Miten Bichon Frisén silmävuoto loppumaan/vähenemään?
Äitini kaksi koiraa on nyt mulla hoidossa ja mua niin säälittää tän toisen järkyttävä silmävuoto :( siitä muodostuu ihan kokkareita silmän alle ja on varmasti kipeä. Eläinlääkärissä kokkareet aina poistetaan, mutta sitten se aina uusiutuu. Kokkareita tulee myös tonne huulten alle!
Muistaakseni tämä paheni tän koiran synnytyksen jälkeen..
Molemmat syövät ihan eläinkaupasta ostettua Bichon Frisé -rodulle tarkoitettua ruokaa. Joskus kyllä saavat jotain herkkuja. Johtuuko tämä nyt siitä, että saattavat saada välillä herkuista vehnää tms?
Koiralla on myös punertava tassu, koska se nuolee sitä koko ajan (ilmeisesti stressaantunut tms.)
Neuvoja kaivattaisiin!
Kommentit (38)
Neuvoisin käyttämään koiraa eläinlääkärissä, että silmät ja iho pystytään tutkimaan. Tuohon silmien vuotoon on bichoneilla usein syynä kyynelkanavien tukkeuma. Rähmimistä voi aiheuttaa ylimääräiset, silmää hankaavat ripset, kuivasilmäisyys ja liuta muita ongelmia. Eli tutkimuksiin!
T: eläinlääkäri
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:19"]Neuvoisin käyttämään koiraa eläinlääkärissä, että silmät ja iho pystytään tutkimaan. Tuohon silmien vuotoon on bichoneilla usein syynä kyynelkanavien tukkeuma. Rähmimistä voi aiheuttaa ylimääräiset, silmää hankaavat ripset, kuivasilmäisyys ja liuta muita ongelmia. Eli tutkimuksiin!
T: eläinlääkäri
[/quote]
Joo, pitää taas tilata se eläinlääkäri joulun jälkeen. -ap
Riisit siis raakana,imevät itseensä hyvää kanan makua kypsyessään,vettä vaan tarpeeksi,välillä pienin raakaa porkkanaa mukaan,sekin kypsyy samalla.
Voiko kanaliemikuution lisätä siihen ruokaan, jos siinä ei ole kanaa ja haluaa vähän lisää makua? Vai onko se ihan kiellettyä??
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:49"]
Voiko kanaliemikuution lisätä siihen ruokaan, jos siinä ei ole kanaa ja haluaa vähän lisää makua? Vai onko se ihan kiellettyä??
[/quote]
Liemikuutioissa on usein aika paljon suolaa, itse en laittaisi sitä koiranruokaan.
Saa antaa lisää vinkkejä noihin ruokiin! -ap
Eikös tuo silmävuoto ole Bichoneilla enemmän sääntö kuin poikkeus? Rodulle siis tyypillistä.
Kaikkea te ehditte pelleilemään koirienne kanssa. Meidän Bichon saa milöoin mitäkin nappulaa eikä ikinä ole silmät vuotaneet. Eläinlääkärilläkin käyty vain ottamassa rokotteet ja kastrointi. On siis terve kuin pukki ja ihan tosiaan ruokana vasn nappulat.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 20:43"]Kaikkea te ehditte pelleilemään koirienne kanssa. Meidän Bichon saa milöoin mitäkin nappulaa eikä ikinä ole silmät vuotaneet. Eläinlääkärilläkin käyty vain ottamassa rokotteet ja kastrointi. On siis terve kuin pukki ja ihan tosiaan ruokana vasn nappulat.
[/quote]
Riippuu täysin geeneistä..ei se mun mielestä mitään pelleilyä oo, että haluaa koirallansa olevan hyvät oltavat ilman kipuja yms. Mutta onnea että sulla on täysin "terve" koira -ap
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 20:43"]
Kaikkea te ehditte pelleilemään koirienne kanssa. Meidän Bichon saa milöoin mitäkin nappulaa eikä ikinä ole silmät vuotaneet. Eläinlääkärilläkin käyty vain ottamassa rokotteet ja kastrointi. On siis terve kuin pukki ja ihan tosiaan ruokana vasn nappulat.
[/quote]
Koira ei ole terve niin kauan kuin sitä ei ole läpikotaisin tutkittu.
Tuo tassujen punerrus saattaa olla hiivaa. En ihan tarkalleen muista mistä se alkujaan tulee, mutta se kutisee > koira nuolee sitä > hiiva muhii kosteissa varpaiden väleissä > hiiva pahenee ja leviää > koira nuolee lisää > jossain kohtaa hiiva leviää myös suun ympärille > nuolee lisää > hiiva leviää lisää, ja tämä kierre jatkuu kunnes hiiva hoidetaan pois. Apteekeista saa koirille tarkoitettua hiivashampoota, meillä aikanaan lähti sillä pois. Tassut pitää muistaa kuivata huolellisesti aina pihalta tullessa, ja meillä pidettiin töppösiä jalassa parantumisen ajan, jotta koira ei nuole varpaitaan. Kannattaa kokeilla tuota hiivashampoota, sillä ei mitään menetäkään jos se ei toimi :)
Herätän tän keskustelun viel henkiin! Mun bichonin silmät rähmii vaikkeivat kauhean pahasti kuitenkaan(syynä saattaa olla ruokavalio jonka yritän pittää gluteenittomana mut minkäs teet jos perheessä osa antaa sille jos minkänäköstä namia kielloista huolimatta) ja mua häirihtee älyttömästi et sen silmässä on jatkuvasti joku karva, en kyl tiiä onko kokoajan sama, mut mää en vaan saa sitä pois sieltä ja tuntuis et se häirihtee sitä mut ei se kyl hiero niitä tai mittää varmaan jo tottunu mut mulla häirihtee enkä tiiä millä sitä kannattaa yrittää ottaa pois ku vanupuikolla en saa sitä pois enkä uskalla kovin sörkkiä :D
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 18:51"]Teen paljon kana ja kalaruokia tai broilerin maksaa. Laitan esim, uunivuokaan tummaa riisiä ja broilerinkoipia ( maustamattomia ) hiukan vettä ja oliiv öljyä,riisit tulevat kypsiksi samalla kun muhivat uunissa n.1 h. Puhdistan kanat luista ja laitan rasioihin valmiit annokset.Lisäksi herne.maissi.porkkanaa ja raejuustoa. Tämä on koirien lempiruoka ! myös lohta annan ja kalkkunaa.Jotta koirat saisivat riittävästi vitamiineja syövät nappuloita perunapohjaisia ja vehnättömiä sekä ruokaan öljyä ja merilevä valmistetta,hampaille hyvä. 3 bichonin omistaja 2.7. 13 vuotiaat [/quote] Ooo kiitos! Eli laitatko riisit siis keitettynäinä uuniin vai? -ao
[/quote]
Riisit laitetaan raakana uuniin. Ne kypsyvät siellä kyllä kun on tarpeeksi nestettä.