12kg kinkku valmis 10h jälkeen?
Ja on melkein 80 asteessa mittari. Kypsentänyt olen 125 *C. Laitoin kokeeksi toisen mittarin ja se näyttä himpan päälle 70 astetta. Ritillä uunissa olen kypsentänyt ilman pussia.
Reilu 25v olen kinkkuja paistellut, mut ei ole tämmöistä tilannetta eteen tullut. Laitoin kinkun takaisin uuniin,
Kommentit (4)
Meillä vähän sama homma, 12kg kinkku oli kaikkiaan uunissa noin 15 tuntia (leivinuuni). 13 tunnin jälkeen oli jotkut kohdat 71 asteisia, laitettiin vielä uuniin niin kauaksi aikaa että olivat kypsyneet.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 13:36"]
Ja on melkein 80 asteessa mittari. Kypsentänyt olen 125 *C. Laitoin kokeeksi toisen mittarin ja se näyttä himpan päälle 70 astetta. Ritillä uunissa olen kypsentänyt ilman pussia.
Reilu 25v olen kinkkuja paistellut, mut ei ole tämmöistä tilannetta eteen tullut. Laitoin kinkun takaisin uuniin,
[/quote]
Nyt se lämpö siitä alemmas niin paraneee. Se riippuu rasvan määrästä ja siitä kuinka paljon sinne on pumpattu vettä. Itse ruiskutan 5% suolalla, niin ei sitten vettä tule niinpaljon. Toisaalta jos osaa niin monenlaisia keinoja on olemassa. Parhaan saa, kun uunin lämpötila on 20 astetta korkeampi kuin lihan sisältä. Alussa voi käyttää kiehuvassa vedessä. Onhan näitä, moniakin erilaisia menetelmiä. Mulla varmaan 150 lämpöä tuossa puulämmitteisessä leivinuunissa, joten ensin vain käytetään jolloin pintasolukko sulkeutuu ja sitten paistetaan välillä muuta ja liha menee jälkilämpöön muhimaan.
Ei pitäisi olla valmis. 1,5 h alkava kilo ja jos toinen mittari tosiaan näyttää, ettei ole valmis.