Puudutus vai ilman hampaan paikkauksen yhteydessä?
Mulla on muutamia kertoja paikattu hampaita. Hammaslääkäri aina kysyy, että haluanko puudutteen? Joskus jos se ei ole vielä täysin vaikuttanut, niin poraaminen kyllä sattuu tosi paljon. Eikö kaikki sitten tarvitse puudutetta, kun sitä aina kysytään? Tietysti kaikki eivät välttämättä voi ottaa esim. allergian vuoksi.
Kommentit (30)
Ilman. Paikkauksen jälkeen säästetyillä rahoilla Coca Colaa ostamaan.
Eipä ole ikinä puudutetta kyllä minulta edes kysytty. Ei se poraamienn mielestäni niin paljoa satu, vähän kirpaisee.
Minulla oli lapsena yksi reikä ja se porattiin ilman puudutusta (ei edes kysytty). Sattui ihan pirusti. Aikuisena on jouduttu paikkaamaan pari kertaa hammas ja olen saanut puudutteet, eikä silloin ole tuntunut missään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ikinä puudutetta kyllä minulta edes kysytty. Ei se poraamienn mielestäni niin paljoa satu, vähän kirpaisee.
Apua! Minulla pitäisi olla ihan ok kipukynnys noin muuten, mutta hampaisiin sattuu kyllä ihan kamalasti, jos puudute ei vielä toimi hyvin. Ja itsellä reiät eivät edes ole olleet syviä. Olisi kyllä hienoa, jos selviäisi ilman puudutetta.
Menin ensimmäisen kerran yksityisellä hammaslääkärillä 25-vuotiaana. Sitä ennen hampaita oli hoidettu kunnallisella (alle 18v), armeijassa ja YTHS:llä. Kertaakaan ei kukaan edes ehdottanut puuduttamista paikkaamisen yhteydessä ennen yksityistä, ei tullut edes mieleen pyytää moista. Tosin näistä tapahtumista on jo aikaa useampi vuosikymmen, homma lienee muuttunut tuosta.
Mua kammoksuttaa se poran ääni. Ehkä sen yhdistää joskus tulevaan kovaan vihlaisuun, jos puudute ei vielä vaikutakaan täysin.
Hammaskiven poisto ja viisureiden poisto, jälkimmäinen tietty puudutettuna, taas ei tunnu missään eikä kammoksuta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ikinä puudutetta kyllä minulta edes kysytty. Ei se poraaminen mielestäni niin paljoa satu, vähän kirpaisee.
Lisäksi se poraamisen ääni ja pieni vihlonta kannustaa pitämään hampaat sen verran hyvässä kunnossa että sitä cariesta ei esiinny seuraavan hammaslääkärikäynnin yhteydessä. Aikuisella iällä minun on tarvinnut lähinnä uusia jotain vanhoja paikkoja ja suuhygienisti on poistanut silloin tällöin hammaskiveä.
Miulle on aina tarjottu julkisella ja yksityisellä. Omat vanhemmat taas sanovat, että vielä 90-luvullakaan ei useinkaan tarjottu puudutetta. Vasta 2000-luvulla arkipäivää.
Heh, minulle on tehty jopa kruunut ilman puudutusta. Viisureita eivät suostuneet kiskomaan pois ilman puudutusta, vaikka ehdotin.
Minusta se tunne puudutuksen jälkeen on paljon inhottavampaa, kuin hetken kipu poratessa.
Kai minulla vaan on korkea kipukynnys, kolme lastakin olen synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä.
Vierailija kirjoitti:
Heh, minulle on tehty jopa kruunut ilman puudutusta. Viisureita eivät suostuneet kiskomaan pois ilman puudutusta, vaikka ehdotin.
Minusta se tunne puudutuksen jälkeen on paljon inhottavampaa, kuin hetken kipu poratessa.
Kai minulla vaan on korkea kipukynnys, kolme lastakin olen synnyttänyt ilman mitään kivunlievitystä.
Apua, rupee särkemään jo ajatus :D Sulla on kyllä luonnetta ja kipukynnystä!
Otan puudutuksen. Riippuu hammaslääkäristä sattuuko, kun puudutusaine pistetään limakalvon läpi.
Hitaasti laitettuna ei juuri tunnu miltään, mutta pitäisi myös malttaa odottaa, että puudutusaine alkaa vaikuttamaan. Hyvä, rauhallinen hammaslääkäri on kullan arvoinen.
Olen sitä mieltä, että kipu ja kärsimys ei jalosta, se vaan sattuu.
En ole kuin yhden kerran ottanut puuduksen teininä. Kasvot turposivat ja halvaantuivat, mutta onneksi palautuivat. Sen jälkeen en ole ottanut puudutusta. Olen allerginen.
En ole ikinä ottanut hampaan paikkaukseen puudutusta, en myöskään juurihoitoon. Ei ne niin kamalasti satu, paitsi 60-luvulla, kun porat oli aika alkeellisia. Hampaan poistoon puudutus kai laitetaan automaattisesti, kun ei edes kysytty, että puudutetaanko.
Vierailija kirjoitti:
Menin ensimmäisen kerran yksityisellä hammaslääkärillä 25-vuotiaana. Sitä ennen hampaita oli hoidettu kunnallisella (alle 18v), armeijassa ja YTHS:llä. Kertaakaan ei kukaan edes ehdottanut puuduttamista paikkaamisen yhteydessä ennen yksityistä, ei tullut edes mieleen pyytää moista. Tosin näistä tapahtumista on jo aikaa useampi vuosikymmen, homma lienee muuttunut tuosta.
Joo, eipä tarjottu ennen kivun lievitystä. Asenne oli, että olet itse aiheuttanut reiät hampaisiisi, niin siitä saat myös kärsiä. Vähän kuin olisi rankaistu väärin toimimisesta. Onneksi nykyään ollaan inhimillisempiä ja kipuun suhtaudutaan vakavasti.
Minulla paikattiin ekat reiät noin vuosi sitten, ja halusin kokeilla ilman puudutusta koska pidän itseäni korkean kipukynnyksen omaavana. En edes tuntenut mitään kipua… vaikka toinen rei’istä meni jopa syvälle. Tutkailin toimituksen ajan tuntemuksiani, mutta useamman kerran ajatukseni harhailivat ties minne jopa lähes torkahdin. Joten kai minulla sitten on oikeasti korkea kipukynnys. Vaikka jokaisen synnytyksen aikana, ihan loppuvaiheessa kyllä luulin kuolevani siihen kipuun…
N47
Ymmärrän ettei ota puudutusta, jos on masokisti ja nauttii kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ettei ota puudutusta, jos on masokisti ja nauttii kivusta.
En nauti pistoksen tuomasta tuskasta enkä puudutuksen hiipumisen ikävästä tunteesta. Poraaminen ei satu, kun ei hermoon osu.
Kaikkeen muuhun kuin hammaskiven poistoon tarvitsen rauhoittavan lääkityksen ja puudutuksen. Muuten jää hampaat hoitamatta.
Eli yksityisellä käyn, kunnallisella ei saa.
Mulla puudutteen pisto sattuu ihan helvetisti. Tuttu hammaslääkäri sitte kerran ehdotti että jos kokeillaan ilman puudutetta niin yllättäen se meni aika kivuttomasti. Kyseessä poskihammas. Mutta pääsääntöisesti aina puudute käytössä.