Vaativa persoonallisuus
Miten tulee esiin? Kertokaa jotain konkreettisia esimerkkejä. Kyseessä siis diagnostinen persoonallisuushäiriö.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden jolle diagnosoitu tämä, ja kun oli sitten tarjottu mahdollisuutta hoitoon, oli tietenkin kieltäytynyt. En yleistä, että kaikki toimisivat noin, mutta tälle kyseiselle ihmisille ei kelpaa mikään apu, koska osaa itse tehdä kaiken oikein. Valittaa aina kaikesta, miten muut tekevät asiat, näkee vain virheet, mikään ei riitä...
Mitä hoitoa tähän on tarjolla?
Kuulostaa hyvin rasittavalta ihmiseltä jos vaativuus kohdistuu muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden jolle diagnosoitu tämä, ja kun oli sitten tarjottu mahdollisuutta hoitoon, oli tietenkin kieltäytynyt. En yleistä, että kaikki toimisivat noin, mutta tälle kyseiselle ihmisille ei kelpaa mikään apu, koska osaa itse tehdä kaiken oikein. Valittaa aina kaikesta, miten muut tekevät asiat, näkee vain virheet, mikään ei riitä...
Mitä hoitoa tähän on tarjolla?
Psykoterapia. Mutta se tietty vaatii sen, että kyseinen henkilö tunnistaa ne ongelmat, mitä se vaativuus aiheuttaa. Usein kuitenkin vaativat piirteet, esim. tarkkuuden, huolellisuuden, tehokkuuden, säännönmukaisuuden jne. suhteen voi näyttäytyä sen verran hyvinäkin piirteinä, että niistä ei tahdo luopua.
Minkälaisten ihmisten kanssa vaativat viihtyvät? Muiden vaativien kanssako? Minä vedän näitä vaativia puoleeni ja olen vastakohta omasta mielestäni tälle persoonnallisuuden piirteelle.
Olen koittanut ymmärtää, mutta se on hyvin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisten ihmisten kanssa vaativat viihtyvät? Muiden vaativien kanssako? Minä vedän näitä vaativia puoleeni ja olen vastakohta omasta mielestäni tälle persoonnallisuuden piirteelle.
Sama täällä. Tai sitten olen narsistimangneetti. En ole oikeasti mikään alistuva tyyppi, mutta yritän olla kohtelias. Kuuntelen jos joku haukkuu muita ihmisiä ja kehuu itsensä huippupäteväksi. "Joo, jaa, ahaa, ajatella", se on vain kovin väsyttävää. Tunkevat iholle, vaikea on olla puhelimeenkin aina vastaamatta. En kaipaa mitään draamaa elämääni, mitä nämä tunkevat luuriin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan viihdy muiden vaativien seurassa, koska se saattaa lietsoa omaa vaativaa puolta vielä lisää, minkä koen itse ahdistavaksi.
- vaativa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut ymmärtää, mutta se on hyvin vaikeaa.Itse en ainakaan viihdy muiden vaativien seurassa, koska se saattaa lietsoa omaa vaativaa puolta vielä lisää, minkä koen itse ahdistavaksi.
- vaativa
No kun minä olen tosiaan omasta mielestäni vastakohta niin mitä ajttelet siitä, että vaativan kanssa olo on hyvin väsyttävää. Tulee nopeasti olo, että tukehtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koittanut ymmärtää, mutta se on hyvin vaikeaa.Itse en ainakaan viihdy muiden vaativien seurassa, koska se saattaa lietsoa omaa vaativaa puolta vielä lisää, minkä koen itse ahdistavaksi.
- vaativa
No kun minä olen tosiaan omasta mielestäni vastakohta niin mitä ajttelet siitä, että vaativan kanssa olo on hyvin väsyttävää. Tulee nopeasti olo, että tukehtuisi.
No se on tietysti huono juttu. Ei kannata pakolla viettää aikaa sellaisten kanssa, joiden kanssa ei viihdy. Ellei nyt sitten ole työkavereista kyse, niin totta kai asiallinen kannattaa olla ja hoitaa työtehtävät, mutta muutenhan voit valita seurasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut ihmisiä, joilla on vaativa persoonallisuushäiriö diagnosoituna. Voi toki olla, että vaativat itseltään jotain, mutta on kyllä harvinaisen selvää, että muilta he vaativat täysin kohtuuttomia. Täydellinen puute asettua toisen ihmisen asemaan, miten tämä voi esim. vaatimuksiin vastata. Rajattomuus siitä mitä toiselta ihmiseltä voi vaatia. Nämä ihmiset ovat aivan kamalia. Sitten hyökätään, kun toiset joko eivät pysty vastaamaan kohtuuttomiin vaatimuksiin tai eivät niihin yksinkertaisesti enää suostu.
