Mistä tulee merkintä omakantaan?
Tuleeko omakantaan merkintä, jos ottaa yhteyttä opintopsykologiin?
Kommentit (23)
Ymmärtääkseni kaikesta. Haluaisin mennä yksityiselle omakustanteiseen terapiaan, mutta siitäkin jäisi Kantaan tiedot, jotka esim työterveyshoitaja tai hammaslääkäri voivat nähdä. En usko olevani ainoa, joka jättää menemättä hoitoon, koska Kanta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni kaikesta. Haluaisin mennä yksityiselle omakustanteiseen terapiaan, mutta siitäkin jäisi Kantaan tiedot, jotka esim työterveyshoitaja tai hammaslääkäri voivat nähdä. En usko olevani ainoa, joka jättää menemättä hoitoon, koska Kanta.
Et ole ainoa, itse en ole hankkinut apua masennukseeni, koska en halua siitä tietoa Omakantaan, koska niitä ei saa sieltä koskaan pois.
Kaikesta tulee merkintä, ei välttämättä kovin tarkka, mutta tulee kuitenkin.
Kaikesta ei tule merkintää. Multa puuttuu vaikka kuinka moni lääkärin soittokontrolli, missä sovittu uudesta lääkityksestäni tai jatkotoimenpiteistä. Suurin osa tuloksista puuttuu. Eli kaikki tärkeä. Sitten siellä on joku höpöjuttu hoitajalta, missä lukee "soittaa hoitajalle kysyäkseen tarttuuko naapurin korona aidan yli".... 🙄
Poistakaa suostumuksenne tietojen katselemisesta, jos sellaisen olette menneet antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Poistakaa suostumuksenne tietojen katselemisesta, jos sellaisen olette menneet antamaan.
Se ei paljon auta, koska ne tiedot ovat siellä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri ei näe sun terapia tietoja. Vaan ja ainoastaan hampaisiin liittyvät joita hänellä on lupa katsella tilannetta kartoittaen. Eri asia jos sun hampaiden hoitamattomuus liittyisi vaikka vakavaan masennukseen niin sit vois olla esim. Lähete hammashuoltoon jossa saatteena tuo maininta masennuksesta.
Mutta ei niitä kukaan pääse sitten enää katselemaan?
Omakantaan tulee kirjaukset tuhannesta ja yhdestä tietokannasta, joihin ammattihenkilö kirjaa. Kukaan muu ei näe eri ammattihenkilöiden kirjauksia kuin asiakas. Omassa omakannassani on kirjauksia lääkäreiltä, fysioterapeuteilta ja jopa optikoilta.
Itse en ole antanut suostumusta tietojeni jakamiseen eri tahojen välillä. Eipä tarvitse miettiä kuka näkee ja mitä.
Riippuu, osa psykologeista ei välttämättä merkkaa mitään Omakantaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan näin mene. Vain ne ammattilaiset, joiden tarvitsee nähdä tietosi voivat nähdä ne, ei suinkaan kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en henkilökohtaisesti ymmärrä mikä ongelma siinä on, vaikka terapiasta tulisi merkintä omakantaan. Itse olen käynyt kunnallisella ja tietenkin maininta löytyy. Saan kokonaisvaltaista hoitoa, kun ei tarvitse joka kerta selittää kaikille erikseen tilannetta. Olen antanut luvan tietojen jakamiseen hoitaville tahoilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en henkilökohtaisesti ymmärrä mikä ongelma siinä on, vaikka terapiasta tulisi merkintä omakantaan. Itse olen käynyt kunnallisella ja tietenkin maininta löytyy. Saan kokonaisvaltaista hoitoa, kun ei tarvitse joka kerta selittää kaikille erikseen tilannetta. Olen antanut luvan tietojen jakamiseen hoitaville tahoilleni.
Ongelma on siinä, että se vaikuttaa lääkärien arvioihin, jos he saavat sen tietoonsa ja voi myös vaikuttaa työnsaantiin jne. Hankaloittaa siis elämää. Lisäksi ongelma siinä, että yksityisiä, henkilökohtaisia tietoja sillä tavalla, ettei niihin voi itse vaikuttaa eikä poistaa, mikä aiheuttaa ahdistuneisuutta/pahentaa olemassa olevaa ahdistuneisuusoireilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri ei näe sun terapia tietoja. Vaan ja ainoastaan hampaisiin liittyvät joita hänellä on lupa katsella tilannetta kartoittaen. Eri asia jos sun hampaiden hoitamattomuus liittyisi vaikka vakavaan masennukseen niin sit vois olla esim. Lähete hammashuoltoon jossa saatteena tuo maininta masennuksesta.
Näkevät kyllä. Et nyt viitsisi antaa väärää tietoa, huokaus. Pari klikkausta ja tiedot ovat nenän edessä. Motivaatiota siihen vain vaaditaan ja osalla sitä on, osalla ei.
Mä oon piilottanut kaikki terapiatietoni. Niin, että edes hätätilanteessa ne ei näy kellekään. Kannassa oli semmonenkin vaihtoehto.
Epäilen nimittäin, että joku on käynyt niitä lukemassa syystä x (mitä en nyt täällä avaa). En uskalla tilata niitä katselutietoja koska pelkään, että kuolisin ahdistukseen jos saisin tietää varmasti, että joku on niitä urkkinut....:/
Ymärtäkseni kaikesta mikä lityy ihmisen terveyden hoitoon.Senhän nimi on oma kanta,ei siellä muut käy kuin terveyden hoidon henkilöt kun hoitavat sinua.Itse voit tarkistaa tietojasi. Vatia oikaisu,jos virhelisiä tietoja siellä sinusta itsestäni. En ole oma kanta. Jos käyn terveysasema.lääkäri tai hoitaja. Menen esim. viikon päästä sinne,tiskiltä pytää tulostetun version käynistäni. Saan sen ja tarkistan aina onko oikea tieto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkevät kyllä. Et nyt viitsisi antaa väärää tietoa, huokaus. Pari klikkausta ja tiedot ovat nenän edessä. Motivaatiota siihen vain vaaditaan ja osalla sitä on, osalla ei.
Eivät näe.
En tiedä, ei kai?