen koskaan.
Yksi vuosi tosiaan paistoin melko reippaasti yliaikaa noihin paistoaika-arvioihin nähden. Hyvää tuli silti kun mittari oli kunnossa. Liekö uuni hieman kylmempi kuin asteikko näyttää.
Mulla oli 3 kg kinkku 5h huoneenlämmössä ja lämpötila oli 10 astetta. Jos 12h on ollut teidän kinkku huoneenlämmössä ja vain kahteen asteeseen päässyt niin joko mittari on rikki tai te asutte iglussa...
Otin kinkun lauantaina illalla jääkaappiin, jossa se suli kaksi päivää. eilen illalla vielä selkeästi jäinen, nostin pöydälle. klo 12 uuniin, Ensin 200 asteeseen toviksi, sitten 125 asteeseen. nyt on 78-asteinen pallokinkku, snellmanin 4,2 kiloinen.
Mittari toimii ja huoneessa on 23 astetta, ei siis iglu!
Ei tässä muuta mutta kaikki muut joulusapuskat on vielä kaupassa. Kiire tulee.
Mittari rikki?