Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmäongelmia...

Vierailija
22.12.2014 |

Morjens! Olen 14-vuotias urheilullinen ja terve poika, mutta yksi juttu nyt vaivaa...

Näköni on ollut koko vuoden ajan aika kehno, mutta sain lasit vasta 2-3 viikkoa sitten.

Näkö korjaantui hienosti mutta yksi juttu jäi vaivaamaan. Mulla on hajataitteisuutta joka aiheutti esim. kun

katsoin telkkarin tekstityksiä, niiden yläpuolelle ilmestyi haaleampi toinen rivi. Ei mitään kaksoiskuvia

mutta kuitenkin häiritsevää.

Ne lähtee pois silmiä siristämällä, mutta eihän sellasta nyt jaksa koko aikaa tehdä.

Ja tosiaan tapahtuu vain silloin kun katson jotain vaaleaa ja kirkasta, tummaa

taustaa vasten.

Ja koska tekstitykset ovat vaaleat ja usein tummaa taustaa vasten, tämä tapahtuu.

Mainitsin optikolle että tollasta ongelmaa on ja se sano että

hajataitteisuudesta johtuvaa. Sain siis lasit ja näkö terävöittyi hyvin, mutta nuo "toiset rivit" tekstityksissä

vielä jäi vaivaamaan. Ensin luulin että siinä menee oma aikansa kunnes silmät tottuu laseihin, mutta ei nyt

muutaman viikon jälkeen ole auttanut, jopa ehkä hieman huonuntunut. Luulen että vääränlaiset lasit tuli

sitten ostettua ja niiden takia nyt sitten näkö pilaantuu, mutta haluun vielä

kysellä jos joku tietäisi olisko jostain muusta kyse vai lähenkö joulun jälkeen marssimaan takasin optikolle.

Kiitos jo etukäteen vastaajille ja hyvät joulut!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös hajataitteisuutta, mutta se korjaantui kyllä laseilla ihan kokonaan. Ota yhteyttä sinne liikkeeseen ja sano, että toinen rivi näkyy vielä! Sait varmaan vähän vääränlaiset lasit.

Vierailija
2/7 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samaa ja ratkaisuna toimii toisen silmän peittäminen. Väsyneenä ja humalassa hajataitto pahenee todella paljon. Lasien kanssa se mulla korjaantu aika hyvin, vaikka laseja käytinki tosi huonosti. Ja tälläki hetkellä lasit tarvisin, mut ne on rikki ja kateissa eikä oo rahaa uusia ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu varmaan kyllä käyn siellä valittelemassa mutta käyn vasta joulun jälkeen koska tilanne ei ole mikään akuutti. Mulla toi silmän peittäminen ei auta koska mulla on molemmissa silmissä sitä hajataitteisuutta.

Vierailija
4/7 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy uudestaan optikolla. Kuulostaa siltä, ettei lasit ole oikeanlaiset. Ja suosittelen hakemaan jatkossa lasireseptin silmälääkäristä.

Vierailija
5/7 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3:n puhuu kylläkin karsastuksesta, joka on eri asia kuin hajataitto. Silmälihaksen väsyessä monesti esiin tulee ns. piilokarsastuksetkin, joka helpottuu joko toisen silmänpeitolla tai vaivaavana ilmiönä prismakorjauksella.

Alkuperäiselle: jos "kuva" on muuten terävä, mutta isokontrastiset asiat esim. autojen valot hämärässä näkyvät tuplana, voi olla kyse myös heijastuksenestopinnan puuttumisesta. Silloin linssin läpi kulkeva valo siroaa isommalle alueelle silmässä ja saa aikaan myös ikävää häiriötä kuvaan. Toki kokonaan tätä ilmiötä  ei voi poistaa. Myös neurologiset asiat on otettava huomioon, vaikka ne ovat harvinaisempia. Mutta käyhän optikkosi paikeilla, niin asiat toivottavasti selkenee! :)

Vierailija
6/7 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kylläkään että mistään neuologisesta sairaudesta ynnä muusta on kyse koska tämäongelma menee pois silmiä siristämällä. Enkä usko että mikään vakavampi juttu menee sillä pois. Itse olen sitämieltä että just jossain silmän valon vastaanotossa/heijastuksessa on häikkää eli just esim. hajataittoa koska kun silmiä siristää niin silmään ei pääse niin paljon valoa mikä selittää vaivan häviämisen. Ja tekisin vielä sen selväksi että kun katson kirkasta ja vaaleaa esinettä tummaa taustaa vasten tulee yleensä sen yläpuolelle "heijastus" esineestä, ei varsinainen kasoiskuva. Mutta juu otan kyllä vastaukset huomioon ja toivon että niistä on apua.

Rupeaa vaan ahdistamaan kun tulee esiin neurologiset asiat, koska mulla oli sellanen jakso jonkun aikaa sitten milloin olin tosi ahdistunut ja stressaantunut sellaisista sairauksista sun muusta...

Vierailija
7/7 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäisin että kun osoita pöytälampun kohti tietokonetta tai televisiota niin silloin myös heijastukset häviävät...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan