Puudutus vai ilman hampaan paikkauksen yhteydessä?
Mulla on muutamia kertoja paikattu hampaita. Hammaslääkäri aina kysyy, että haluanko puudutteen? Joskus jos se ei ole vielä täysin vaikuttanut, niin poraaminen kyllä sattuu tosi paljon. Eikö kaikki sitten tarvitse puudutetta, kun sitä aina kysytään? Tietysti kaikki eivät välttämättä voi ottaa esim. allergian vuoksi.
Kommentit (30)
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena yksi reikä ja se porattiin ilman puudutusta (ei edes kysytty). Sattui ihan pirusti. Aikuisena on jouduttu paikkaamaan pari kertaa hammas ja olen saanut puudutteet, eikä silloin ole tuntunut missään.
Iän myötä hampaan pinta luutuu tunnottomaksi tai vähemmän herkäksi.
En pyydä puudutusta hampaan paikkaukseen, puudutus on epämiellyttävämpi kuin pieni vihlonta.
Vastauksista päätellen tämä on yksilöllistä.
Juurihoitoon ja viisaudenhampaan kirurgiseen poistoon olen ottanut puudutteet. Reippaammatkin poraukset kestän ne muutamat minuutit ilman puuduteta.
Mulla sen puudutusaineen vaikutus kestää reippaasti kahdeksan tuntia eli mieluummin se hetken reipas kipu kuin ei tuntoa lainkaan moneen tuntiin. On silloin syöminen ja puhuminenkin hankalaa.
Nämä ovat yksilöllisiä kokemuksia ja tuntemuksia. Minä kuulun hammaslääkärini mukaan pieneen ryhmään, joka on noin "herkkä" puudutteille. Toisaalta mulla on ollut helvxtxllistä migreeniä ja iriittiä, joiden rinnalla tuo muutaman minuutin porailu ei ole juuri mitään, vaikka sattuukin.
N58
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lapsena yksi reikä ja se porattiin ilman puudutusta (ei edes kysytty). Sattui ihan pirusti. Aikuisena on jouduttu paikkaamaan pari kertaa hammas ja olen saanut puudutteet, eikä silloin ole tuntunut missään.
Onkohan monelle tullut lapsuudessa pelko hammaslääkäriä kohtaan.. On jotenkin hullua, että lapselle ei tarjota puudutetta, tai vaihtoehtoisesti selitetä aluksi mitä tehdään ja että voi hieman sattua. Minulla porattiin ala-asteella yksi reikä. Kukaan ei varoittanut, yhtäkkiä pora kävi hampaaseen ja se kipu oli ihan kamalaa. Tuntui että aivoissa vihloo. En uskaltanut sanoa mitään, menin kai niin paniikkiin kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Otan puudutuksen. Riippuu hammaslääkäristä sattuuko, kun puudutusaine pistetään limakalvon läpi.
Hitaasti laitettuna ei juuri tunnu miltään, mutta pitäisi myös malttaa odottaa, että puudutusaine alkaa vaikuttamaan. Hyvä, rauhallinen hammaslääkäri on kullan arvoinen.
Olen sitä mieltä, että kipu ja kärsimys ei jalosta, se vaan sattuu.
Pelkään sattumista mutta tuttu kunnallinen hammaslääkäri joskus sanonut että pieni reikä voi mennä ilman piikkiä ja niin on mennyt joskus . Isoihin aina piikki laitettu . Kullan arvoinen hammaslääkäri , tosin jää eläkkeelle .
Olen todella herkkä kivulle, vaikka minulla on sitten myös korkea kipukynnys myöskin - hammashermokipu on kyllä minulla aivan omaa luokkaansa. Puuduttamatta ei kyllä minun hampaisiin voi koskea vaikka vaan paikattaisiin, puudutus vaikka ei ole miellyttävää, on minulle pienempi paha.
eihän se nyt hampaan paikkaus mitää puudutetta tarvi, oletteko tosissanne, että puudutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua kammoksuttaa se poran ääni. Ehkä sen yhdistää joskus tulevaan kovaan vihlaisuun, jos puudute ei vielä vaikutakaan täysin.
Hammaskiven poisto ja viisureiden poisto, jälkimmäinen tietty puudutettuna, taas ei tunnu missään eikä kammoksuta.
Eikö niihin poriin saisi jotain puhelimien tapaisia soittoääntä.
Lapsena paikkailtiin ilman puudutusta. Sattui niin että silmät vuosivat. Aikuisena olen aina halunnut puudutuksen eikä ole tuntunut missään.
Vain juurihoito ja viisaudenhampaan poisto puudutteen kera.
Kun porataan vain pintaa, se aiheuttaa vain tärinää, ei selvää kipua. Puudutus on muutenkin vaivalloista, ainakin minulla, menee vähintään 10-15 minuuttia ennenkuin vaikuttaa ja aina laittavat lisää, kuvitellen, että tehoaisi nopeammin. Ei tehoa, mutta kestää sitten pidempään, tunnin pari, ennenkuin kieli taas tuntuu normaalilta.
Eli ei yleensä puudutusta.
Iän myötä hampaan pinta luutuu tunnottomaksi tai vähemmän herkäksi.
En pyydä puudutusta hampaan paikkaukseen, puudutus on epämiellyttävämpi kuin pieni vihlonta.