Ehkä se riippuu ihmisestä miten ongelma ilmenee. Itselläni on tosiaan todettu piirteitä tästä ja sen lisäksi estynyt persoonallisuus. En koe olevani erityisen vaativa muiden suhteen, itseni suhteen kylläkin. Pikkutarkkuuteni on myöskin suorastaan naurettavaa ja hyvin väsyttävää. Maitopurkitkin pitää olla jääkaapissa tietyllä tavalla. Se ei tosin tietenkään tarkoita, että muiden tulisi laittaa ne tietyllä tavalla. Minä vain korjailen niitä mieleisekseni samalla kun otan lasin maitoa. Samalla tavalla siirrän muitakin tavaroita mieleni mukaan ja muut perheenjäsenet katselevat vinosti hymyillen, kun mamma laittaa mieleisekseen. Luultavasti pakkomielteeni aiheuttaa sääliäkin, mutta eivät he sitä minulle sano. Meillä homma toimii hyvin siten, että kukaan ei elä kuin pellossa, mutta kenenkään ei myöskään tarvitse elää kuten minä. Näin kotona on rauha maassa ja jokainen saa elää tyylillään.
Sulla varmasti tuo estynyt ph vaikuttaa paljon. Itse olen kokenut sen, miten se väärin aseteltu maitopurkki aiheuttaa raivokohtauksen. Yleensä onneksi epätarkat asettelut jne aiheutti vain jatkuvaa nalkutusta ja sättimistä.
Olen jo sen ikäinen, että tunnen oireeni hyvin, enkä vaadi muita elämään niiden mukaan. Kysehän on itselläni liiallisuuksiin menemisestä siksi, että se luo turvaa ja antaa tunteen siitä, että elämä ei ole kaaosta, vaan sitä voi yrittää hallita. Elin lapsuuteni kaoottisessa alkoholistiperheessä, joten tarvitsen itselleni rauhallisen ja järjestyksessä olevan elämän. Koska läheiseni eivät tarvitse näin tiukkaa järjestystä maailmaansa, he voivat kyllä jättää kaapin ovia auki ja tuolit laittamatta paikoilleen. En ole kykenemätön ymmärtämään mikä on normaalia, olen kykenemätön toteuttamaan sitä omalla kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vaativa
Minäkään en viihdy vaativien ihmisten kanssa, mutta se johtuu siitä, että oma vaativuuteni kohdistuu itseeni ja tunnen itseni muihin verrattuna huonoksi. Jos olen sellaisen ihmisen seurassa, joka on kovin tarkka, tunnen itseni vielä surkeammaksi räpeltäjäksi.
Vaativa persoonallisuus liittyy monesti narsismiin ja nääm hlöt ovat vaativia niin itseään, kuin muitakin kohtaan. Koko ajan on tehtävä jotain ja pysyttävä aktiivisena. Sanna Marin tulee mieleen heti julkkiksista, myös ehkä Martina Aitolehti. Heikkoa itsetuntoa paikkaavat tälä
Vierailija kirjoitti:
Vaativa persoonallisuus liittyy monesti narsismiin ja nääm hlöt ovat vaativia niin itseään, kuin muitakin kohtaan. Koko ajan on tehtävä jotain ja pysyttävä aktiivisena. Sanna Marin tulee mieleen heti julkkiksista, myös ehkä Martina Aitolehti. Heikkoa itsetuntoa paikkaavat tälä
Sekoitat nyt c-klusterin persoonallisuushäiriöt b-klusterin persoonallisuushäiriöihin. Eri asioista kyse.
Vähän kuin pakko-oireinen ihminen, mutta oireilu ei niin voimakasta. Sellaista jatkuvaa ajatuksellista itsensä sättimistä, jos ei tee asioita "oikein". Toki voi rajata aika lailla elämänpiiriä.
Ei välttämättä mitenkään muuten kuin koodina eri järjestelmissä. Kyseessä on tavallisen työelämässä olevan aikuisen mielipide, ei totuus. Turha kysellä, kun kriteerit löytyvät googlella.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan todellisuudessa vaativa vai vain diagnosoitu vaativaksi?
Näkeekö oikeasti vain virheet vai puhuuko vain virheistä? Kaksi eri asiaa.
Vastaanotoilla ei saa puhua kaikesta mahdollisesta, koska puhe keskeytetään helposti ammattilaisen toimesta. Heillä ei ole aikaa tai kiinnostusta tutustua ihmiseen kokonaisuudessaan. Vaan keskustelun on jäätävä tietylle tasolle eikä siinä auta itse kääntää puhetta takaisin aiheeseen. Nimittäin sekin patologisoidaan ja ammattilainen on se, jolla on valta hallita keskustelun kulkua. Ei siinä ehdi mitenkään puhua kaikkea auki, vaikka kuinka haluaisi kertoa näkevänsä eri puolet asioissa.
Sulla varmasti tuo estynyt ph vaikuttaa paljon. Itse olen kokenut sen, miten se väärin aseteltu maitopurkki aiheuttaa raivokohtauksen. Yleensä onneksi epätarkat asettelut jne aiheutti vain jatkuvaa nalkutusta ja sättimistä.