Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaativa persoonallisuus

Vierailija
20.10.2021 |

Miten tulee esiin? Kertokaa jotain konkreettisia esimerkkejä. Kyseessä siis diagnostinen persoonallisuushäiriö.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatian puute muita ihmisiä kohtaan

Vierailija
2/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et katso Netistä? Aiheesta on löydettävissä paljon tietoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorituskeskeinen, ulkokultainen, itsestään epävarma ja siksi ympäristölleen kauheasti vaatimuksia asettava. Aina tyytymätön, mikään ei oo tarpeeksi hyvä. Ei anna itselleen lupaa olla sellainen kuin oikeasti on, eikä oikein edes tiedä, mitä onkaan. Ei anna muillekaan lupaa olla sellaisia kin ovat, muttei myöskään oikein tiedä, että mitä sitten haluaisi. Perfektionisti, joka kumminkaan ei oikein tiedä, mitä täydellisyys olisi.

Vierailija
4/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden jolle diagnosoitu tämä, ja kun oli sitten tarjottu mahdollisuutta hoitoon, oli tietenkin kieltäytynyt. En yleistä, että kaikki toimisivat noin, mutta tälle kyseiselle ihmisille ei kelpaa mikään apu, koska osaa itse tehdä kaiken oikein. Valittaa aina kaikesta, miten muut tekevät asiat, näkee vain virheet, mikään ei riitä...

Vierailija
5/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuulemma piirteitä tästä häiriöstä. Viihdyn parhaiten järjestyksen keskellä ja minulle on helpompaa, kun asioissa on selvät säännöt. Vaadin itseltäni liikoja, olen liian tunnollinen ja uuvun helposti, jos normaali elämänjärjestys heilahtelee. 

Vierailija
6/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden jolle diagnosoitu tämä, ja kun oli sitten tarjottu mahdollisuutta hoitoon, oli tietenkin kieltäytynyt. En yleistä, että kaikki toimisivat noin, mutta tälle kyseiselle ihmisille ei kelpaa mikään apu, koska osaa itse tehdä kaiken oikein. Valittaa aina kaikesta, miten muut tekevät asiat, näkee vain virheet, mikään ei riitä...

Siis mistähän te nyt puhutte, kun vaativa persoonallisuus vaatii siis ITSELTÄÄN liikoja? Ja on aina mielestään tehnyt liian vähän. 

Vierailija
7/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tuntemani ihminen, jolla on tämä, on labrahoitaja. Pikkutarkka hygieenin nyhrääminen sopii ilmeisen hyvin. Hirveän vaativa kaikille, ystävät kaikkoaa. Tytär sairastui anoreksiaan, wikä vaativa ymmärrä yhtään, että voisi johtua hänen käytöksestään.

Vierailija
8/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän vaatii.

Vierailija
9/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tällaisen lastentarhanopettajan. On kuormittunut liikaa työssään ja on ennenaikaisella eläkkeellä.

Vierailija
10/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistähän te nyt puhutte, kun vaativa persoonallisuus vaatii siis ITSELTÄÄN liikoja? Ja on aina mielestään tehnyt liian vähän. 

Juuri näin. Erittäin väsyttävää elämää olla aina niin huono, että koko ajan pitää tsempata ja yrittää lisää, jotta voisi katsoa edes toisia silmiin.

Vierailija
11/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaativa persoonallisuus näkyy vaativuutena niin itseä kuin _toisia_ kohtaan. Säännöistä on pidettävä kiinni, asiat on tehtävä pilkuntarkasti ja kaiken olisi parasta olla koko ajan täydellisesti kontrollissa. "

Diagnostisissa kriteereissä (ICD-10):

-joustamattomuus ja itsepäisyys

-kohtuuton pyrkimys saada muut toimimaan täsmälleen haluamallaan tavalla tai kohtuuton vastenmielisyys sallia muiden toimia omalla tavallaan

Vierailija
12/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa vaativuutta ITSEÄ kohtaan. Eli luo esimerkiksi pikkutarkkoja sääntöjä ja ehtoja toiminnalleen, mitä sitten yrittää epätoivoisesti tavoitella. Osalla se saattaa näyttäytyä perfektionismina, kaikki pitää olla tiptop, mutta sitten toisaalta osalla se voi näyttäytyä päinvastaisena sähellyksenä, koska ne pikkutarkat säännöt ja ehdot ovat niin tiukkoja, ettei pysty niitä realistisesti tavoittamaan ja sitten ikään kuin luovuttaa täysin. Monesti vaativasta persoonallisuushäiriöstä kärsivät sairastuvat myös masennukseen ja ahdistukseen.

Vierailija
13/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut ihmisiä, joilla on vaativa persoonallisuushäiriö diagnosoituna. Voi toki olla, että vaativat itseltään jotain, mutta on kyllä harvinaisen selvää, että muilta he vaativat täysin kohtuuttomia. Täydellinen puute asettua toisen ihmisen asemaan, miten tämä voi esim. vaatimuksiin vastata. Rajattomuus siitä mitä toiselta ihmiseltä voi vaatia. Nämä ihmiset ovat aivan kamalia. Sitten hyökätään, kun toiset joko eivät pysty vastaamaan kohtuuttomiin vaatimuksiin tai eivät niihin yksinkertaisesti enää suostu.

Vierailija
14/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavannut ihmisiä, joilla on vaativa persoonallisuushäiriö diagnosoituna. Voi toki olla, että vaativat itseltään jotain, mutta on kyllä harvinaisen selvää, että muilta he vaativat täysin kohtuuttomia. Täydellinen puute asettua toisen ihmisen asemaan, miten tämä voi esim. vaatimuksiin vastata. Rajattomuus siitä mitä toiselta ihmiseltä voi vaatia. Nämä ihmiset ovat aivan kamalia. Sitten hyökätään, kun toiset joko eivät pysty vastaamaan kohtuuttomiin vaatimuksiin tai eivät niihin yksinkertaisesti enää suostu.

Tämä kuvaus sopii Helsingin yliopistoon ja sen harjoittamaan suomalaisten vihaamiseen ja kampittamiseen. Hesari jatkaa samalla linjalla. Mitään muuta eivät tee vuodesta toiseen kuin haukkuvat ja valittavat. Syttävät milloin mistäkin saat..an hölmöjä kun ovat.

Vierailija
15/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se vaativuus muihin ihmisiin liittyy usein tiukkoihin moraalisääntöihin, mitä vaativilla on. Vaativat eivät esim. hyväksy pettämistä, joten usein menee sukset ristiin sellaisten kanssa, joilla on löyhä moraali.

Vierailija
16/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa vaativuutta ITSEÄ kohtaan. Eli luo esimerkiksi pikkutarkkoja sääntöjä ja ehtoja toiminnalleen, mitä sitten yrittää epätoivoisesti tavoitella. Osalla se saattaa näyttäytyä perfektionismina, kaikki pitää olla tiptop, mutta sitten toisaalta osalla se voi näyttäytyä päinvastaisena sähellyksenä, koska ne pikkutarkat säännöt ja ehdot ovat niin tiukkoja, ettei pysty niitä realistisesti tavoittamaan ja sitten ikään kuin luovuttaa täysin. Monesti vaativasta persoonallisuushäiriöstä kärsivät sairastuvat myös masennukseen ja ahdistukseen.

Kyllä, tarkoittaa vaativuutta itseä kohtaan, mutta myös muita kohtaan. Ihan nopealla googlailulla saa artikkeleita, joissa asiantuntijat toteavat, että vaativuus kohdistuu myös muihin. Esim. Lääkärilehden artikkelista: "Vaativa persoonallisuus -

Hyvin korkea vaatimustaso ja hallinnantarve suhteessa itseen ja muihin."

Voiko olla, ettei vaativat itse koe olevansa vaativia muita kohtaan, koska pitävät muitten suoritustasoa niin huonona, tyyliin "enhän minä mitään liikaa vaadi, kun ette te muut edes ole vielä yrittäneetkään mitään"?

Vierailija
17/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se riippuu ihmisestä miten ongelma ilmenee. Itselläni on tosiaan todettu piirteitä tästä ja sen lisäksi estynyt persoonallisuus. En koe olevani erityisen vaativa muiden suhteen, itseni suhteen kylläkin. Pikkutarkkuuteni on myöskin suorastaan naurettavaa ja hyvin väsyttävää. Maitopurkitkin pitää olla jääkaapissa tietyllä tavalla. Se ei tosin tietenkään tarkoita, että muiden tulisi laittaa ne tietyllä tavalla. Minä vain korjailen niitä mieleisekseni samalla kun otan lasin maitoa. Samalla tavalla siirrän muitakin tavaroita mieleni mukaan ja muut perheenjäsenet katselevat vinosti hymyillen, kun mamma laittaa mieleisekseen. Luultavasti pakkomielteeni aiheuttaa sääliäkin, mutta eivät he sitä minulle sano. Meillä homma toimii hyvin siten, että kukaan ei elä kuin pellossa, mutta kenenkään ei myöskään tarvitse elää kuten minä. Näin kotona on rauha maassa ja jokainen saa elää tyylillään.  

Vierailija
18/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku pöllö puolustelee hullua luonnettaan. Eikös se pöpiys mene geeneissä.

Vierailija
19/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tunnen yhden. Ollessaan kiukkuisella tuulella on vihamielinen elekieleltään ja odottaa toisilta, että häntä ymmärretään ja hänen ympärillään varottaisiin. Väsyy ja uupuu helposti. Syömisistä tarkka, sairastaa kai myös syömishäiriötä. Jos hän käy kiukkuiseksi ja väsyneeksi ja muut pyytää häntä esim lepäämään yksityisyydessä hetkisen, niin tulee viereen neuvomaan hetken kuluttua esimerkiksi että miten salaatti pitäisi tehdä. Ei pysty rentoutumaan, kun joku on aina väärin. Häpeää outoja asioita aikuisenakin, esimerkiksi jos perheenjäsenellä on nolo vaate päällä tai tekee julkisesti jotain, mikä saa hänet näyttämään mielestään vähemmän hyvältä, niin halveksuu sen sijaan että olisi empaattinen tai vaan normaali. Sellaisen ilottoman tunnelman luo ympärilleen valitettavasti, missä kukaan ei voi rentoutua.

Vierailija
20/36 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tarkoittaa vaativuutta itseä kohtaan, mutta myös muita kohtaan. Ihan nopealla googlailulla saa artikkeleita, joissa asiantuntijat toteavat, että vaativuus kohdistuu myös muihin. Esim. Lääkärilehden artikkelista: "Vaativa persoonallisuus -

Hyvin korkea vaatimustaso ja hallinnantarve suhteessa itseen ja muihin."

Voiko olla, ettei vaativat itse koe olevansa vaativia muita kohtaan, koska pitävät muitten suoritustasoa niin huonona, tyyliin "enhän minä mitään liikaa vaadi, kun ette te muut edes ole vielä yrittäneetkään mitään"?

Ehkä joillakin. Mutta vaativan diagnoosinhan saa jos täyttää 4 kriteeriä kahdeksasta ja niistä ainoastaan yksi kriteeri viittaa muihin ihmisiin kohdistuvaan vaativuuteen. Eli ei kaikilla todellakaan kohdistu millään lailla muihin ihmisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä