Joudutteko asumaan muovimattolattia kämpässä?
Minä asun kunnan vuokrakämpässä ja täällä on vihaamani muovimatto. Tällaisesta kämpästä ei saa kaunista tekemälläkään. Matto pilaa koko asunnon ilmeen. Tulee mieleen köyhälistölle varattu kolhoosi.
Miksi juuri näihin kuntien/kaupunkien vuokrakämppiin valitaan ruma muovimatto? Kai niitä on muitakin edullisia ratkaisuja?
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:01"]
13 jatkaa... Lattiaa suuremmaksi ongelmaksi koen vanhanaikaisen ja hemmetin ruman kylpyhuoneen - siellä on sininen muovimatto, ei allaskaappia jne... Lisäksi keittiön vanhanaikaiset muovivetimet ja valurautainen liesi ovat sellaiset, ettei niiden takia keittiöön oikein saa millään modernia ilmettä. Vetimet voisi toki vaihtaa, mutta jaksaakohan sitä nähdä vaivaa..
Entä jos luot kylppäriin retrotunnelmaa myös pientavaralla?
[/quote]
Siis kaupungin / kunnan vuokratalothan ovat nimenomaan köyhille tarkoitettuja, joten ei kai se ihme ole jos tulee sellainen vaikutelma. Kustannustehokkuus on keskeisin juttu, esteettisyydelle ei ole sijaa.
Kyllä muovimatto on ehdoton out! Yökh! Jos asuisin vuokrakämpässä, jossa olisi muvimatto lattioissa, niin vaikka salaa asentaisin lautalattiat. Lattia lautaa saa melko edullisesti ja voihan sen purkaa muuttaessaan pois.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:11"]
Kyllä muovimatto on ehdoton out! Yökh! Jos asuisin vuokrakämpässä, jossa olisi muvimatto lattioissa, niin vaikka salaa asentaisin lautalattiat. Lattia lautaa saa melko edullisesti ja voihan sen purkaa muuttaessaan pois.
[/quote]
Lattialautaa on yhdyssana! Sorry palstalaiset.
Mulla on monesti ikävä meillä omistusasunnossa ollutta muovimattoa (niitä on nykyään tosi hienojakin), mut joudun nyt vuokralla ollessa tyytymään parkettiin.
Pistä itse erivärinen muovimatto päälle?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:05"]Asun uudessa kerrostalossa ja tässä on tietääkseni muovimatto. Melko valkoinen, jossa tuollaisia sinertäviä sekä vaaleanruskeita "hiekkatäpliä". On nätin näköinen minusta.
[/quote]
"Tietääkseni" ? Mitä muuta kuin muovia voisit kuvitella sen olevan?
Muovimatto maksaa enemmän kuin ihailemasi laminaatti. Kestää myös paremmin teidän kunnan elättien viinaoksennukset\happokuset.
Sano kiitos.
Inhoan vaaleaa muovimattoani lähinnä siksi, että olen onnistunut värjäämään siihen pysyvät punaiset läiskät :( On se kumma, että juuri punainen komponentti on se, joka vaikkapa tummanvioletistakin pahvista sitten imeytyy. Nykyään osaan varoa, enkä säilytä lattiaa vasten mitään, mistä voisi lähteä väriä...
Joo, kaupungin kämpässä kun asun. Mutta ei minua haittaa yhtään. Ei ole pahimmasta päästä ulkonäöllisesti ja helppo pitää puhtaana. Ei ole liukas, ei kopise, ei pelkää vettä. Muutamia koloja ja painaumia on edellisen asukkaan jäljiltä, mutta ei onneksi mitään epämääräisiä tahroja.
Muovimatto on helppohoitoinen, elämäni ei paranisi yhtään, vaikka seinät olisi tehty kullasta!
Hanki elämä!!!
Edellisessä kämpässä oli muovilattia. Sitä edellisessä oli maalattia. Muovilattia on huomattavasti mukavampi kuin se kuivana kautena pölyävä savimaa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:52"]
Minä asun kunnan vuokrakämpässä ja täällä on vihaamani muovimatto. Tällaisesta kämpästä ei saa kaunista tekemälläkään. Matto pilaa koko asunnon ilmeen. Tulee mieleen köyhälistölle varattu kolhoosi. Miksi juuri näihin kuntien/kaupunkien vuokrakämppiin valitaan ruma muovimatto? Kai niitä on muitakin edullisia ratkaisuja?
[/quote]
ööö... koska niissä asuu köyhälistöä? Tarkemmin sanottuna kuntien vuokra-asunnot ovat ARA tuettua (eli me kaikki maksamme niitä) ja niihin ei saa rakentaa mitään mikä korottaa hintaa. Esimerkiksi parkettia.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 23:05"]Asun uudessa kerrostalossa ja tässä on tietääkseni muovimatto. Melko valkoinen, jossa tuollaisia sinertäviä sekä vaaleanruskeita "hiekkatäpliä". On nätin näköinen minusta. [/quote] "Tietääkseni" ? Mitä muuta kuin muovia voisit kuvitella sen olevan?
[/quote] Esimerkiksi linoleumia.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 22:58"]
Mä vaihtaisin noi laminaatit muovimattoon heti vaan ei vuokralla onnistu. En ikinä omaan kämppään laittaisi tollasia puujäljitelmä luistinratoja ,yök.
[/quote]
Sama! Aluksi olin että "ihanaa nätit lattiat" mutta kun näillä on tarpeeksi liukastellut, niin on mieli muuttunut ja äkkiä. + vuokrakämpässä halvinta mahdollista laminaattia jälki jää kun tiputtaa tyyliin avaimet lattialle.. Ja hirmu naarmuiset, huomaa heti jos vähänkään aurinko paistaa ikkunasta. Koiran kävely kuulostaa ihan järkyttävältä (kaverin n.20kg koira käy välillä kylässä) kuulee kyllä missä koira menee.. (ja ei lattiassa olevat naarmut ei ole tullut kaverin koiran kynsistä vaan ihan siitä että huonekaluja on liikuteltu, eteisessä kävelty kengät jalassa = näillä keleillä jää kiviä helposti kengänpohjiin.. Jne. oli lattiat jo naarmuset kun muutin, mutta tiedän että olen myös itse pilannut näitä entisestään ihan vaan normaalilla elämisellä.. )
Noh, tästä opin sen etten ainakaan omaan kotiini laita koskaan laminaattia. En tiedä onko muilla samoja kokemuksia huonoista ja halvoista laminaateista VVO:n asunnoissa..?
Meillä on lattiat muovimattoa ja olen niin tyytyväinen.
Lattian saa pestä ilman huolta, että pesu pilaa sen (vrt. laminaatti). Muovimatto vaimentaa ääniä, kun taas laminaatti voimistaa niitä. Lapsi kun leikki legoilla laminaattilattialla, niin meteli oli järkyttävä. Nyt ei kuulu juuri mitään. Huonekaluja jos vähän siirtelee, niin lattiat ei kärsi. Laminaattiin jäi aina jäljet. Laminaatti oli helvetin liukas. Talvisaikaan pidän aina villasukkia, joten muovimatolla on mukavampi liikkua. Tämä ei myöskään riko sukkia. Laminaatissa on aina elävää pintaa, johon sukat tarttuu.
Joudun ja se ottaa päähän kyllä. Aiotaan tehdä lattiaremontti jossakin vaiheessa. Siihen saakka vahalla suht siedettävässä kunnossa.
Tosin muovimatosta tulee seuraava muotijuttu, mutta enpä aio olla sitä noudattamassa itse.