Te jotka vietätte anoppilassa / omien vanhempien luona jouluaaton
Minkä ikäisiä appivanhempanne / vanhempanne / lapsenne ovat?
Onko teillä jo tiettyä painetta siitä, että teidän vuoronne olisi siirtyä emännöimään joulua? Jos ei vielä, niin missä vaiheessa ajattelette, ettei ole sopivaa, että anoppi / äiti tekee kaiken? Kun omilla lapsillanne on jo puolisot vai milloin?
Meillä mietinnässä nyt tämä...
Kommentit (36)
Minusta 70 vuoden ikä anopilla tai äidillä on raja, ettei voi mitenkään odottaa, että tekee yksin perheelle joulun, ei vaikka tuomisia pöytään tuotaisikin. Vanhus ei kehtaa sanoa tai osaa vanhuuttaan lopettaa traditiota, mutta joulun valmistelu saattaa mennä silti täysin yli voimien.
Meillä on ollut oma joulu ja kutsuttu jouluvieraita siitä saakka kun oma talomme valmistui 11 vuotta sitten, oltiin kolmekymppisiä. Siihen saakka veivattiin aina anoppilassa ja/tai mun vanhemmilla. Kahden aikuisen on helpompi liikkua kuin 3-lapsisen perheen. Siksi.
Anoppi on nyt 59, ja appi 62.
Vietämme siellä joka toinen joulu, eikä vielä ole "paineita" ruveta itse hoitamaan kaiken.
Tänä vuonna appi savustaa lohen ja paistaa kinkun, anoppi tekee lihapullia, rosollin ja lanttulaatikon (Saarioisten laatikko tuunattu kermalla....)
Minä olen ehnyt porkkanalaatikon, bataattilaatikon ja punajuuriaurajuustolaatikon. Olen myös lepionut maustekakun, ja leivon ehkä vielä jotain muutakin. Jos riisipuuroa jää paljon teen ehkä jälkkäriksi siellä Maltan riisiä.
Miehen sisko tekee joulutortut ja vihersalaatin.
Miehen veli tuo sitten ehkä glögit, piparit ja suklaata, kai.
Joka toinen vuosi vietetään minun suvun kesken, silloin olemme isoveljeni luona kosk hän on ainut kenellä on talo. SIelläkin vietetään joulua nyyttärimeiningillä, niin että kukaan ei joudu yksin kaikkea tekemään.
Sitten joskus kun mekin pääsemme omaan taloon muuttamaan emännöisin mielelläni koko joulun, mielestäni (kunhan mahtuu) meille voisi tulla kaikki =)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:01"]Meillä on ollut oma joulu ja kutsuttu jouluvieraita siitä saakka kun oma talomme valmistui 11 vuotta sitten, oltiin kolmekymppisiä. Siihen saakka veivattiin aina anoppilassa ja/tai mun vanhemmilla. Kahden aikuisen on helpompi liikkua kuin 3-lapsisen perheen. Siksi.
[/quote]
Niin meidän porukat on nyt ~70-vuotiaita.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:02"]
Vietämme siellä joka toinen joulu, eikä vielä ole "paineita" ruveta itse hoitamaan kaiken.
Tänä vuonna appi savustaa lohen ja paistaa kinkun, anoppi tekee lihapullia, rosollin ja lanttulaatikon (Saarioisten laatikko tuunattu kermalla....)
Minä olen ehnyt porkkanalaatikon, bataattilaatikon ja punajuuriaurajuustolaatikon. Olen myös lepionut maustekakun, ja leivon ehkä vielä jotain muutakin. Jos riisipuuroa jää paljon teen ehkä jälkkäriksi siellä Maltan riisiä.
Joka toinen vuosi vietetään minun suvun kesken, silloin olemme isoveljeni luona kosk hän on ainut kenellä on talo. SIelläkin vietetään joulua nyyttärimeiningillä, niin että kukaan ei joudu yksin kaikkea tekemään.
Sitten joskus kun mekin pääsemme omaan taloon muuttamaan emännöisin mielelläni koko joulun, mielestäni (kunhan mahtuu) meille voisi tulla kaikki =)
[/quote] Ja meidän lapset ovat 3v, ja 1v8kk.
[/quote]
ihan ot mua naurattaa nää tuunatut laatikot!
kinkun, anoppi tekee lihapullia, rosollin ja lanttulaatikon (Saarioisten laatikko tuunattu kermalla....)
[/quote]
Miksi sinä teet näin paljon enemmän kuin muut?
Omat vanhemmat ja appivanhemmat kuusikymppisiä. Olemme joka toisen joulun minun vanhemmillani ja joka toisen miehen vanhemmilla. Molempien äidit ovat toistaiseksi hyvässä kunnossa ja haluavat vielä emännöidä joulua. Viemme jotain pieniä tuomisia, mutta jouluruokia emme laita. Olemme tarjoutuneet auttamaan kokkailuissa, mutta apua ei toistaiseksi oteta vastaan muuta kun joululeivän leipomiseen ja suklaisiin ym pieneen. En ota turhaa stresdiä vaan katson tilanteen mukaan miten tulevina vuosina jaksavat.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:04"]
kinkun, anoppi tekee lihapullia, rosollin ja lanttulaatikon (Saarioisten laatikko tuunattu kermalla....)
[/quote]
Miksi sinä teet näin paljon enemmän kuin muut?
[/quote] SIksi että minusta on hauskaa tehdä näitä, ja koska en halua että jokainen laatikko on kaupan tuunattu =D
Olisin kyllä tehnyt lanttulaatikonkin mutta anoppi halusi tehdä sen..... =)
Miehen perheessä ei olla oiekin ikinä tehty itse, juhliin yms tilattu aina jostain. Ihan hyvin se niinkin onnistuu, minä vain olen oppinut äidiltäni tekemään hyvää ruokaa ja hyviä kakkuja jne ja siksi teenkin mielelläni itse kaikenlaista =)
Mun vanhempani ovat 61 ja 63. Mun äiti tekee kaiken, mutta omien sanojensa mukaan mielellään. Hän on puolieläkkeellä, joten ei tarvitse täyden työviikon päälle tehdä. Meillä ei kuitenkaan ole ihan hirveän paljon niitä ruokalajeja ja tarjottavia (jos vertaa AV:n perusmeininkiin), koska kaikki tykkää niistä perusjouluruuista: salaatista, laatikoista, rosollista, kaloista (osa syö), kinkusta (osa syö) ja meille perinteisestä joulutofusta (osa syö). Oon joskus vähän ahdistunut siitä, että hän laittaa etukäteen kaiken valmiiksi, mutta äiti on sanonut, että me voidaan osallistua sitten, kun meillä on lapset isompia. (Tykkään ruuanlaitosta, että eiköhän se tule olemaan ihan mukavaakin.)
Me ollaan varmaan vanhempieni luona niin kauan, kun he asuvat tuossa talossa. Meillä muilla sisaruksilla ei ole niin suuria tiloja, että mahtuisimme yöksi. Mutta jos jotain sukujoulua joskus järkätään muualla, kyllä meille sopii, mutta osan pitää sitten olla hotellissa. Mua ei ahdista se ajatus, että oltaisiin meillä, kun on kuitenkin sellaista sukua, että ruuanlaittovastuut ja muut voi sopia yhdessä, eikä toisaalta vaatimustaso ole niin valtava.
Toki oon ajatellut, että siinä vaiheessa, kun vanhempani eivät sitä joulua enää jaksa laittaa, niin laitetaan sitten heille valmiiksi. Todennäköisesti tullaan kuitenkin viettämään se joulu heidän luonaan. Mulle on ihan luontevaa tehdä kotitöitä omien vanhempieni luona, nytkin siis usein äiti tekee jotain muuta kuin laittaa ruuat tarjolle. Ja toisinaan hän on ollut joulun töissäkin, että me muut olemme sitten saaneet hoitaa kaikki juhlapäivien huushollaukset. Meillä on kiva ja rento ilmapiiri jouluna, tehdään yhdessä hommat eikä tarvitse hössöttää ja stressata, joten tällä menolla olisi aika helppo ottaa sukujoulu omaankin kotiin.
Ovatko nämä nykyiset hääräävät mummot menneet samalla tavalla pitkälle 30- tai 40-vuotiaiksi valmiiseen pöytään hekin? Eli vastaajat, laittoivatko isoäitinne jouluruuat ja olitteko heillä aattona syömässä ja joulunvietossa kun olitte pieniä?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:55"]Minkä ikäisiä appivanhempanne / vanhempanne / lapsenne ovat?
Onko teillä jo tiettyä painetta siitä, että teidän vuoronne olisi siirtyä emännöimään joulua? Jos ei vielä, niin missä vaiheessa ajattelette, ettei ole sopivaa, että anoppi / äiti tekee kaiken? Kun omilla lapsillanne on jo puolisot vai milloin?
Meillä mietinnässä nyt tämä...
[/quote]
Vanhemmat (sekä miehen että mun) ovat 60-65-vuotiaita. Anoppilaan viedään laatikoita mukanamme ja omat vanhemmat tulevat joulupäivänä meille valmiiseen pöytään.
Luulen, että parin vuoden päästä meillä pidetään myös miehen puolen joulu.
Reilu 80-vuotiaita, mutta jaksavat vielä. Apua on tarjottu, mutta ei ole kelvannut. Joskus tulevaisuudessa varmasti toisin, ainakin sitten, kun toinen puolisoista kuolee. Sitten aletaankin tappelemaan kenen sisaruksen ruokapöydässä mummi/ukki ruokailee.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:11"]
Ovatko nämä nykyiset hääräävät mummot menneet samalla tavalla pitkälle 30- tai 40-vuotiaiksi valmiiseen pöytään hekin? Eli vastaajat, laittoivatko isoäitinne jouluruuat ja olitteko heillä aattona syömässä ja joulunvietossa kun olitte pieniä?
[/quote]
Ei oltu, vaan minun lapsuudessani oltiin ihan ydinperheen kesken jouluna. Mummolasa käytiin jossain välissä joululomalla.
Meillä oli viime vuonna sellainen järjestely, että kaikki tuli meille viettämään joulua.Äidin kuoltua isäni ei oikein saa mitään laitettua joten hän menee aina jonkun lapsen luo jouluksi. Tänä vuonna on siskoni vuorossa ja kaikki mennään siskolle joulupäivänä.
Anoppi ja appiukko on alle 70-vuotiaita joten he tekevät ruoat jouluaattona ja siine mennään syömään.
Vanhempani ovat vetreitä 50-vuotiaita ja kestitsevät mielellään, joten sinne mennään tänä(kin) jouluna :)
Toki tarjoudumme aina auttamaan järjestelyissä.
[/quote]
Eivät, vaan laittoivat aina perheelleen joulun. Nuorina vaimoina, äiteinä, mummoina, aina he. Ajat muuttuvat. Nyt vielä nelikymppisetkin pääsevät valmiiseen pöytään, kun heidän vanhempansa laittavat.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:51"]
[/quote]
Eivät, vaan laittoivat aina perheelleen joulun. Nuorina vaimoina, äiteinä, mummoina, aina he. Ajat muuttuvat. Nyt vielä nelikymppisetkin pääsevät valmiiseen pöytään, kun heidän vanhempansa laittavat.
[/quote]
Tämä kysely oli niille, jotka viettävät joulun anoppilassa tai omien vanhempien luona, ei niille, jotka eivät vietä. Tämä ei ole kysely kaikille joulunviettotavoista. Kaikki siis eivät vietä joulua anoppilassa tai omien vanhempiensa luona, siksi kaikki eivät kerta kaikkiaan voi mennä vanhempiensa luo valmiiseen joulupöytään. Ymmärrätkö?
Milloin nykyiset 30-40-vuotiaat ottavat itse vastuun joulun järjestämisestä ihan omalle perheelle? Ilmeisesti eivät ota siihen asti kuin vanhuksilla henki pihisee.
Äitini ei ole koskaan halunnut lähteä kodistaan jouluna, joten sinne mennään aikuisinakin, toki askareissa auttaen